gekanteld hoefbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sappho

gekanteld hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:03

Hi mensen,

ik kom net terug van mijn (verzorg)pony en mede omdat ik wat communicatie problemen met de tuinman had
over de verzorging van de pony (die al een poosje hoefbevangen is) heb ik de DA laten komen.
Deze was erg geschrokken van mijn MANKE pony. Ik ging er vanuit dat de DA de smid zou bellen om
een goed behandel plan samen te stellen, zodat mijn pony na ong.6 maanden weer kon gaan herstellen.
Ik heb namelijk nog weinig tot geen advies gekregen behalve GEEN GRAS.. wat zonder stal bijna onmogelijjk is...

Nouja om een lang verhaal kort te maken ik dacht dus dat alles wel positief zou zijn en dat ik weer aan de slag
zou kunnen gaan met een revalidatie proces.. verteld de hoefsmid mij dat ze waarschijnlijk een gekanteld hoefbeen
heeft en dat genezig onmogelijk is.. Huilen
Morgen om half 5 gaan we voor de zekerheid naar de kliniek om foto's te maken..

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand of er misschien toch nog behandeling mogelijk is?
Zelf ben ik nog nooit in een dergelijke kliniek geweest.. waar moet ik mij op voorbereiden??

Pliensdream

Re: gekanteld hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:06

nee ik heb hier geen ervaring mee maar ik wens je veel sterkte toe! Vriendjes zijn?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:11

Je moet je voorbereiden op het ergste...
het ligt er natuurlijk aan hoever het hoefbeen gekanteld is, bij mijn pony is/was het ook gekanteld, maar dat is dmv gipsvoeten en speciaal beslag onder controle gekregen.
Als je pony zover doorgekanteld is dat het door de hoefwand heen kan schieten, dan is het helaas over..

Maar eerst maar afwachten tot morgen, wat zal je pony een pijn hebben zeg.. pff..
sterkte ermee, en neem de juiste beslissing!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:12

Geen gras betekent nog niet op stal hoor.
Je kan ook contact opnemen met Marco Krul, hij heeft wel meer paarden met ellende voeten weer in orde gekregen inclusief 1 met ontschoening. Kan hij niet naar jouw regio komen dan kan hij je doorverwijzen.
Kijk op de site van paardnatuurlijk voor weideindeling voor zo min mogelijk gras, maar zoveel mogelijk beweging. Ook staat hierop een stuk over fructaan wat vaak een grote rol speelt bij hoefbevangenheid.
Sterkte en succes

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:19

Super bedankt.. dat het nog goed kan komen geeft me weer een beetje hoop! De site heb ik gelezen!! Erg veel info...

Ik ben ook helemaal van slag :S maja afwachten tot morgen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:25

Mijn paard heeft het ook doordat de vorige smid hem te lang op ijzers liet lopen. Toen ik vroeg om het te gaan doen zei hij: LAat maar zo lang mogelijk zitten. Dat is goed. Nou weet ik veel ik heb er niet voor geleerd, maar zijn hoefbeen is nu ook gekanteld. Niet zo erg hij heeft er in ieder gevaal geen last van:).

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:36

Verplaatst MD --> BEH.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 20:19

Die site van Marco Krul geeft me super veel hoop.. hoop echt dat het morgen allemaal mee zal vallen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:47

Paarden met een geperforeerde zool hebben ook nog een kans op herstel hoor. De vraag is alleen in hoeverre de eigenaar het paard wilt helpen. Beiden gaan een heel zware tijd door, veel pijnstillers, paard gaat continu liggen en heeft veel pijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:54

mijn paard heeft ook een gekanteld hoefbeen in beide voeten,waarvan 1 voet lichtelijk geperforeerd....hij loopt prima,wel beslagen....dit is wel 12 jaar geleden gebeurd,bij zijn eerste hoefbevangenheid(daarna volgde er nog 10....waarvan enkele ook vrij ernstig...)
kijk eens op het topic hofbevangenheid,daar vind je meer hoefbeenkantelingen in allerlei soorten en maten...sterkte!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:58

Een hoefbeenkanteling klinkt heel eng, maar waarschijnlijk hebben de meeste van onze gedomesticeerde paarden een lichte mate van hoefbeenkanteling. Een kanteling wil namelijk niets anders zeggen dan dat de witte lijn niet heel stevig is, en daardoor verbreed is. Daardoor zit het hoefbeen niet meer recht in de hoefschoen. Als je naar de paarden om je heen kijkt zul je bij de meesten kunnen concluderen dat de witte lijn niet zo goed is.

Een juiste bekapping is essentieel voor een goede genezing. De doelstelling en daarmee de manier van bekappen op een natuurlijke wijze is echter anders dan de traditionele aanpak.

Op de foto links zie je wat er in de hoef aan de hand is: De gele lijn geeft de richting van het hoefbeen aan, het hoefbeen en de hoornschoen (de hoefwand) zitten niet meer aan elkaar vast. Wat ooit de bindende witte-lijn was heeft nu losgelaten en wordt naar onderen toe steeds breder.

Wat doorgaans wordt geprobeerd is om het hoefbeen weer terug te duwen of er voor te zorgen dat het niet verder kantelt. Dit is wat men met behulp van speciale ijzers met zooltjes tracht te doen. Maar dat is lastig want het hele gewicht van het paard staat op het hoefbeen en dat hoefbeen hangt los in die hoornschoen en duwt op de zool. Ook al is die zool dan helemaal verstevigd, de druk (en dus pijn) wordt er natuurlijk niet minder door. Bovendien groeit een losgelaten witte lijn niet meer vast, net zo min als dat een losgelaten vingernagel weer vastgroeit.

Net als bij een losgelaten vingernagel is het probleem voorbij wanneer het losgelaten stuk is uitgegroeid. Samen met de nieuwe nagel groeit ook weer een nieuwe verbinding met de vinger. Bij hoeven werkt dat precies zo: Nieuwe hoefwand die vanaf de kroonrand naar beneden groeit zit met behulp van de meegroeiende witte-lijn weer stevig vast aan de onderliggende weefsels.
Door op deze manier te bekappen komt het hoefbeen weer in de goede positie te staan, wordt de pijnlijke voorkant van de hoef van de grond opgewipt, en zal de nieuw te groeien hoefwand - die netjes het hoefbeen volgt - vanzelf weer in de juiste hoek komen te staan.

De natuurlijke aanpak richt zich dan ook vooral op het stimuleren van de hoefgroei en het voorkomen dat de nieuwe witte-lijn weer losscheurt. We volgen met het bekappen dan ook de "nieuwe hoef". Om dit uit te leggen moet je bedenken wát je beschouwt als "de stand van de hoef". Is dat de stand van de hoornwand (het omhulsel) of is dat de stand van het hoefbeen?

In traditionele kringen zegt men dat het hoefbeen is gekanteld, men spreekt dan ook over een hoefbeenkanteling. Maar is dit wel correct? Feitelijk hebben het hoefbeen en de hoornwand elkaar losgelaten, maar wie van de twee is er nou eigenlijk gekanteld?

Als je praat over een hoefbeenkanteling dan beschouw je de stand van de hoefwand als maatgevend, dan is het hoefbeen afwijkend en zou liefst weer terug moeten keren naar de oude positie (wat nooit gebeurt). Je kan ook het hoefbeen als maatgevend beschouwen en dan is het de hoefwand die gekanteld is.
Hoe gek dit op het eerste gehoor ook klinkt, het is veel logischer om vanuit dit standpunt verder te gaan. De verdere groei van de hoef is dan ook veel logsicher verklaarbaar, en we zijn van het idee af dat het hoefbeen weer "terug" moet, het is de hoefwand die weer in de goede richting zou moeten gaan groeien...

Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:12

Armaris schreef:
Paarden met een geperforeerde zool hebben ook nog een kans op herstel hoor. De vraag is alleen in hoeverre de eigenaar het paard wilt helpen. Beiden gaan een heel zware tijd door, veel pijnstillers, paard gaat continu liggen en heeft veel pijn.

Mijn paard is 3 jr geleden bevangen geraakt, en helaas is het niet meer goed gekomen.
Ze heeft weken op de kliniek doorgebracht, en is bij hoefsmederij van nassau onder behandeling.
Ik merk nog steeds goed wat het allemaal aangericht heeft.
Ze kan niet meer op gras, als ze een halve dag op gras staat gaat het alweer mis..
Nu 3 jaar later is ze nog steeds niet altijd regelmatig, en we moeten ondanks haar strenge dieet nog vaak Metacam gebruiken, als haar voeten weer te warm aanvoelen.. en weer problemen geven.
Gelukkig kunnen we het nu wel "tegenhouden", maar goed zal het nooit meer komen. En er was géén sprake van perforatie, wel van kanteling.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:15

Mexxuna schreef:
Armaris schreef:

Mijn paard is 3 jr geleden bevangen geraakt, en helaas is het niet meer goed gekomen.
Ze heeft weken op de kliniek doorgebracht, en is bij hoefsmederij van nassau onder behandeling.
Ik merk nog steeds goed wat het allemaal aangericht heeft.
Ze kan niet meer op gras, als ze een halve dag op gras staat gaat het alweer mis..
Nu 3 jaar later is ze nog steeds niet altijd regelmatig, en we moeten ondanks haar strenge dieet nog vaak Metacam gebruiken, als haar voeten weer te warm aanvoelen.. en weer problemen geven.
Gelukkig kunnen we het nu wel "tegenhouden", maar goed zal het nooit meer komen. En er was géén sprake van perforatie, wel van kanteling.

Het ene paard is het andere niet Knipoog Er zijn paarden die niet zo goed herstellen, anderen dan weer wel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:20

Houd moed hoor, er is zeker hoop. Succes in de kliniek. En mocht je geinteresseerd zijn in een second opinie: Van Nassau van Hoofcare.nl in samenwerking met de kliniek Visdonk hebben Image super geholpen.

Image heeft ook een behoorlijk gekanteld hoefbeen na een ontstoken hoefbeen en daardoor een zware hoefbevangenheid. Na een operatie aan het hoefbeen in nov 07 loopt ze nu weer goed en geniet ze lekker op de wei.
http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangen.html
Hier heeft Isapaardje een verzameling gemaakt van ervaringsverhalen en tips over hoefbevangenheid. Op deze site vind je ook het verhaal van Image.

Ook in het topic janouk @ [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.
staat heel veel informatie.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:54

@janouk; Ja na p.jacobs ben ik ook naar visdonk gegaan met luna.
Ze hebben alles gedaan wat ze konden, maar helaas niet meer goed gekomen.
(later blijkt ook icm ziekte van Cushing, dus er waren meer factoren waaruit bleek dat luna moeilijk kan herstellen).

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:33

Hi mensen,

hier weer een kleine update! Kom net bij de kliniek vandaan, en het is nog goed te behandelen. Het is zoals de DA zei nietgoed, maar nog wel oké. Ik heb besloten om mijn pony speciale schoenen te laten aanmeten (dit omdat de DA het een goed idee vond en deze meneer in mijn woonplaats werkt). Meneer GH smid is hier erg goed in en na overleg met de DA leek dit ons de beste optie. Morgen om 9 uur krijgt mijn pony dus twee nieuwe schoenen.. zal vragen naar rode lak schoenen met een mooie hak (GRAPJE!) hahaha.

Ben erg blij met deze uitkomst, we hadden het ergste al verwacht gelukkig blijkt het dus niet het einde.. ze moet wel op randsoen..
Omdat ik nog een oude pony heb die erg schraal is en ze niet zonder mekaar kunnen vroeg ik me af of mensen hier ervaring hebben met een chronisch hoefbevangen paard op de wei houden. Zou zo'n een miulkorf een idee zijn??
Morgen avond zal ik weer up daten! Over hoe het gegaan is!

Super Super bedankt voor alle goede tips, deze hebben mij weer veel moet gegeven!