zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:30

Hoi allemaal, Ik vroeg mij af hoe hier nu veel mensen zijn die wedstrijden op het gras rijden zonder ijzers? En kan het dan ook als het wat geregent heeft?

Ik zelf ben namelijk niet echt voor ijzers, maar op het gras twijfel ik dan nog wel is of het kan..

Graag jullie meningen hierover!

Groetjes Sabine

madamX

Re: zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:36

ja, hier op stal; zonder ijzers. Zelfs als er 'rijp' op het gras ligt en de grond licht bevroren is; geen probleem maar vergt wel training van zowel ruiter als paard.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:37

ik rijd ook zonder ijzers wedstrijd. soms is het wel even oppassen, maar heb er nog niet egt problemen mee gehad, het paardje dat ik rijd is dan wel heel voorzichtig

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:39

hier ook iemand die zonder ijzers op wedsrtijd gaat en ook geen probleem ermee Knipoog

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:42

ik rijd thuis op gras zonder ijzers en heb der geen problemen mee

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:43

ik rijd ook op gras (wel dressuur), heb er geen problemen mee

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:46

madamX schreef:
ja, hier op stal; zonder ijzers. Zelfs als er 'rijp' op het gras ligt en de grond licht bevroren is; geen probleem maar vergt wel training van zowel ruiter als paard.

Precies, je moet wel goede controle hebben en 'voorzichtig' kunnen rijden.

Ik heb in de B en 1x L ook zonder ijzers gereden, zelfs 2x een sgw gereden zonder ijzers (B).
Mijn zusje heeft ook B en L gereden zonder ijzers.

Maar het is wel erg afhankelijk van je paard, mijn ervaring is dat pony's meestal geen enkel probleem hebben maar sommige paarden zijn wat onhandiger en glibberen wat sneller.

Let wel; als je paard ijzers heeft moet je er wel kalkoenen onder doen! Dus niet met ijzers zonder kalkoenen gaan rijden, vragen om ongelukken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:47

Ik rijd zelf geen wedstrijden maar wel hier thuis op het gras ook gewoon als het héel glibberig is en is helemaal geen probleem.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:49

jah hoor Ja
ik doe het op wedstrijd (en thuis in de wei)
ligt wel een beetje aan je pony/paard,
staat ze `stevig`op de benen? of glijd en struikeld ze snel?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:59

Ik rij ook al meer dan een jaar zonder ijzers wedstrijden Lachen
gaat prima, nooit uitgegleden oid. Springen gaat ook goed Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:56

om nog maar weer even een bekend verhaal te quoten

Citaat:
Mariëlle & Oscar de la Renta

Beste Frans & Ilona,

Sinds 1 augustus 2005 loopt mijn dressuurpaard blootsvoets. Ik heb 12 augustus een cursus natuurlijk bekappen gevolgd bij Wout en houd nu zelf de hoeven bij. Hij loopt blootsvoets echt fantastisch! Hij is momenteel wel wat gevoelig op de steentjes, maar in de bak en ook op de wei loopt hij grandioos! Hij loopt Z2-dressuur (heeft genoeg punten om ZZ-licht te mogen starten). Sinds hij blootsvoets loopt, loopt hij lichtvoetiger. Zelfs mijn instructeur, die het eerst maar niks vond, is erg enthousiast! Tijdens de laatste les zei hij ineens dat hoefijzers logischerwijs helemaal niet goed kunnen zijn! Het is onvoorstelbaar, maar mijn paard heeft nu zo'n fijne draf gekregen dat we hem bijna in passage krijgen. Verder vind ik hem meewerkender, is hij losser in z'n lijf geworden en wat sneller in het achterbeen. Natuurlijk ook door de trainingen, maar het gaat nu ineens gewoon veel gemakkelijker!

Tot mijn grote verbazing kan ik ook als de wei nat is gewoon alles doen, ook galopwerk met changementen e.d. zonder dat hij uitglijdt! Ik durf volgend outdoorseizoen dus gewoon blootsvoets de proeven in!

Bedankt voor jullie bijdrage hieraan. Ik zal jullie site op mijn site opnemen en uiteraard al mijn klanten erop attenderen!

Update februari 2008:

We zijn in de zomer van 2007 geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen. De foto is gemaakt op de Brabantse kampioenschappen. Inmiddels hebben we 33 winstpunten in het Z2 en in december 2007 hebben we ook onze eerste winstpunt in het ZZ-licht behaald.

Ik heb tot nu toe totaal geen problemen gehad op wat voor terrein dan ook. Afgelopen zomer was het een keer ontzettend nat en soppig, maar we hebben geen enkel slippertje gemaakt. Vorige zomer op groot concours in Oudenbosch was de grond kurkdroog, keihard en glad. Daar heb ik hem 1 keer een klein stukje voelen doorglijden, maar verder zonder problemen door kunnen rijden.

Wat mij trouwens opvalt is dat Oscar zich vroeger met ijzers veel moeilijker aanpaste aan een harde en / of onregelmatige bodem. Sinds hij zonder ijzers loopt, merk ik weinig aan hem op slechte bodems. Dat zal komen doordat hij nu optimaal de schokbrekende werking van zijn stralen kan benutten. Dit heeft natuurlijk een positieve werking op zijn gewrichten, bovendien kregen die gewrichten het tijdens het rijden met ijzers en stiften natuurlijk het flink te verduren. Al met al is hij er dus echt op vooruit gegaan! Het enige waar hij gevoelig op loopt is op de parkeerplaatsen waar vrij grote scherpe stukken puin gestort worden.

Met vriendelijke groet,

Hippo's Eternity
Gediplomeerd natuurgeneeskundige voor paarden
Mariëlle de Vries
http://www.hipposeternity.nl

en

Citaat:
Dressuur op topniveau: Olympische Spelen.

Emma Hindle rijdt haar paarden blootsvoets op het hoogste niveau. Voor de hoeven is dit wat ons betreft geen echte prestatie maar we zijn toch heel blij dat er iemand op top-niveau is die dit doet. Hoe vaak krijgen wij niet het argument "Als het zo goed is voor de hoeven en de prestaties, waarom zien we dan nog geen dressuurpaarden zoals die van Anky op top-niveau blootsvoets door het leven gaan?" Ons antwoord is natte aap! Het is nou eenmaal zo dat er weinig mensen zijn die het aandurven om als een van de eersten een andere weg in te slaan.

Een stukje vertaald vanuit de Engelstalige website:
Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest." Ze prijst haar hoefsmid Erwin Zimmermann voor de geweldige wijze waarop hij de hoeven van haar paarden trimt en zegt dat een paard het beste loopt zonder hoefijzers. "Net zoals iedereen dacht ik dat een paard hoefijzers nodig had, maar ze zijn er niet voor niets niet mee geboren, grapt ze."

De originele tekst van Emma Hindle kun je vinden op haar website www.brookhousestud.com Klik op de Engelse vlag, en ga daarna in het linkermenu naar "News". Het geciteerde stuk over de hoeven staat bij 9 mei 2005, in de derde alinea van beneden.

kort samengevat: ja, ook met jou paard kan het

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:01

Ik rijd ook ijzerloos wedstrijden. Haha! Ik heb ook een keer gereden toen het zo nat was dat er een laag water op het weiland stond. Mijn pony had nergens moeite mee. In de ring was er wel een stuk van de hoefslag glad, zodat ze in galop wat scheef ging. Maar ik denk dat het voor een paard met kalkoenen daar ook ploeteren was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:12

Als ik zie hoe mijn paard, over een natte wei, in volle rengalop aan komt zetten, slalommen om de boompjes, bokkensprong er tussendoor, en dan een paar meter voor het hek op de rem, dan kan ik me niet voorstellen dat een dressuurwedstrijdje een probleem zou zijn Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:17

fantastisch dat sommige paarden blootvoets alles doen...

De mijne heeft daar echter een geheel eigen mening over..
met rondom ijzers.. en kalkoenen.. (stiften..)
loopt ie op gras heerlijk..
(op zand .. etc.. zonder ijzers ook geen enkel probleem...
doet ie ook alles.. ijzers voor zijn eronder gekomen vanwege
veel harde weg.. en achter.. aangezien madam.. niet van
glad gras houdt.... en we tegenwoordig ook mennen...)

Echter zonder ijzers.. of mijpart voor ijzers met kalkoenen en achter bloot..
Is die van mij echt niet van plan om een volte 8 m te galoperen.. op gras..
Moet zeggen uiteraard zeer verstandig.. van die bolle.. Knipoog
Maar niet praktisch..

Ligt dus aan je paard..
als die van mijn de bodem niet vertrouwt wordt ie gewoon heel voorzichtig..

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:20

Onze pony's hebben geen ijzers; volgens onze smid heeft een pony/paard meer grip zonder ijzers dan met (ook met kalkoenen); de oppervlakte is ook groter Pling .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:46

Ik vind die gladde ijzers juist heel eng Koe !

Als je paard gewend is zonder ijzers en ook zonder ijzers op de wei loopt zal je paard heel tredzeker worden en precies weten waar en hoe hij zijn voeten neer kan zetten. Ik houd wel eens mijn hart vast wanneer mijn paard tekeer gaat in een natte wei, maar ze doet maar lekker, ze leert om voorzichtig te zijn. (Ze is wel eens op haar plaat gegaan hoor, maar al doende leert men he en ook met vallen en opstaan Haha! !)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:55

De mijne heeft de eerste 5 jaar van haar leven gesleten..
als blote voeten pony.. in de wei..
En is toch heel voorzichtig.. En daar zit hem met dressuur
nou net het probleem.. Ze is te!!! voorzichtig.. zonder ijzers..
met kalkoenen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:07

Ik start Z zonder ijzers. Heb nergens problemen mee. Maar niet ieder paard red het zonder ijzers, sommige zijn te voorzichtig.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:21

Ik denk inderdaad ook dat dat prima kan! Gewoon eens testen en zien hoe je paard dit aankan.
Mijn paardje is helaas niet bij de gelukkigen... Zij wordt nu vijf en heeft haar hele leven nog niet goed gelopen zonder ijzers. Ze heeft tot en met haar drie jaar zonder ijzers gelopen. Heeft continue weidegang, met toegang tot zandpiste en een beton zone voor haar stal. Is ook zeer regelmatig bekapt door een zeer goede smid. Desondanks had ze nooit goede gangen, zagen we ze niet veel lopen, had ze twee ongelijke voorvoeten, pulsatie op alle vier haar benen, kreupelde ze op het beton en in de weide en liep ze belachelijk kort. De smid was helemaal niet enthousiast om haar op ijzers te zetten, maar na aandringen van ons heeft hij het toch gedaan. Het resultaat was werkelijk spectaculair! Van de ene op de andere dag verdween de pulsatie volledig, ze vloog door de weide en haar gangen werden drie keer zo ruim en vlot! Haar beide voorvoeten zijn ook mooi open gegaan (had smalle voetjes) en zijn nu gelijk. Aangezien ze in maart een veulen heeft gekregen, hebben we de ijzers er onder uit gehaald, in de hoop dat ze zonder zou kunnen blijven lopen. Dit is een kleine maand goed gegaan, maar nu zien we haar weer niet meer lopen, ze is stijf, kort en de pulsatie is terug. Ze kreupelt ook ongelooflijk op beton en steentjes. Als ze bereden wordt, dan durft ze simpelweg niet lopen. Ze loopt onregelmatig en zeer kort. Ze houdt zich continu in. We dachten dat het wel zou overgaan, maar aangezien het nu al bijna vijf maand duurt en ze de eerste maand wel perfect was, gaan de ijzers er volgende week terug onder. Dus hou rekening met je paard! Hoewel onze merrie zeker weten een uitzondering is, kunnen ze niet allemaal perfect zonder ijzers...

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:28

Ik rijd ook zonder hoefijzers maar die van mij is best een gliberkont (zijn al 2x onderuitgegaan in het bos..maar goed Bloos ) maar als het gewoon redelijk droog is gaat het prima, de laatste tijd gaat het heel goed en glijd hij helemaal niet meer dus je moet er wel een beetje op traien maar zinderhoefijzers echt niet gaan springen

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:34

Wij rijden ook zonder ijzers.. hebben woensdag eerste wedstrijd op gras... nu maar hopen dat het droog blijft...hebben nog nooit op nat gras gereden..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:34

kristianneb schreef:
Ik rijd ook zonder hoefijzers maar die van mij is best een gliberkont (zijn al 2x onderuitgegaan in het bos..maar goed Bloos ) maar als het gewoon redelijk droog is gaat het prima, de laatste tijd gaat het heel goed en glijd hij helemaal niet meer dus je moet er wel een beetje op traien maar zinderhoefijzers echt niet gaan springen

Zeker kun je zonder ijzers wel springen! Zoals ik zei heb ik zelf B en L gereden zonder ijzers en mijn zusje ook met haar eigen pony, geen enkel probleem.
Je moet goede controle hebben en weten wat je paard wel en niet kan, sommige paarden glibberen makkelijker dan anderen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:38

Ik rij ook zonder ijzers op het gras met mijn pony.
Zolang het goed gaat, zie ik niet in waarom ik ze eronder moet. Kijk, gaat hij nou de hele tijd glijden, dan laat ik er wel ijzers onder zetten. Maar zolang hij vast op de grond staat met zijn blote voetjes, laat ik het zo.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:10

Mijn paard staat niet op ijzers en tegen de tijd dat ik ga starten zal ik ook gewoon zonder ijzers op gras starten. Dat kan best, ik houd juist niet zo van dat geglibber met die ijzers.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:58

surcas_amber schreef:
Hoi allemaal, Ik vroeg mij af hoe hier nu veel mensen zijn die wedstrijden op het gras rijden zonder ijzers? En kan het dan ook als het wat geregent heeft?

Ik zelf ben namelijk niet echt voor ijzers, maar op het gras twijfel ik dan nog wel is of het kan..

Graag jullie meningen hierover!

Groetjes Sabine

Zie hier een artikel welk bij ons op de website staat:

*Edit Eline: artikel verwijderd, zie hieronder*
Laatst bijgewerkt door Eline op 23-06-08 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Artikel verwijderd in verband met schending auteursrecht.