Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Elisa2 schreef:Ik zorg er mede daarom dat ik er altijd bij ben,ik ben dan degene die corrigeert en niet de smid.Het is niet erg als ze sommige wat aanpakken,maar sommige smeden gaan daarin idd te ver.
ik zorg zelf dat ik erbij ben en zelf mijn paard op de plaats zet, maar de hoefsmid mag van mij ook gerust een schreeuw en een por geven. Echt slaan / schoppen / andere handelingen hoeven bij mij echter niet te gebeuren ; dan mogen ze per direct vertrekken. Melis_Heidi schreef:Ik vind dat een hoefsmid wel zijn werk moet kunnen doen. In zo verre dat hij het paard best op zn plek mag zetten, voordat het gevaarlijk wordt. Of als hij echt niet verder kan. Maar met een voorwerp slaan, of hard handelingen aangaan vind ik dus echt niet kunnen. Een hardere stem opzetten of gewoon een klap tegen de borst of een andere normale straf is goed.
M'n eigen hoefsmid zet gewoon een strenge stem om of geeft dr een por als ze echt te ver gaat. Hij laat ook gewoon los op het goede moment als ze zich probeert los te wringen. Als het meerdere keren gebeurt wordt die ook echt wel bozer, maar hij beloont ze altijd uitgebreidt nadat ze het goed doen. Volgens mij wordt een paard alleen maar bang als je zo handelt, ook bij de volgende keer het paard veel banger worden lijkt mij. Wat hierboven staat vind ik echt niet normaal, menn spoort die gast wel, sorry hoor.
Pliensdream schreef:Mijn buurman heeft een hengst en die geeft heel lastig voetjes, traumatischer ervaringen.
moet die gekapt worden en de hoefsmid loopt achter hem langs, maar omdat er een vlieg onder zijn buik zat 'sloog' hij naar zijn buik. en die hoefsmid vliegt zijn stal in en denkt dat hij hem wou trappen en schopt hem een aantal keer. Dat vind ik dus niet kunnen. het is al een paard met traumatische ervaring dus juist voorzichtig mee zijn! maar nee hoor
FEST schreef:Pliensdream schreef:Mijn buurman heeft een hengst en die geeft heel lastig voetjes, traumatischer ervaringen.
moet die gekapt worden en de hoefsmid loopt achter hem langs, maar omdat er een vlieg onder zijn buik zat 'sloog' hij naar zijn buik. en die hoefsmid vliegt zijn stal in en denkt dat hij hem wou trappen en schopt hem een aantal keer. Dat vind ik dus niet kunnen. het is al een paard met traumatische ervaring dus juist voorzichtig mee zijn! maar nee hoor
dat vind ik dus echt belachelijk !
Melis_Heidi schreef:Sorry maar een paard is niet een voorwerp wat je zomaar kan afranselen al vind die wat eng en al loopt die nog te klooien. Een leraar/lerares slaat jou toch ook niet als jij je niet aan de regels houd. Als een paard echt iets engs vind moet dat het laten blijken en dan niet gelijk in elkaar getrapt worden. Behalve als je zeker weet dat het gewoon loopt te klieren.
Maar dan nogals vind ik het respectloos. Een maag is ook een gevoelige plek. Dan gaat een paard toch alleen maar meer omhoog al schop je hem van onderen in zn maag?
Miesjex schreef:Ik vind dat echt niet kunnen.
Vooral niet met een paard van een ander. maar zoiezo zo doe je niet tegen een pony/paard.
Zelf wil ik later ook hoefsmid erbij leren ma no wayy dat ik een paard ga slaan ofzo never niet..

Arabesk schreef:een paard dat niet opgevoed is moet je gewoon niet aan willen beginnen. Geef die mensen een clicker, een boekje over clickertraining en je telefoonnummer met het verzoek om over een paar weken nog eens te bellen.
Ik vind dat je je paard goed moet opvoeden zodat het paard voldoende meewerkt. En je moet ook zorgen dat je paard schone hoeven heeft als de smid komt, dat de smid niet ook nog eens moet gaan hoeven uitkrabben of in modderbenen grijpt.