Wat te doen bij herkennig droes?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayran

Wat te doen bij herkennig droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 14:02

Ik sta met me 2 paarden bij 4 andere paarden in het land.
Die van mij hebben zeker weten droes aangezien de ene steeds loopt te hoest, opgezette klieren heeft en met ze hoofd veel naar beneden hangt.
De andere zijn die klieren bij opgezet en een klein stukje is al losgeknapt.

Hoe valt droes te behandelen?
Van de veearts begreep ik zwarte trekzalf opsmeren, maar is een veearts dan nog wel of niet nodig, als we al zeker zijn dat het droes is?

Alleen serieuse reacties graag!! (dom praten kunnen we allemaal wel)

FriesWytske

Re: Wat te doen bij herkennig droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:07

Ik zou zo ie zo de veearts laten komen. En iedereen die bij je paarden komt het laten weten. ZOdat ook zij de juiste maatregelen kunnen nemen. Zelf niet meer naar vreemde paarden gaan. En alles wat je bij je paarden gebruikt goed ontsmetten. Je kleding goed wassen. Ook nu niet naar mensen gaan die paarden hebben.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:10

Vee-arts hoeft niet perse, als je het zelf goed weet te behandelen. Je moet zorgen dat het abces goed open blijft, zodat alle rommel eruit kan. Dus zeg 2 x daags water er op, was met bijv betadine shampoo, korst eraf krabben en uitdrukken. Zolang de etter er uit kan is het na een week over.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:11

Inderdaad veearts bellen en alle contact met andere paarden en mensen tot een minimum beperken, het is namelijk hoogst besmettelijk! Je kunt inderdaad het abces met trekzalf insmeren, zodat het naar buiten toe doorbreekt. De pus bevat een en al bacillen, dus zorg ervoor dat er echt geen andere mensen/paarden bij komen.
Droes heerst trouwens op dit moment op meerdere stallen/locaties (Twente, maar ook in Didam/Babberich). Helaas wordt dit nogal eens verzwegen, met als gevolg besmetting op besmetting.....
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 19-06-08 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:16

Veearts bellen en de besmette paarden op quarantaine zetten. Droes is heel erg besmettelijk. Verder weet ik niet veel van de behandeling, maar wel dat heb op alle mogelijke manieren kan overspringen ( het gebruik van dezelfde borstels op verschillende paarden, dezelfde kleren dragen bij verschillende paarden, je hande niet wassen, etc ).. Dus als ik jou was, zou ik toch de dierenarts bellen.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 14:16

De mensen die bij de paarden komen weten het ,, maar het is aan een openbare weg (waarschijnlijk hebben ze het ook van anderen opgelopen). Dus wel of geen Veearts erbij? de meningen zijn hier nog al verschillend over.

@Joto Moet het met betadine shampoo of zwarte trek zalf?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:20

Bij hoge koorts wel de veearts erbij. Voor de rest zwarte trekzalf erop. Zoals gezegd is de pus uitermate besmettelijk. Mocht iemand van de mensen naar een andere stal gaan nadat ze bij hun paard geweest zijn, kleren verwisselen en goed handen wassen. Ik zou de paarden met droes gescheiden houden van de paarden zonder droes. Zijn er ook veulens? Zijn er paarden die al droes gehad hebben?
Houdt verder in de gaten of ze wel goed drinken.

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 14:56

ik weet niet of de paarden al droes gehad hebben.
er loopt idd ook een veulentje bij.

HEb de veearts even gebelt en die zegt zwarte zalf opsmeren als het niet vanzelf op knapt moet ik hem terug bellen.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:35

Hier ook 1 eigenaar van de 6 paarden. 1 merrie en een veulen zijn van mij. Heb alle paarden getempratuurd en alleen het veulen heeft 38.6. Wil morgen nog 1 keer tempraturen en als het het zelfde is of hoger toch even de DA bellen wat ik kan/moet doen.

Maar hoe weet je zeker dat een paard droes heeft. Bij mijn veulen en mijn merrie zijn bijna geen dikke klieren te vinden. Op gegeven moment weet je niet meer of het nu een verdikking is of niet. bij de andere 4 is er duidelijk verdikking te zien. Maar bij die van mij niet. Wel lopen ze allemaal bij elkaar. en heeft mijn veulen koorts. Hellaas hebben wij geen beschikking tot stallen om ze allemaal in cuarantene te zette ( hoe je dat schrijft).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:15

Droes kan je alleen vaststellen door middel van een uitstrijkje van de pus. Droes hoef je niet aan de buitenkant te zien maar kan ook achter de luchtpijp zitten, dit breekt dan door in de luchtzakken van het paard. Pus komt dan uit de neus. Wat je (bijna) altijd in het begin ziet is niet lekker zijn, koorts, minder eten/drinken. Je kan er voor de rest weinig aan doen behalve koorts bestrijden en goed in de gaten houden of paarden voldoende drinken en eventueel zwarte zalf op grote klieren aanbrengen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:30

Droes kan je alleen overbrengen door contact. Dus niet via de lucht. Wel via besmette borstels, kleren, schoenen enz.

Ik dacht dat veulens redelijk beschermd zijn vanwege de meegekregen antilichamen van moeders, maar voor de zekerheid kan je daar beter niet vanuit gaan. Leeftijd van 1 tot 6 is het gevoeligste.
Belangrijkste is idd de wonden open te houden. Ook niet opsluiten in een donkere stal, beste is het goed uit te laten tochten op een fris weiland.

Vitaminenspuit wil wel eens onderbouwend helpen, maar belangrijkst is dus het dier zo gezond mogelijk te houden. Het is iets heel vervelends, maar niet meteen dodelijks. Wel goed ontwikkelingen in de gaten houden natuurlijk.

Succes!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:03

Nikka schreef:
Droes kan je alleen vaststellen door middel van een uitstrijkje van de pus. Droes hoef je niet aan de buitenkant te zien maar kan ook achter de luchtpijp zitten, dit breekt dan door in de luchtzakken van het paard. Pus komt dan uit de neus. Wat je (bijna) altijd in het begin ziet is niet lekker zijn, koorts, minder eten/drinken. Je kan er voor de rest weinig aan doen behalve koorts bestrijden en goed in de gaten houden of paarden voldoende drinken en eventueel zwarte zalf op grote klieren aanbrengen.

Bij mijn fjord kwam het idd de neus naar buiten...echt goor.
Ik had bij de DA koortsremmers gehaald omdat het boven de 40 uitkwam maar eten dat ie deed! ongelooflijk. Ik gaf hem 2kg slobber op een dag.
Omdat toen de hele stal al besmet was stonden alle paarden gewoon buiten op het land.

Alle paarden zijn er weer bovenop gekomen en mijn andere paard heeft nergens last van gehad...die hield de zieken gezelschap Haha!

Laigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:11

Idd, trekzalf erop tot de wond open is en alles eruit kan. NOOIT antibiotica geven aan paarden met droes!!! Verder kun je mss de nog niet besmette paarden even laten enten tegen droes en ze weghalen bij de besmette paarden. Raak ook ff geen andere paarden aan en ga douchen/omkleden voordat je met andere paarden in aanraking komt want droes is SUPER besmettelijk voor paarden die het nog niet gehad hebben en niet geënt zijn. Er bestaan verschillende vormen van droes, dus het kan zo maar zijn dat je paard 2x droes krijgt in zijn leven. Ontsmet verder alles goed, staldeuren, eet- en drinkbakken (dettol) en hou de besmette paarden goed in de gaten! Droes kan echt wel dodelijk zijn hoor, vind dat sommigen hier er 'te licht' over gaan. De droes kan ook i.p.v. bijvoorbeeld onder de kaak (gebruikelijk) ergens anders open breken, bijvoorbeeld in hals of hoofd, denk daar aub aan! Hopelijk worden er geen jonge veulentjes besmet Verdrietig . Sterkte ermee iig.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:58

Het lastige is dat tussen de besmetting en de eerste tekenen van het ziek worden 3 weken zit. Dus je weet niet wie er al besmet zijn. Je moet navragen of enten tegen droes dan wel zin heeft, ik denk namelijk van niet.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:15

Ook veulens kunnen wel degelijk droes krijgen..

Goed de tempratuur in de gate nhouden...maar meestal is het het beste om niets te doen...wel insmeren met trekzalf..om te zorgen dat het naar buiten slaat...
Als je paard heel erg ziek is...zal hij minder drinken en eten ook vanwege het feit dat de klieren ongezet zijn en het lastig is om te slikken..dit duurt ongeveer een week...

Het is mega besmettelijk..dus als je bij je paard bent geweest...ff douchen en schone kleren vooral andere SCHOENEN aan..voordat je naar andere paarden gaat..

Enten tegen droes heeft geen zin..

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:02

We weten niet meer of het nou droes is of wat anders, alle paarden paar keer getempratuurd niemand koorst behalfe het veulen, die dus goed in de gaten gehouden, maar eet en speeld als geen ander. Er is mij gezegt dat bij een veulen en baby`s het tempratuur altijd hoger ligt. Hij had 38,6 38,7 38,2.

Ook konden we geen bulten meer vinden. Dus wij dachten hebben we nu wel of niet met droes te maken. Vanmiddag komt de DA om toch even te kijken wat hij denkt dat het is. Straks maken wij ons veel te erg zorgen dan dat er eigenlijk aan de hand is.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:40

veulens hebben een hogere temperatuur dan volwassen paarden
de norm ligt tussen 37.4 en 38.0
je moet ook voor het temperaturen weten, of hij niet net een sprintje heeft getrokken, of dat hij nerveus is of iets in die richting, dan kan de temperatuur ook omhoog gaan

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:44

Ik begrijp dat ze alleen opgezette klieren hadden, geen koorts en er geen rotzooi uitkwam. En nu is de verdikking weer verdwenen? Sommige paarden krijgen verdikte klieren als ze op de wei staan, misschien dat ze daar last van hadden. Ik zou voor de zekerheid maar even de da erbij laten komen. Zomaar een beetje gokken is gevaarlijk, zeker met een veulen erbij.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:47

Daarnaast kunnen opgezette (lymfe)klieren van alles betekenen. Niet meteen droes Knipoog Echter is het wel duidelijk klinisch verschijnsel ervan.

Maar ook een ontsteking in de hoofd-hals regio kan opgezette lymfeklieren geven. Welke klieren waren opgezet?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:40

De DA is geweest, hij zegt niets aan doen alleen veulen in de gaten houden met tempratuur. Ze zijn allemaal vrolijk zelfs onze bejaarde paard. Als ze verscheinselen van ziek zijn vertonen even de DA raat plegen. Een paar hadden nog wel dikke klieren die onder de kaak. Maar hij zegt als het droes was had er al lang wat gebeurd moeten zijn. Dus veel valt er niet aan te doen gewoon af wachten.