Sint catherina weelde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Sint catherina weelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:46

Wel ik ben niet zeker dat het zo wordt genoemd/geschreven, maar mijn veulen heeft deze schimmel..

ronde plekjes van 2 op 2 cm , hij heeft er 5 ofzo, heeft iemand hier meer informatie over, ? Want ik vind er niet veel over. Ik vraag me af hoe ons veulen dit heeft opgelopen want er staan geen besmette paarden in de buurt?

Dank x

Aukelizzy

Re: Sint catherina weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:09

Ik heb nog nooit van deze schimmelsoort gehoort maar als je het hebt over ronde plekjes moet je eens een afbeelding van ringworm bij paarden opzoeken.
Bedoel je dat soms?
Een paard kan een schimmel zomaar oplopen hoor zonder dat er echt een "dader" (lees ander paard) in de buurt is.
Vooral als een paard iets minder weerstand heeft om de een of andere reden steekt dat zomaar de kop op.
Vooral veulens zijn vatbaarder voor allerlei kwaaltjes, maar je moet maar zo denken ze krijgen er alleen maar meer weerstand door Knipoog .

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:18

Loezz schreef:
Wel ik ben niet zeker dat het zo wordt genoemd/geschreven, maar mijn veulen heeft deze schimmel..

ronde plekjes van 2 op 2 cm , hij heeft er 5 ofzo, heeft iemand hier meer informatie over, ? Want ik vind er niet veel over. Ik vraag me af hoe ons veulen dit heeft opgelopen want er staan geen besmette paarden in de buurt?

Dank x

Wel nu heeft hij maar 5 plekken verspreid, het zijn geen ringwormen, jammer genoeg vind ik geen informatie omdat ik dan op een gemeente fzo uitkom Haha!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:28

Zat ook al te googlen voor je maar kwam ook niet verder dan die gemeentes of het paard van sinterklaas.
Had Sint catherina weelde+ schimmel ingetikt. Haha!
Kun je niet vragen of er ook nog een andere benaming voor bestaat?
Het zal voor de genezing niet uitmaken hoor.
Een schimmel is een schimmel hoe het ook heet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:38

Klinkt mij toch als ringvuur/ringworm in de oren.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:08

Hier in de streek staat de schimmel ringworm bekend als het sint katharinawiel, vooral oudere mensen en boeren spreken nog erover in die benaming. Ik ben er dus eigenlijk zeker van dat het hetzelfde is hoor. Behandelen met Imaverol of laten enten dus...
Greetz

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:10

Was mijn idee toch juist dat het waarschijnlijk om ringworm gaat en idd. behandelen met imaverol.
Vergeet al je spullen die je voor hem gebruikt niet te behandelen.
(zul je voor een veulen niet veel hebben maar toch...halster of zo???)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 14:09

Aukelizzy schreef:
Was mijn idee toch juist dat het waarschijnlijk om ringworm gaat en idd. behandelen met imaverol.
Vergeet al je spullen die je voor hem gebruikt niet te behandelen.
(zul je voor een veulen niet veel hebben maar toch...halster of zo???)

Kijk, mijn moeder heeft het bekeken, ( ze ging normaal een zalf bestellen maar heeft geen tijd) en ze zei dat het zelf al terug aan het genezen was, dus verdwijnen ringwormen zo maar?

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:24

Droog weer en zon hebben een invloed op de schimmel ja. Gemiddeld kan een schimmel op een viertal weken door het eigen immuunsysteem overwonnen worden volgens mijn DA. Maar ik heb het altijd behandeld.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 15:16

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:32

Ja dat ziet er toch echt wel uit als ringworm.
De plekjes gaan als het goed is vanuit het midden nu genezen. Ik zou toch even met imaverol behandelen helemaal omdat zijn vriendje het ook heeft Knipoog