Kreupelheid door vergroeiing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllenZandor

Kreupelheid door vergroeiing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:50

Sinds deze week staat het vast dat mijn paard (4 jaar) een soort vergroeiing heeft op zijn linkervoorbeen tussen het kogelgewricht en de hoef (kootbeen). Dit is waarschijnlijk ontstaan doordat hij erg onrustig is in de stal en veel tegen dingen aantrapt. Het is ongeveer 8 weken geleden begonnen door een 'gewone' kreupelheid. Hij heeft toen een tijdje op stal gestaan (100% rust) en daarna mocht hij weer naar buiten. Ik ben weer rustig begonnen met rijden maar dit ging gelijk mis. De DA is opnieuw geweest en er zijn foto's gemaakt. Uit veel onderzoeken is toen gebleken dat hij dus een soort vergroeiing heeft. Het bot is als het ware gekarteld. Omdat er op deze plek erg veel zenuwen enz lopen, kan hij het nauwelijks belasten. De DA vertelde ons dat 4 weken (stal)rust de enige oplossing zou kunnen zijn. Hij zou er dan overheen kunnen groeien. Dit hebben we gedaan en afgelopen week hebben we hem weer gelongeerd. In eerste instantie ging dit goed maar naar enkele minuten werd het minder. Toen we hem de volgende dag in de wei deden was het opnieuw niet goed.
Nu hebben de DA-en overleg gehad en is de conclusie dat er niets meer aan te doen is. Ze hebben er geen hoop meer op dat het nog goed kan komen. Het enige dat we heel misschien nog zouden kunnen proberen is 6 maanden weide. De aandoening heeft volgende de DA geen naam en het komt bijna niet voor.

De reden van mijn verhaal is dat ik absoluut niet meer weet wat ik moet doen. Ik wil hem echt niet opgeven. Daarom zou ik graag reacties hebben van mensen die hier ervaring mee hebben (gehad). Echt alle informatie, tips e.d. is welkom! Ik ben echt ten einde raad.
Bedankt!

Esther28

Re: Kreupelheid door vergroeiing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:57

Jeetje das niet zo leuk. Heb je al gedacht aan een second opinion? Dat zou ik zowiezo laten doen. Welke va heb je nu? (mag ook via pb hoor).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:01

Het komt dus allemaal omdat je paard zo onrustig is op stal,
dan lijkt het me niet echt logisch dat je je paard helemaal voor rust op stal zet Verward
Ik zou hem gewoon lekker een tijdje de wei op laten en kijken of het dan beter word Ja

EllenZandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:32

Waarschijnlijk komt het daardoor ja. Volgens de DA was de enige oplossing dus op stal, wie ben ik dan om hem toch 4 weken in de wei te laten lopen..

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:37

zou die 6 maanden hem lekker op de wei zetten en dan aan kijken, als dat allemaal niet gaat kan en hij heeft er verder niet al te veel pijn aan kan hij altijd nog gezeldschaps paard worden..Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:49

1 optie misschien nog. Een hoge dosis magnesium en het voer aanpassen zodat je calcium gehalte zo laag mogelijk is, (onder het nodige niveau) lichaam moet dan de reserves calcium in het skelet aanspreken. Aangezien het aangetaste gebied erg actief is is de kans groot dat het de nodige calcium daar vandaan haalt en de vergroeing afbreekt. Je kan dit 4-6 weken doen, daarna terug naar normale verhoudigen calcium/magnesium.

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:10

Weet niet of dit hetzelfde is hoor, maar bij ons op stal staat ook een paard die een uitsteeksel op het kootbeen (dacht ik) heeft. Zijn pezen etc. schuurt daar ook langs, daardoor werd hij kreupel.
Nou hadden ze er iets ingespoten en nu moet hij 4 week op stal staan, als het dan niet over ofzo is moet hij geopereerd worden.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:47

tamary schreef:
1 optie misschien nog. Een hoge dosis magnesium en het voer aanpassen zodat je calcium gehalte zo laag mogelijk is, (onder het nodige niveau) lichaam moet dan de reserves calcium in het skelet aanspreken. Aangezien het aangetaste gebied erg actief is is de kans groot dat het de nodige calcium daar vandaan haalt en de vergroeing afbreekt. Je kan dit 4-6 weken doen, daarna terug naar normale verhoudigen calcium/magnesium.

Ben het hiermee eens, maar overleg eerst met je DA. Een hoge dosering Magnesium kan gevolgen hebben voor de nieren. Zeker als je paard al gevoelige nieren zou hebben, wat je aan de buitenkant zo niet altijd ziet/merkt.