Ik heb mijn pony nou sinds november, toen was ze er slecht aan toe en had een hele slechte weerstand. Ze was broodmager, had geen spieren meer en had een veulen aan de voet, welke we direct hebben afgespeend op 3,5 maand. Erg vroeg, maar veulen was erg vet en hondsbrutaal, mams kon weinig doen want ze had geen reserves en veulen at ook al vast voer. Ze was ook gedekt, maar niet drachtig gelukkig.
Rond februari/maart zat ze eindelijk weer redelijk op gewicht (nog niet voldoende, maar nu kwam het vooral aan op spieren). en konden we weer wat meer gaan trainen.
Rijden en longeren, osteopaat is geweest, tandarts is geweest en hoefsmid en ze was goed.
Maar nu blijft ze niet lekker in haar vel zitten naar mijn mening. Ik heb niet het idee dat ze het moeilijk heeft met de veranderingen. Zodra zij aanvoelt dat er een verandering aankomt dan is ze supermak en loopt perfect mee. Toen ik haar ben gaan ophalen hebben we eerst het veulen weggebracht en haar op stal gezet, daarna haar op de trailer gezet en naar de nieuwe stal gebracht, maar ze was superbraaf en ze taalde niet eens naar het veulen. Ook toen ik weer ben veranderd van stal (in begin mei) was ze superbraaf. Normaal kon ik niet fatsoenlijk buitenrijden met haar omdat ze zo druk was en steeds naar de wei wilde. Maar nu we naar de nieuwe stal reden (te paard) liep ze gewoon langs de wei en was er niks aan de hand, ze hinnikte niet eens naar haar 'ex-stalgenootjes'. Dus ik heb niet het idee dat de ingrijpende veranderingen veel impact hebben gemaakt, ze heeft er nooit moeilijk over gedaan.
Maar ze heeft al sinds november verstopte talgkliertjes op haar hals die niet weg willen, sinds een aantal weken heeft ze opgezwollen speekselklieren en ze ademt wat zwaarder bij het draven (maakt niet uit of het in de bak of op buitenrit is). De dierenarts heeft de eerste twee bekeken een paar weken geleden, de laatste was toen nog niet aan de orde, maar zag er niks ernstigs in en deed er niks mee. Legde hier ook geen verband tussen.
Maar ik zie aan haar dat ze niet vrolijk uit haar oogjes kijkt en wat duf is, ze staat bijna te slapen op de poetsplaats terwijl ze voorheen draaiierig was. Ook met rijden is ze wat slomer dan normaal, dat kan zijn doordat ze nu wat meer evenwicht heeft en haar tempo dus lager kan leggen of doordat ze zich niet op en top voelt.
Ze staat overdag op de wei, 's nachts op stal, kan goed opschieten met haar buurmannen. Krijgt hooi 's ochtends en 's avonds en op beide tijdstippen een halve kilo brok. 's avonds nog een halve schep muesli en 3x in de week een 2/3e schep slobber met elke avond knoflook, zeewier en gist er in tegen de klieren en talgkliertjes (welke nu ook beginnen open te breken).
Moet ik nou een verband zien in het totale beeld, wat mij zegt dat ze niet lekker in haar vel zit en dat er binnen in iets niet goed werkt oid, of moet ik het afzonderlijk van elkaar zien en is er wanneer de symptomen aan de buitenkant zijn opgelost niks meer aan de hand? Heb binnenkort een reading staan, wie weet komt daar wat uit.
Wie of wat kan ik er aan doen om een beter beeld van haar te krijgen? Een dierenarts haar compleet laten doorlichten of moet ik dan meer aan de andere kant gaan zoeken en de homeopatische kant op gaan?
Ik weet het even niet meer iig, want heb haar nu driekwart jaar, en ze gaat er lichamelijk wel op vooruit en haar karakter wordt ook vriendelijker, maar heb gewoon nog steeds het idee dat ze niet helemaal in orde is oid.