ontwikkeling kennis v.w.b. paardenvoeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:28

Katja, toch heb ik van mijn veeartsen veel antwoorden gekregen op vragen. Bijvoorbeeld toen ik tijdens een blessureperiode van brok naar hooi ging en weer terug, dat leverde wel een apart plaatje op en zij konden mij uitleggen waarom dat was. Na die blessure periode heb ik het ook langzaam opgebouwd, erg langzaam zelfs, zeg maar een kwart schep per keer en na een aantal dagen weer een kwart schep erbij, zo ben je dus lang bezig om van niks weer naar de normale voerconditie te gaan.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 12:33

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens Lovely. Natuurlijk hebben veeartsen een goede basiskennis wat betreft voeding. Maar op het punt van echte adviezen om een betere prestatie te leveren schieten ze vaak te kort. Dat is gewoon niet hun vakgebied. En sommige DA hebben zich wel in het hele voedingsverhaal verdiept maar ik heb toch erg veel DA gezien die eigenaardige voedingsadviezen gaven en die ook absoluut niet konden onderbouwen. Vandaar mijn mening hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:00

Oke, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb er wel veel van geleerd omdat ik nu wel begrijp hoe de spijsvertering werkt en de energielevering aan de rest van het lichaam. Vandaar ook mijn stapsgewijze opbouw, ik zou nevernooit mijn paard ineens veel meer gaan voeren. Ineens veel minder ontkom je soms niet aan. Maar hiermee heb je wel de basis van je voerconditie en pas daarna komt de keuze voor het soort voer en de samenstelling, maar dat is weer iets heel anders en ik denk dat zowel de eigenaar/ruiter van het paard als de adviseur dan heel erg goed moeten begrijpen wat een paard doet, hoe hij reageert op voerveranderingen voordat de optimale mix bedacht kan worden en juist bij dat begrip gaat er veel de mist in.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:26

Toen wij van een vol-pension stal naar een zelfverzorger stal gingen, wisten mijn vriendin en ik werkelijk, niets, nul, niente over voeding! Sterker nog: op het moment dat we de paarden hadden gezadelt, hebben we het meisje wat altijd in de stal daar hielp, gevraagd wát onze paarden überhaupt kregen Bloos !!
Toen we in onze "nieuwe stal" kwamen, hebben we iedereen eens gevraagt wat die hun paarden gaven. Een van de mensen op stal, zei al dat het vast niet lang zou duren, voordat we onze eigen ideen over voeren zouden krijgen! Hiemee had ze volkomen gelijk Knipoog ; nadat we 2 boeken over voeren (wat een "wetenschap" op zich is Knipoog ) hadden gekocht, waren we er na 14 dagen achter, dat de paarden altijd veels te veel hadden gekregen, vooral als je weet dat hetgene wat wij deden, nauwelijks "werken" te noemen was *LOL* ! Mijn vriendin is wel hetzelfde voer blijven geven, ik ben overgestapt naar een müsli. Ze kregen vanaf dat ogenblik alleen véél minder!
Op het moment (bij zeer slecht weer, waar we niet veel kunnen doen!) krijgt mijn Dikke 1,5 schep müsli, verdeeld over 3 maaltijden. Daarbij krijgt hij 5 plakken hooi en 2 plakken stro p.d. Op dagen dat we meer doen, krijgt hij ook meer te eten! (ik stop er wel altijd nog wat appel, wortelen, rode bieten enz. bij Knipoog ) Hij doet het er prima op! Tijdens het wisselen van de vacht (van zomer naar winter en van winter naar zomer) krigt hij ook altijd nog een scheut lijnzaad-olie door z´n eten!
Omdat hij altijd een vrij breiige stoelgang heeft, heb ik een tip uit het boek "wat de stalmeester nog weet" gehaald. Nadat ik al allerlei preperaten van de DA had gebruikt, die geen bal hielpen, vond ik dit de moeite van het proberen waard; hij krijgt nu ´s ochtend én ´s avonds een bekertje biogarde yoghurt door z´n eten en een flinke "snuf" oregano Pling ! En zie hier, na 5 dagen verbeterde z´n stoelgang zéér in de goede richting Lachen !
Hij doet het er prima op (volgens de "experts" staat hij goed in het voer Pling ). Ik denk dat als je op je gevoel afgaat en adviezen van anderen (boeken/personen) volgt waarvan je zelf ook het nut van inziet, je al een heel eind op de goede weg zit!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 06:23

fabienne schreef:
Persoonlijk lijkt me het hele eiwitverhaal een beetje overtrokken en puur een commerciele aangelegenheid! De mensen vragen erom dus kan er geld aan verdiend worden! (Reken maar eens uit wat dat kleine percentageverschil aan eiwitgehalte nou werkelijk uitmaakt! Daar schrik je van! Zo weinig maakt het uiteindelijk uit........een kwart schepje brokken minder heeft meer effect!)


Daarmee ben ik het helemaal niet met je eens.
Bij sommige paarden kan een kwart schepje brok wel degelijk gevolgen hebben.
Mijn eigen merrie (Arabische volbloed) is zeer sober in haar voer behoefte ze krijgt nu 1/3 kilo brok per dag. Als ik haar één hand brokjes extra geeft dan heeft ze de volgende dag dikke benen.
Hoe wil jij dan verklaren???

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:26

Fabienne schreef:
een kwart schepje brokken minder heeft meer effect!)



Eeehh... Shasta, ik denk dat je verkeerd gelezen hebt; dát is nl. precies hetgene Fabienne hier schrijft Lachen !

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:00

Naar mijn mening bestaat er veel kulpraat over paardenvoeding.
Een van de dingen die ik zelf maar eens ben gaan uitzoeken is de stelling:
" Je moet zomers je paard bijvoeren als hij alleen maar gras krijgt"

Bleek dus een kulverhaal te zijn! (Wel is een (normaal) zoutblok nuttig).
Zal dat stuk eens opzoeken als er liefhebbers voor zijn.
Maar het zou goed zijn als dat soort dingen eens duidelijker uit de wereld werden geholpen. Want als je je paard elke dag 1 uur rijdt staat hij dus niet vol in het werk. Daarvoor moet je dagelijks! 1-3 uur rijden. En dat halen de meeste dressuurpaarden echt niet.

Ik heb trouwens meer van die stellingen die ik graag bevestigd of ontkend zou willen zien:
"tot hoeveel kilo brok kan een rijpaard eten zonder dat er voerverlies optreedt?" (Oftewel heeft het zin er 5 kilo in te proppen?)
"Als je paard een grasbuik heeft is hij te dik"
"hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door teveel eiwitten"

Eh, kan er zo even niet meer verzinnen, maar als iemand de feiten van de fabels zou kunnen scheiden zou dat enorm nuttig zijn.
Maarten, voel jij je geroepen?
Groet! Mariëlle

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:35

kebie schreef:
Want als je je paard elke dag 1 uur rijdt staat hij dus niet vol in het werk. Daarvoor moet je dagelijks! 1-3 uur rijden. En dat halen de meeste dressuurpaarden echt niet.


Ik denk niet dat je de mate van werk kunt bepalen door de tijd dat een paard werkt.
Je kunt een paard in driekwartier veel meer energie laten verbruiken met echt zwaar dressuurwerk dan dat hij zou verbruiken als hij twee uurtjes loopt te sloffen.
Daarnaast is de kwaliteit van het gras erg belangrijk als je een paard niets bij wilt voeren maar wel wilt werken. Alleen door regelmatig de beodem te laten testen weet je of je een goed product voert. Na zo'n bodemtest moet je het besmestingsschema eventueel aanpassen en als je dan voldoende gras hebt dan kan een paard daar redelijk van leven ook als hij zwaar werkt. Maar jou stelling vond ik wel wat kort door de bocht.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:55

Ha...p. Haha!
Nee hoor, ik ben met je eens dat het zo wel kort is gesteld. Maar het is onderzocht dat een gemiddeld warmbloed paard zo'n 42-75 kg gras kan wegwerken per dag (!). En als je dan het gemiddelde weidegras bekijkt (voor koeien) dan zit daar meer dan genoeg in om een paard 1 uurtje per dag te laten werken. En serieus, werken was hier niet een uurtje rondstappen, maar gedefinieert in minuten stap, draf en galop. En zo uit mijn hoofd werd er weinig gestapt. (Heb het stuk helaas niet meer paraat, zit op m'n werk (oeps)).

Denk wel dat je dan last krijgt van grasbuiken (wat geen vet is, maar een letterlijke grasvulling van de darmen) en dat is niet wenselijk bij een dressuurpaard. Daarom korten veel mensen op het gras en voeren brok bij. Maar dat wil dus niet zeggen dat een gemiddeld paard niet best op gras kan leven.

[edit: onzin]

Oh, nog een feit of fabel? gevonden:
"koeiegras is niet goed voor paarden, en een weiland voor paarden dient dus eigenlijk altijd anders te worden ingezaaid"
Laatst bijgewerkt door kebie op 17-01-03 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:04

Koeiengras heeft te veel eiwitten voor paarden. Een paard moet veel ruwe celstof tot zich krijgen. Hetr verhaal over grasbuiken vind ik onzin, een paard dat goed getraind wordt heeft voldoende buikspieren om een mooi slank buikje te hebben. Mijn eigen paarden krijgen bijna een baal hooi per dag maar hebben absoluut geen last van een buikje.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:01

Oeps, zie nu ik het stuk weer bij de hand heb dat ik wel een heel boude bewering heb gedaan Bloos . (Oftewel, ik loop onzin te verkondigen, excuses).
Paarden van 550 kg eten tussen de 7% en 12,5% van hun eigen lichaamsgewicht aan gras per dag.
Uitgaande dat die onderzoeksresultaten ook voor mijn kwpn-er gelden van 600 kg betekent dat, dat ze 42-75 kg gras per dag naar binnen werkt.

Een baal hooi is iets van 15-20 kg ofzo? Maakt toch wel uit in de vulling van de darmen.
En gras bestaat voor 80% uit water (172 gr droge stof per kg gras), moet je eens kijken hoeveel vulling dat oplevert terwijl het niks aanzet.
Overigens zijn paarden met een grasbuik wel vaak OOK te dik, maar dat heeft in principe niets met elkaar te maken.

En weet jij toevallig hoeveel gram eiwitten er in een kg brok zitten?
In het koeiegras van 2001 zat gemiddeld 229 gr per kg droge stof aan eiwitten.

Overigens heb ik deze gegevens uit:
Het boek "Voeding op stal en in de wei" van A. van den Berg/T. Corbeau
Internetsite van het blgg (www.blgg.nl) en de syllabus van het "dierintegratievak paard".

Groet! Mariëlle

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:04

Ik zie dat men aan een dierenarts vraagt wat te voeren.
Dit behoor je aan een veevoedingsvoorlichter te vragen.
Of aan de leverancier van de veevoeding.
Maar het beste kun je hopenlijk een onafhankelijke mening krijgen op dit adres.


http://www.pv.wageningen-ur.nl/index.as ... oekrsp.asp

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:09

kebie schreef:
En weet jij toevallig hoeveel gram eiwitten er in een kg brok zitten?
In het koeiegras van 2001 zat gemiddeld 229 gr per kg droge stof aan eiwitten.


Brok bevat tussen de 9,5 en de 15% eiwit, afhankelijk van het merk en de soort brok. Nogal een verschil met koeiengras dus.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:03

Goh, dat maakt inderdaad nog al uit zeg:
1 gr droge stof bevat 0.23gr eiwit. Er zit 172 gr droge stof in kg gras. Dat betekend dat er in 1 kg gras 39.4 gr eiwit zit.
Bij 42 kg grasopname krijgt mijn paard 1654 gr eiwit binnen en dat staat gelijk aan ongeveer 17 kilo brok! Oef!
Ik blij dat die van mij op onbemest natuurland staat...

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:27

Dat is dus precies de reden waarom je ze niet meteen een hele dag op een wei kunt zetten.

Wat ik me afvraag: is die grasopname per kg paard een gemiddelde van alle paarden? Of is dit bij een paard wat de hele dag met zijn hoofd naar beneden staat te grazen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:08

Hier kan ik je niet met zekerheid op antwoorden, maar volgens mij was het een onderzoek van de waaiboerhoeve over een groep gemiddelde paarden. Vandaar ook die variatie van 7% tot 12.5%.
Vond het wel veeeel kilo's!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 18:14

Niet te vergeten dat gras een zeer goed voeder is voor paarden en ze daar gerust op te houden zijn. Problemen zie je frekwenter met dieren op stal dan met dieren op de weide.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 19:37

krijg op school ook voeding,
krijgen we allerlei sommen, krijgt het pard genoeg, niet te veel eiwit, enz. enz.
het is nog best moeilijk ook

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 16:34

Toch interessant om te merken dat er nu weer allerlei termen naar boven komen, allerlei gehalten worden genoemd en dat er koeiegras en paardengras bestaat. Iedereen is overtuigd van z'n gelijk merk ik wel Lachen is ook niet erg IMO, als je zelf maar het idee hebt dat jou manier van voeren de juiste is... geen enkel paard is hetzelfde namelijk, en daarom kun je ook niet zeggen dat elk paard hetzelfde gehalte aan eiwit en koolhydraten nodig heeft in z'n voer. Natuurlijk is er wel een richtlijn voor deze energie-beoeften, maar uiteindelijk moet je voeren met je ogen.

Even een verhaaltje om over na te denken of gras nu wel of niet voldoende energie levert:

mijn vader en opa bewerkten vroeger, zo'n 40 jaar geleden het land met een Fjord. Ploegen, zaaien, maaien en hooien werd allemaal gedaan met behulp van deze Fjord. Dat gebeurde dag in dag uit, van 's morgens vroeg tot 's avonds wanneer het begon te schemeren. Meestal stond het paard na gedane arbeid in de wei (vaak tussen de koeien). Dit was zo'n beetje het enige voedsel wat ze kreeg, brokken waren te duur of waren zelfs niet beschikbaar 40 jaar geleden... Hoe kan dit paard jaren lang haar werk zo fantastisch goed hebben gedaan op hetzelfde gras wat de koeien ook te vreten kregen. Blijkbaar is gras toch niet zo'n slechte energie -en eiwitbron... Lachen

Mijn mening wat voer betreft... zorg voor een goede ruwe-celstof-bron, want deze ruwe-celstof zorgt ervoor dat de onderhouds -of sportbrok goed benut wordt. Ok... je paard zal het vast goed doen als je hem 5 kilo sportbrok geeft en geen hooi oid, maar hij zal het beter doen met voldoende ruwvoer en minder sportbrok. De zgn. voederconversie van een brok is dan veel beter. Er komt dan per kilogram brok meer energie vrij.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 17:18

Ik denk dat je 40 jaar geleden niet veel overbemeste weilanden had. Wat ik koeiengras noem is gras waar zoveel mogenlijk energie (lees:eiwit) in zit. Paardengras bestaat uit verschillende soorten en heeft meer ruwe celstof.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 19:03

Nou, dat de weilanden toen niet overbemest waren zou ik niet al te snel zeggen. De mest van de koeien werd elk jaar netjes uitgereden over het land, in die tijd bestond er nog geen MINAS, dus kon men zoveel als men voldoende vond verspreiden over het land. Tegenwoordig met de MINAS is de kans op overbemesting erg klein geworden.

Nog een ding over energie, als ik lees energie dan denk ik niet aan eiwit maar aan andere energieleverende nutrienten zoals koolhydraten en vet, dat zijn in eerste instantie de energieleverende nutrienten in een lichaam... pas als er geen koolhydraten en vet in het lichaam voorhanden zijn worden de spieren (eiwit) afgebroken, maar dan moet het wel heel erg met je paard gesteld zijn wil hij eiwit als energiebron gaan gebruiken.

Katja... kun je even aangeven wat het ruwe celstof-gehalte van paardengras is en hoeveel dit scheelt met koeiengras, want bij mijn weten heeft een koe meer ruwe-celstof nodig dan een paard, aangezien een koe het grootste gedeelte van de energie en eiwit haalt uit de ruwe celstof van gras. Deze ruwe celstof wordt namelijk door de pensmicroben omgezet in vluchtige vetzuren (energie-leveranciers) en microbieel eiwit.

Daarnaast word eiwit in gras door paarden voornamelijk gebruikt voor de eiwit-turnover in het lichaam. Eiwit wordt afgebroken tot aminozuren om vervolgens weer in het lichaam te worden opgebouwd en worden dus niet verbrand (enkel wanneer er dus geen vet en koolhydraten meer voorhanden zijn).

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:31

Theoretisch gezien kan een paard wat tot zeer zwaar werk per dag verricht met alleen maar hooi (wel onbeperkt uiteraard). Maar dan krijgt hij niet al zijn vitaminen en mineralen binnen en daarom moet je toch wel wat brok bijvoeren. Het zelfde geldt voor een drachtige merrie. Tot een bepaalt moment dat het veulen drinkt kan ze zonder brok. (muv vit en mineralen)
Nog even over hoefbevangenheid. Nummer 1 van de oorzaken hiervan is toch corticosteroiden!!!!!! Dan wel gegeven door de DA, dan wel uit het eigen lichaam van een paard (bijvoorbeeld paarden met het sydroom van Cushing: veel oudere paarden hebben dat). Eiwit is bijzaak, hoewel bepaalde rassen gevoeliger zijn.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:31

Oh ja... ik heb dit geleerd op school. Studeer Diergeneeskunde.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:09

Teveel aan eiwitten in de voeding is niet de enige mogelijke oorzaak van hoefbevangenheid. Op www.hoofcare.nl of een aanverwante site heb ik vorig jaar een lijst van wel 20 oorzaken gevonden. Mogelijke oorzaken zijn onder andere ook een bepaald hormonenprobleem, eten van bepaalde giftige planten, problemen met bloedcirculatie, overgewicht, ....
Mijn pony heeft vorig jaar eind juni hoefbevangenheid gekregen.
Aan haar voer kan het niet gelegen hebben, al zeven jaar krijgt zij identiek dezelfde hoeveelheid voer.
Ze was misschien een klein beetje te dik, maar zeker niet wat ik overgewicht zou noemen, en ze is ooit veel dikker en vetter geweest (wel overgewicht) en toen zijn er nooit problemen geweest.
De hoeveelheid voer lag het ook niet aan, die was niet veranderd en ze had bijvoorbeeld niet de voederton geplunderd ofzo (wat trouwens onmogelijk is).
Aan het hooi kon het ook niet liggen. De twee vorige jaren (te tellen vanaf de zomer) had ze van dat hooi in plastic gekregen (kan even niet op de naam komen), waar veel meer eiwit inzit dan in gewoon hooi. Op het moment dat ze hoefbevangen werd stond ze dus alweer bijna een jaar terug op gewoon hooi.
Ook aan het gras kon het niet gelegen hebben. Onze weiden zijn erg arm (niet dichtbegroeid, de bodem is bijna voor de helft aarde, andere helft bedekt met gras) en waren op dat moment al een tijdje bijna helemaal weer "kaal" gevreten. Ook heeft ze toen net als alle andere jaren vanaf maart slechts geleidelijk aan van het nieuwe gras mogen eten, tegen eind juni was ze daar al lang aan gewend. Het voorjaarsgras met teveel aan eiwitten was het dus ook niet. (Is trouwens geen koeiengras of gazongras, maar speciaal voor paarden eiwitarm; ze moeten ook niet leven van dat gras, ook al omdat er maar zo weinig gras opstaat, het is voor hen maar een bezigheid)
Ook qua hoeveelheid of vorm van beweging/werk was er niets veranderd. Wij hebben er dus nog steeds het raden naar wat de hoefbevangenheid toen heeft veroorzaakt, ik gok op een giftige plant die misschien per toeval tussen het hooi gesukkeld was.
Maar teveel aan eiwitten is dus niet de enige mogelijke oorzaak van hoefbevangenheid, en soms weet je het gewoon niet.
Mijn pony is toen wel de eerste tijd op een streng dieet gezet geweest, en ze krijgt nog steeds minder dan ervoor, en ze is wat afgevallen.

Mikey, mijn pony is niet oud, ze wordt dit jaar 15. Ze was toen ook niet voor iets behandeld geweest door de DA ofzo. Kan je misschien wat meer uitleg geven over die corticosteroiden??

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:55

Maarten schreef:
Nou, dat de weilanden toen niet overbemest waren zou ik niet al te snel zeggen. De mest van de koeien werd elk jaar netjes uitgereden over het land, in die tijd bestond er nog geen MINAS, dus kon men zoveel als men voldoende vond verspreiden over het land. Tegenwoordig met de MINAS is de kans op overbemesting erg klein geworden.
Katja... kun je even aangeven wat het ruwe celstof-gehalte van paardengras is en hoeveel dit scheelt met koeiengras, want bij mijn weten heeft een koe meer ruwe-celstof nodig dan een paard, aangezien een koe het grootste gedeelte van de energie en eiwit haalt uit de ruwe celstof van gras. Deze ruwe celstof wordt namelijk door de pensmicroben omgezet in vluchtige vetzuren (energie-leveranciers) en microbieel eiwit.



Ik heb het gevoel dat er 40 jaar geleden veel meer land per koe was maar misschien moet je dan nog veel verder terug in de tijd.
Ik zal die cijfers van de ruwe celstof in gras even opzoeken want die weet ik niet zo uit m'n hoofd.