vraagje over ademhaling (door 1 neusgat)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

vraagje over ademhaling (door 1 neusgat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 07:32

Mijn paard stond gister opeens overdreven door 1 neusgat te ademen. je zag echt boven het neusgat de huid boller staan door het hevigere uitblazen dan gewoonlijk. Hij ademde slechts door zijn linker neusgat, dat was duidelijk te voelen doordat hij dus wat heviger uitblies.

zelfs als ik mijn hand voor het linker neusgat deed kwam er geen adem uit de rechterneusgat en probeerde door zijn linker neusgat uit te blazen. hij ging hierdoor niet hoesten ofzo, hij stond daarbij gewoon op z'n gemak op rust, te dutten. De neusgaten waren ook gewoon schoon (nou ja, zoals gebruikelijk als ik hem van het land haal). Gedurende de poetsbeurt heeft hij zo gestaan.

Toen ik met hem ging stappen gaf hij na een meter op 10 opeens een diepe zucht: door beide neusgaten. zonder overdreven briesen, eerder alsof hij zijn adem had ingehouden. Toen ademde hij gewoon weer door 2 neusgaten, waarna ik hem ook nog gewoon gereden heb zonder iets geks te merken.

Nou mijn vraag:

* kan een paard bewust 1 neusgat niet gebruiken??
* of zou het verstopt hebben gezet (maar dan had er toch wat uit moeten komen... Bloos)
* of blokkeerde het neusgat door de houding waarin hij stond. hij stond namelijk op rust op rechts half in elkaar gezakt in zijn gebruikelijke relax-pose bij het poetsen (mijn paard staat 9 van de 10x op rust).

ik ben benieuwd, want ik vond het maar raar!

Nicole85

Re: vraagje over ademhaling (door 1 neusgat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:36

Vreemd inderdaad, wat is de ademhaling in rust van je paard. (naar buik kijken van je paard)
Ongeacht of ie nu door 1 of 2 neusgaten ademt?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 08:43

Gewoon rustig, hij heeft geen ademhalingsproblemen ofzo. gister heb ik daar ook op gelet, hij ademde op dat moment wel wat overdreven, maar stond niet te pompen bij z'n flanken.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:09

Maar wel tussen 8 a 12 ademhalingen per minuut?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:10

dat heb ik niet geteld Bloos daar zal ik eens op letten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:45

Ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar bij mensen in rust (dus bijvoorbeeld tijdens het slapen) ademen ook maar door één neus gat en wisselen dat om de zoveel minuten af.

Dus misschien dat dat bij paarden ook zo is? Aangezien hij op rust stond?