Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:tot op zekere hoogte kunnen ze ook werken, op allerlei soorten terrein en in min of meer alle disciplines
Citaat:Dat beslag het leven van een veulen met hoefafwijkingen kan verlichten (en soms zelfs redden) terwijl ditzelfde veulen in Montana een gemakkelijke prooi zou worden van het een of andere roofdier waarna hyena's en aasgieren zich aan zijn overblijfselen tegoed zouden doen.
anton1973 schreef:Of men laat zijn paard op een zo natuurlijk mogelijk wijze leven en respecteert zijn aard (mag ik zo vrij zijn erop te wijzen dat bereden worden voor een paard minstens net zo onnatuurlijk is als hoefbeslag?), of men "gebruikt" het paard om economische, sportieve, recreatieve, emotionele en zelfs sociale redenen en dan moet men hem deze opgave zo aangenaam mogelijk maken.
Dani62 schreef:Ik ben natuurlijk alles behalve objectief, dat geef ik toe hoor. Ik heb het nog eens gelezen en het werkt averechts bij mij. Ik krijg alleen maar meer afkeer tegen ijzers. Ik lees nergens wanneer ijzers nou beter zouden zijn? Alleen hieronder kan ik er uit op maken dat ijzers beter zijn wanneer je géén rekening houdt met de aard van het paard.
Arabesk schreef:De nadelen van ijzers zijn inmiddels wel bekend, maar echte voordelen heb ik nog niet gehoord.
madamX schreef:@mist: gelukkig dat jouw paard dankzij jou zorg een normaal leven kan leiden. Toch heb ik een vraag: dat paarden gefokt werden op uiterlijk staat idd overal beschreven. Maar een paard wat geselecteerd wordt voor de fokkerij hoeft nog geen slechte hoeven te hebben. Daar komt bij dat er in de fokkerij bekend is dat goede of slechte hoeven niet erfelijk zijn; het gen wat zorgt voor de kwaliteit van de hoeven is tot zover niet geïsoleerd. Als dat zo was dan hadden we paarden kunnen fokken met hoeven zo hard als titanium. Wel is bekend dat de kwaliteit van de hoeven afhangt van voedingsstoffen (tijdens dracht en na de geboorte) en omstandigheden na de geboorte.
Je geeft aan dat de fokker niet veel zorg besteedde aan het veulen nadat de moeder geen melk meer gaf: nu mijn vraag > kan het niet zijn dat jouw paard slechte hoeven kreeg dankzij deze slechte zorg van de fokker? Dat het juist in die periode voedingsstoffen tekort kwam waardoor de kwaliteit van de hoeven slecht werd?
Citaat:Laat elkaar in de waarde, en wat dan nog een mooie bijkomstigheid is: probeer naar elkaar te luisteren en misschien zelfs te leren. neem mee aan informatie wat je zelf belangrijk vind, maar dring je eigen mening niet op. Kijk naar je paard, en niet naar waar je bij wilt horen.
SpikyBlue schreef:Verkeerde hoefvormen zijn helaas wél erfelijk, en veel problemen ontstaan door verkeerde hoefvormen...
Hoe vaak zie je niet een merrie met een bepaalde vorm hoeven, en haar kind van een jaar of drie die die vorm ook heeft!
tamary schreef:SpikyBlue schreef:Verkeerde hoefvormen zijn helaas wél erfelijk, en veel problemen ontstaan door verkeerde hoefvormen...
Hoe vaak zie je niet een merrie met een bepaalde vorm hoeven, en haar kind van een jaar of drie die die vorm ook heeft!
Dan vraag ik mij wel af waarom er met die merries gefokt wordt? 1e voorwaarde voor een fokmerrie lijkt mij toch de gezondheid en dus geen bouwfouten.
In hoeverre is het houden/voeren van deze merries op dezelfde manier als de veulens (incl. zelfde smid) verantwoordelijk voor de hoefproblemen?
Mist schreef:Je hoort ze wel maar je luistert nooitdus nogmaals dan, speciaal voor jou !
Doordat wij paarden jarenlang gefokt hebben op uiterlijk (dus geen natuurlijke selectie net als die mustangs waar jij het graag over hebt) is bij sommige paarden de kwaliteit van de hoeven slecht- en bij veel werk op straat moeten daar dus ijzers onder om teveel slijtage te voorkomen.
Mijn kwpn-er bijvoorbeeld had toen ze 4 jaar was (het jaar dat ik haar inreed) om de 3-4 mnd een hoefzweer, toen ze 6 was heb ik ze daardoor op ijzers gezet.
Toen ze echter 3 was...en 1 stijle en een platvoet had (en niet ingereden dus !) heb ik haar op de foto laten zetten: uitgebreide arthrose, HKO, verbening vd hoefkraakbeenderen. Zo erg dat de DA's toen al zeiden: inslapen. Aangezien ze nooit kreupel liep en ik dat bovendien zelf wel beslis, heb ik haar gewoon mee naar huis genomen. Waarschijnlijk is e.e.a. ook te wijten aan het feit dat ik haar op 3.5mnd gekocht heb, de moeder had geen melk meer en de fokker deed er niets aan qua bijvoeren, het was letterlijk een biafra veulen![]()
Op 14 jarige leeftijd was het zover, onregelmatig in draf, sindsdien het break-over beslag, en afgezien van een jaarlijkse tot anderhalfjaarlijkse hoefzweer is ze niet meer kreupel geweest.
Mijn andere 2 paarden zijn nooit beslagen geweest (behalve 1 toen ze white line disease had en de halve hoef opgengelegd moest worden)
dus ik DANK het welzijn en het leven van mijn paard aan hoefijzers! paarden met dergelijke problemen KUNNEN NIET ZONDER, hoe graag je ook het tegendeel wil bewijzen. Paard in kwestie is nu 21jaar en ik rij er nog steeds op.
Daarbij denk ik ook dat de drang om je eigen paard te bekappen vaak is ingegeven door financiele redenen, lekker goedkoop.
tamary schreef:SpikyBlue schreef:Verkeerde hoefvormen zijn helaas wél erfelijk, en veel problemen ontstaan door verkeerde hoefvormen...
Dan vraag ik mij wel af waarom er met die merries gefokt wordt? 1e voorwaarde voor een fokmerrie lijkt mij toch de gezondheid en dus geen bouwfouten.
In hoeverre is het houden/voeren van deze merries op dezelfde manier als de veulens (incl. zelfde smid) verantwoordelijk voor de hoefproblemen?