objectieve kijk natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anton1973

objectieve kijk natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:08

Natuurlijk bekappen (2)

Een publicatie van Jean Mopin zoals gepubliceerd in 2006.

Westen Wind
De wind waait momenteel duidelijk uit het westen. Eerst bracht dit briesje ons het nieuwe evangelie voor de verhouding tussen mens en paard en nu begint het te fluisteren over "natuurlijk bekappen". De Far West met zijn mustangs spreekt nog steeds tot de verbeelding! Ach, die Amerikanen, ze zijn er zo goed in om ons te vertellen wat we allemaal al lang wisten en.... om beginnelingen verleidelijk simpele recepten te verkopen. Simpel, voor iemand met heel veel ervaring. Maar voor een groentje is het niet gemakkelijk om zijn weg te vinden tussen al deze modetrends. Hij moet ze namelijk eerst begrijpen voordat hij ze kan beoordelen.

Noodzakelijk kwaad
Het uitgangsprincipe schijnt te zijn: "beslag is een noodzakelijk kwaad". Helaas probeert niemand de precieze oorzaak van dit "kwaad" te definiëren: zijn de hoef en het hoefijzer gewoonweg incompatibel van nature, of ligt het aan de incompetentie van de hoefsmid? De eerste mogelijkheid kunnen we gezien de lange geschiedenis van het hoefijzer nagenoeg uitsluiten: men zou al snel gestopt zijn met het beslaan van paarden als dit werkelijk onverenigbaar met de natuur zou zijn. In de tweede mogelijkheid weerklinkt echter een echo van de vele klaagzangen die door de hele geschiedenis heen werden gezongen over de gebrekkige opleiding van hoefsmeden en de gevolgen daarvan voor de paarden in de burgermaatschappij of het leger. Op de meest kritieke momenten wendt het menselijke intellect zich tot de natuur om de eenvoudige basisprincipes te herontdekken. Vooral rond 1880, toen het gebruik van het paard als trekdier zijn hoogtepunt had bereikt, zocht het veterinair onderzoek inspiratie in de wetenschappelijke analyse van de hoeven van wilde paarden. Een eeuw later - en vast en zeker om dezelfde redenen - amuseerden een aantal Amerikaanse hoefsmeden zich met hun lasso's om "ongerepte" mustangs te vangen en de eigenschappen van hun hoeven te observeren, te meten, te vergelijken en met de computer te verwerken. Waarom hebben deze mustangs zulke goede voeten terwijl onze vertroetelde en verwende gedomesticeerde paarden, voorzien van de meest geraffineerde ijzers, zo vaak aan hoefaandoeningen leiden? De ongetwijfeld uiterst telegenieke Amerikaanse hoefsmid Jaime Jackson is al een jaar of twintig bezig met het ophemelen van de techniek van het "natuurlijk bekappen", een methode die tegenwoordig ook in Europa door verschillende organisaties wordt uitgedragen.

Leefomstandigheden
Deze praktijk berust op een verbijsterend logisch en eenvoudig axioma: laten we ervoor zorgen dat de levensomstandigheden van onze paarden zo veel mogelijk op die van wilde paarden lijken en ze zullen geen hoefijzers meer nodig hebben (een waarheid als een koe en je moet een Amerikaan zijn om daar geld uit kunnen slaan!). Concreet betekent dit niet dat men thuis het landschap en klimaat van Montana moet imiteren, maar wel dat men op zijn minst de stal afschaft en over voldoende grote weides kan beschikken waarop het paard bijna voortdurend in beweging moet zijn, desnoods met behulp van een aantal afgezette stroken. Men moet bovendien zorgen voor een gevarieerde ondergrond door het hier en daar storten van ladingen zand en stenen (die vorige generaties geduldig hebben verwijderd om een mooie weide te krijgen ... ) en voor een zo natuurlijk mogelijke voeding zonder al te rijke kunstmatig geteelde grassoorten. Tenslotte moeten de hoeven om de twee weken gecontroleerd en ietwat bijgewerkt worden. Als aan al deze voorwaarden voldaan is en na een aanpassingsperiode die afhankelijk van het individuele geval kan variëren van enkele weken tot een jaar, zullen de meeste paarden op blote voeten kunnen lopen - dat is nogal logisch. En ja, tot op zekere hoogte kunnen ze ook werken, op allerlei soorten terrein en in min of meer alle disciplines. Bij problemen van tijdelijke aard kan men altijd nog hoefschoenen als oplossing gebruiken, hoewel deze in principe eerder bedoeld zijn voor geblesseerde paarden. Kunnen we het nu dus zonder die dure en soms kortzichtige hoefsmid stellen?

Hoefijzer
Het is waar dat we in de hoefsmederij (zoals in andere ambachten) soms te werk gaan volgens principes die we nauwelijks objectief kunnen rechtvaardigen. Maar laten we eerlijk zijn: al die bovengenoemde voorwaarden zijn vaak niet te combineren met onze sportieve en economische doelstellingen. Men moet weten wat men wil. Of men laat zijn paard op een zo natuurlijk mogelijk wijze leven en respecteert zijn aard (mag ik zo vrij zijn erop te wijzen dat bereden worden voor een paard minstens net zo onnatuurlijk is als hoefbeslag?), of men "gebruikt" het paard om economische, sportieve, recreatieve, emotionele en zelfs sociale redenen en dan moet men hem deze opgave zo aangenaam mogelijk maken. Men hoeft natuurlijk niet per se uitsluitend voor het een of het ander te kiezen. Iedereen kan de ideale variant creëren, afhankelijk van zijn overtuiging en mogelijkheden. Na bijna dertig jaar dagelijks met het hoornmateriaal van de hoef in de weer te zijn geweest, durf ik te zeggen dat veel paarden onder de huidige leefomstandigheden de van hen verwachte prestaties zonder ijzers nooit zouden kunnen leveren. En dat beslag bijdraagt aan het welzijn van het paard. Dat beslag het leven van een veulen met hoefafwijkingen kan verlichten (en soms zelfs redden) terwijl ditzelfde veulen in Montana een gemakkelijke prooi zou worden van het een of andere roofdier waarna hyena's en aasgieren zich aan zijn overblijfselen tegoed zouden doen. Een goed gevormd en correct aangebracht ijzer is dus geen noodzakelijk kwaad maar een weldaad voor het paard. Maar als het een slecht gevormd en aangebracht ijzer betreft, is het inderdaad beter om het paard op blote voeten te laten lopen. En daar zijn we weer bij het probleem van de opleiding beland ...

"Natuurlijk bekappen" werkt dus alleen onder bepaalde omstandigheden en voor bepaalde paarden. Als men dit eenmaal goed begrepen heeft, is deze methode een interessant alternatief dat men aan zijn pakket van mogelijkheden kan toevoegen.

Jean Mopin
© De Hoef №123

Arabesk

Re: objectieve kijk natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:10

Ik vind dit niet een echt objectief artikel eerlijk gezegd Sigaar

'telegenieke .... ophemelen van natuurlijk bekappen'

Ik vind het tamelijk subjectief, zonniet suggestief taalgebruik!

Voorts komen er aloude argumenten vóór het ijzer naar voren, die na het lezen van de bekendste Nederlandstalige site over natuurlijk bekappen in één klap van tafel geblazen worden.

Citaat:
tot op zekere hoogte kunnen ze ook werken, op allerlei soorten terrein en in min of meer alle disciplines

is allang met 101 voorbeelden te weerleggen, dat paarden ook zonder hoefschoenen of beslag zwaardere disciplines kunnen volhouden.

En voor het gemak heeft de auteur de NADELEN van ijzers weggelaten... Sigaar

Citaat:
Dat beslag het leven van een veulen met hoefafwijkingen kan verlichten (en soms zelfs redden) terwijl ditzelfde veulen in Montana een gemakkelijke prooi zou worden van het een of andere roofdier waarna hyena's en aasgieren zich aan zijn overblijfselen tegoed zouden doen.

Ook natuurlijk bekappers laten zo'n veulen niet aan z'n lot over, nu lijkt het net alsof dat wel zo is. Alle hoefproblemen zijn met de juiste bekappen en met name een REGELMATIGE bekapping op te lossen, ook bij veulens.

anton1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 23:24

Ben ik helaas niet met je eens. Ik ben van mening dat mensen iets moeten zoeken dat bij hun gebruiksdoel past. Als je een paard natuurlijk wil bekappen, dan zul je ook voor een natuurlijke leefomgeving moeten zorgen. Helaas wordt dat aspect voor het gemak altijd achterwege gelaten. Er wordt maar geroepen dat ieder paard zonder ijzers kan enz. enz. Maar het een kan niet zonder het ander. De harde realiteit is toch echt dat het merendeel van de paarden 23 uur op stal worden gehouden.
Dus dan is natuurlijk bekappen ook een zinloze missie

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:32

ik denk dat dit artikel even gekleurd is als 99 procent van alle artikelen die ter onderbouwing van pro-nb gebruikt worden. Daarom ook even waardevol als die bewuste artikelen en onderzoeken Knipoog

Moest trouwens wel even gniffelen om je post Arabesk, jij die anderen wijst op de niet-objectiviteit van bronnen Nagelbijten / Gniffelen Beetje boel gevalletje van 'de pot verwijt de ketel'. Maar in dit geval ben ik het wel met je eens dat het taalgebruik suggestief is Ja

Het is jammer dat er zo weinig écht objectief onderzoek naar dit soort onderwerpen is- met een goede onderzoeksopzet en een goede test- en controlegroep.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:36

Alles behalve objectief dit.

En met zo'n artikel wordt ook zo'n beetje goedgepraat dat paarden 23 uur op stal staan Clown .

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:40

De schrijver van het artikel geeft niet aan wel of niet objectief te zijn, hij geeft enkel en alleen zijn eigen mening. Het stuk is in ieder geval objectiever dan welk stuk dan ook geschreven door een NB'er. Het stuk geeft aan dat er wel degelijk situaties, in zijn ogen, zijn waar natuurlijk bekappen geschikt voor is. Artikelen geschreven door NB'ers geven aan dat er maar 1 weg is...de weg zonder ijzers!

Overigens staat er op dezelfde site een schrijven van Ric Gadeyne, deze zal misschien beter in de smaak vallen bij sommigen. Het geeft een nog objectiever beeld, deze man werkt zowel natuurlijk als traditioneel. De site is misschien toch objectiever dan sommigen menen te kunnen lezen.

1 ding mogen we zeker niet vergeten:
Een traditioneel smid staat dagelijks voor de keuzes: - wel of niet beslaan, -hoe gaat er bekapt worden, -wat past het betreffende paard het beste, -als er beslagen wordt, met welk ijzer en hoe worden deze eronder geslagen.
Een NB'er daarentegen hoeft geen enkele keuze te maken...alle paarden gaan zonder ijzers en worden volgens hun voorgeschreven methode bekapt.
Welk van de twee heeft er nu een ruimer beeld wat hoefverzoging betreft? Over objectiviteit nog niet eens gesproken.

Het is trouwens ook mogelijk je mening, over het betreffende artikel, op de website zelf te geven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:18

Ik ben natuurlijk alles behalve objectief, dat geef ik toe hoor. Ik heb het nog eens gelezen en het werkt averechts bij mij. Ik krijg alleen maar meer afkeer tegen ijzers. Ik lees nergens wanneer ijzers nou beter zouden zijn? Alleen hieronder kan ik er uit op maken dat ijzers beter zijn wanneer je géén rekening houdt met de aard van het paard Verward ??

anton1973 schreef:
Of men laat zijn paard op een zo natuurlijk mogelijk wijze leven en respecteert zijn aard (mag ik zo vrij zijn erop te wijzen dat bereden worden voor een paard minstens net zo onnatuurlijk is als hoefbeslag?), of men "gebruikt" het paard om economische, sportieve, recreatieve, emotionele en zelfs sociale redenen en dan moet men hem deze opgave zo aangenaam mogelijk maken.

Sorry, maar ik vind het echt als een koe op een varken slaan...........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:54

Dani62 schreef:
Ik ben natuurlijk alles behalve objectief, dat geef ik toe hoor. Ik heb het nog eens gelezen en het werkt averechts bij mij. Ik krijg alleen maar meer afkeer tegen ijzers. Ik lees nergens wanneer ijzers nou beter zouden zijn? Alleen hieronder kan ik er uit op maken dat ijzers beter zijn wanneer je géén rekening houdt met de aard van het paard Verward .

Ja ik vind dat je dat wel heel mooi verwoord.

Een paard 23 uur op stal zetten moet je niet doen, niet alleen omdat z'n hoeven achteruit kachelen dan, maar tussen z'n oren gaat het ook níet goed dan.

23 uur op stal is mishandeling! De discussie wel niet ijzers, is bijna niet relevant in vergelijking met de discussie over tegennatuurlijk huisvesten van paarden.

In hoeverre ben ík objectief Sigaar. Tja, ik heb álle stromingen grondig bestudeerd, ook de gevreesde Strasser methode, die binnen de NB wereld ook flink de grond in gedraaid wordt.

Ik verdiep me ergens in voordat ik wat roep. De schrijver van dit artikel heeft zich er duidelijk niet in verdiept en op een aantal punten roept hij maar wat en kakelt hij 100 andere papegaaien na die elkaar allemaal napraten.

De nadelen van ijzers zijn inmiddels wel bekend, maar echte voordelen heb ik nog niet gehoord. Behalve dan dat het bijv. een rustgevend geluid geeft voor gehandicapten die in een huifbed liggen ROFL. Ik denk dat blote hoefjes ook wel rustgevend zijn hoor, misschien zelfs nog wel meer dan het geklinkhamer van ijzers op asfalt. Clown

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:47

Ik ben het deels wel met het stuk eens! Het is verwoord vanuit zijn optiek, en vanuit zijn ervaring. Maar niet geheel objectief... Dan hadden ze geen smid gevraagd voor het artikel, en geen NBer, maar iemand die geen kennis van paarden heeft.

Een paard dat 23 uur op stal staat en in de springsport uitkomt kan je wel 'natuurlijk' gaan bekappen, maar hij zal er niet beter op gaan lopen.. Het paard zal in veel gevallen pijn krijgen en het werk wat er van hem gevraagd wordt niet kunnen uitvoeren.

Ik weet niet of een van jullie (en dan bedoel ik niet mijn collega's maar de NB mensen hier) wel eens een veulen met een gruwelijke standsafwijking heeft gezien, maar sommige standsafwijkingen zijn zonder hulp (een 'prothese', als het ware) NIET te corrigeren! Dan heb ik het over dingen zoals extreme steltvoeten, extreme x- of o-benigheid, en dat soort afwijkingen.

@Dani62: paarden wórden ook door ons "gebruikt"! Zodra wij paarden uit hun natuurlijke habitat halen, erop gaan zitten en ze over een sprong van 1.40 jagen "gebruiken" wij onze paarden op een onnatuurlijke manier... Dat slaat niet als een koe op een varken, dat is realiteit.
Jij gebruikt je paard, ik gebruik mijn paard en iedereen hier op Bokt gebruikt zijn paard.
Het verschil zit hem in: is de wijze waarop jij je paard gebruikt zo extreem, dat hij hoefbescherming nodig heeft? Is het "gebruik" van het paard zo voor jou van belang dat je hem laat beslaan, of is het een mogelijkheid om hoefschoenen te gebruiken? Is het "gebruik" van het paard minder van belang en kan je zijn natuurlijke habitat nabootsen, heb je vaak inderdaad geen ijzers nodig, zie mijn eigen paard.

Afwijkingen, "gebruik", leefomgeving etc. geven aan of je je paard moet beschermen tegen invloeden van buitenaf. De één kiest ervoor om zijn ding te doen en het paard te beschermen. De ander past zich aan aan het paard en zal ervoor zorgen dat zijn hoeven zich rustig aanpassen zonder beslag.

@Arabesk, heb je je inderdaad wel goed in TB verdiept? Veel voorbeelden die jij aadraagt van een beslagen hoef doen pijn aan mijn ogen. Je plukt er wel het slechtste van het slechtste beslag tussenuit.
En dan komen we op het punt waar het om gaat: de BEUNHAZEN die ijzers op zijn slechtst gebruiken, die hun diploma bij een pakkie boter hebben gekregen. Die de voeten hebben beslagen die bij jou in de vriezer liggen, Ara! Clown

Er is niet 1 weg! Er zijn meerdere wegen. Dat is juist het fijne.

anton1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 17:59

Amen toch nog een zinvolle discussie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:47

@ SB, ik citeerde een zekere website Clown

Elk beslag, hoe goed het ook is aangebracht brengt schade toe. Slecht beslag is natuurlijk desastreuzer. Ik zie ook wel wanneer beslag goed is aangebracht en wanneer niet, neemt niet weg dat bij goed beslag de nadelen nog steeds van toepassing zijn.

Een paard dat 23 h per dag op stal staat daarbij gaat NB ook niet werken. Maar ik denk dat dat hele paard niet gelukkig is en mensen zouden zich echt moeten schamen als ze een paard zo lang op stal laten staan.

Ik ben ook helemaal niet blij met de ontwikkeling dat er NB-ers zijn die rustig zonder commentaar paarden bekappen die veel op stal staan. Ik vind dat je voorlichting moet geven en niet alleen aan je eigen portemonnee moet denken. Dan zie ik 10x liever een hoefsmid (er komen er hier genoeg op cursus) die eerlijk zeggen dat NB met een stalpaard niet gaat lukken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:48

Arabesk schreef:
De nadelen van ijzers zijn inmiddels wel bekend, maar echte voordelen heb ik nog niet gehoord.

Je hoort ze wel maar je luistert nooit Haha! dus nogmaals dan, speciaal voor jou !

Doordat wij paarden jarenlang gefokt hebben op uiterlijk (dus geen natuurlijke selectie net als die mustangs waar jij het graag over hebt) is bij sommige paarden de kwaliteit van de hoeven slecht- en bij veel werk op straat moeten daar dus ijzers onder om teveel slijtage te voorkomen.

Mijn kwpn-er bijvoorbeeld had toen ze 4 jaar was (het jaar dat ik haar inreed) om de 3-4 mnd een hoefzweer, toen ze 6 was heb ik ze daardoor op ijzers gezet.

Toen ze echter 3 was...en 1 stijle en een platvoet had (en niet ingereden dus !) heb ik haar op de foto laten zetten: uitgebreide arthrose, HKO, verbening vd hoefkraakbeenderen. Zo erg dat de DA's toen al zeiden: inslapen. Aangezien ze nooit kreupel liep en ik dat bovendien zelf wel beslis, heb ik haar gewoon mee naar huis genomen. Waarschijnlijk is e.e.a. ook te wijten aan het feit dat ik haar op 3.5mnd gekocht heb, de moeder had geen melk meer en de fokker deed er niets aan qua bijvoeren, het was letterlijk een biafra veulen Boos!

Op 14 jarige leeftijd was het zover, onregelmatig in draf, sindsdien het break-over beslag, en afgezien van een jaarlijkse tot anderhalfjaarlijkse hoefzweer is ze niet meer kreupel geweest.

Mijn andere 2 paarden zijn nooit beslagen geweest (behalve 1 toen ze white line disease had en de halve hoef opgengelegd moest worden)

dus ik DANK het welzijn en het leven van mijn paard aan hoefijzers! paarden met dergelijke problemen KUNNEN NIET ZONDER, hoe graag je ook het tegendeel wil bewijzen. Paard in kwestie is nu 21jaar en ik rij er nog steeds op.

Daarbij denk ik ook dat de drang om je eigen paard te bekappen vaak is ingegeven door financiele redenen, lekker goedkoop.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 07:43

@mist: gelukkig dat jouw paard dankzij jou zorg een normaal leven kan leiden. Toch heb ik een vraag: dat paarden gefokt werden op uiterlijk staat idd overal beschreven. Maar een paard wat geselecteerd wordt voor de fokkerij hoeft nog geen slechte hoeven te hebben. Daar komt bij dat er in de fokkerij bekend is dat goede of slechte hoeven niet erfelijk zijn; het gen wat zorgt voor de kwaliteit van de hoeven is tot zover niet geïsoleerd. Als dat zo was dan hadden we paarden kunnen fokken met hoeven zo hard als titanium. Wel is bekend dat de kwaliteit van de hoeven afhangt van voedingsstoffen (tijdens dracht en na de geboorte) en omstandigheden na de geboorte.
Je geeft aan dat de fokker niet veel zorg besteedde aan het veulen nadat de moeder geen melk meer gaf: nu mijn vraag > kan het niet zijn dat jouw paard slechte hoeven kreeg dankzij deze slechte zorg van de fokker? Dat het juist in die periode voedingsstoffen tekort kwam waardoor de kwaliteit van de hoeven slecht werd?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:22

madamX schreef:
@mist: gelukkig dat jouw paard dankzij jou zorg een normaal leven kan leiden. Toch heb ik een vraag: dat paarden gefokt werden op uiterlijk staat idd overal beschreven. Maar een paard wat geselecteerd wordt voor de fokkerij hoeft nog geen slechte hoeven te hebben. Daar komt bij dat er in de fokkerij bekend is dat goede of slechte hoeven niet erfelijk zijn; het gen wat zorgt voor de kwaliteit van de hoeven is tot zover niet geïsoleerd. Als dat zo was dan hadden we paarden kunnen fokken met hoeven zo hard als titanium. Wel is bekend dat de kwaliteit van de hoeven afhangt van voedingsstoffen (tijdens dracht en na de geboorte) en omstandigheden na de geboorte.
Je geeft aan dat de fokker niet veel zorg besteedde aan het veulen nadat de moeder geen melk meer gaf: nu mijn vraag > kan het niet zijn dat jouw paard slechte hoeven kreeg dankzij deze slechte zorg van de fokker? Dat het juist in die periode voedingsstoffen tekort kwam waardoor de kwaliteit van de hoeven slecht werd?

Verkeerde hoefvormen zijn helaas wél erfelijk, en veel problemen ontstaan door verkeerde hoefvormen...
Hoe vaak zie je niet een merrie met een bepaalde vorm hoeven, en haar kind van een jaar of drie die die vorm ook heeft!
Net als verkeerde hoefvormen, kan de bouw van een paard ook veel veranderen, of nee bepálen aan de hoefvorm en dus kwaliteit van de hoeven.
Kijk naar de verschillende rassen.
Kijk naar het verschil van bijv. Shires, Arabieren en IJslanders... De hoeven van deze rassen verschillen zeer veel van elkaar maar ze stammen toch echt allemaal van één en hetzelfde wezen af.
Het fokken met een merrie met een bepaalde hoefvorm/bouw kan zowel positief als negatief zijn, maar helaas is er in het verleden te weinig op gelet!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:28

En daar gaan we weer, staat er eens een bericht dat "meerdere wegen naar Rome open zet", wordt het gelijk weer afgebrand omdat het woord beslaan erin voorkomt. Het heeft helemaal geen zin om hier een leuke discussie op te bouwen over bekappen omdat sommigen niet lezen, hun mening als vaststaand feit beschouwen en absoluut niet open staan voor andermans mening. Ik vind dat toch echt jammer.

Dit citaat van http://www.hoeftnietnauurlijk.nl onderschrijft mijn gevoel hierover perfect:

Citaat:
Laat elkaar in de waarde, en wat dan nog een mooie bijkomstigheid is: probeer naar elkaar te luisteren en misschien zelfs te leren. neem mee aan informatie wat je zelf belangrijk vind, maar dring je eigen mening niet op. Kijk naar je paard, en niet naar waar je bij wilt horen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:49

SpikyBlue schreef:
Verkeerde hoefvormen zijn helaas wél erfelijk, en veel problemen ontstaan door verkeerde hoefvormen...
Hoe vaak zie je niet een merrie met een bepaalde vorm hoeven, en haar kind van een jaar of drie die die vorm ook heeft!

Dan vraag ik mij wel af waarom er met die merries gefokt wordt? 1e voorwaarde voor een fokmerrie lijkt mij toch de gezondheid en dus geen bouwfouten.
In hoeverre is het houden/voeren van deze merries op dezelfde manier als de veulens (incl. zelfde smid) verantwoordelijk voor de hoefproblemen?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:50

tamary schreef:
SpikyBlue schreef:

Dan vraag ik mij wel af waarom er met die merries gefokt wordt? 1e voorwaarde voor een fokmerrie lijkt mij toch de gezondheid en dus geen bouwfouten.
In hoeverre is het houden/voeren van deze merries op dezelfde manier als de veulens (incl. zelfde smid) verantwoordelijk voor de hoefproblemen?

Ik vraag mij hetzelfde af en ben ook nieuwsgierig waar staat dat de vorm van de hoef iets zegt over de kwaliteit. En ik zie het verband niet tussen bv de bouw van het paard en kwaliteit.
Met kwaliteit van de hoeven bedoel ik iig niet de vorm maar eerder de samenstelling, ook op cellulair niveau. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de vorm van de hoef in dit geval het probleem was.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:05

Jarenlang fokken met merries en hengsten waarbij niet goed genoeg op de voeten werd gelet, ik vraag me ook af waarom en ik kan daar geen antwoord op geven.
Je hebt misschien gelijk dat de 'samenstelling op cellulair niveau' zoals je dat mooi samenvat niet overerfelijk is maar een bepaalde hoefvorm kan zeker de kwaliteit van de hoef beïnvloeden. Net zoals de vorm van de botten (hoefbeen!) de vorm van de hoef beïnvloedt. Een hele nauwe hoef met een kleine straal heeft een minder goede doorbloeding en zal daardoor eerder slecht van kwaliteit zijn, zo bedoel ik het. En als een merrie veulens geeft met vrij nauwe hoeven zullen die ook eerder tegen die problemen aanlopen.
Ik ken bijvoorbeeld een pony die al vele veulens gegeven heeft, allemaal hebben ze platvoeten.
Zo is er al tijden een discussie over hoefkatrolontsteking; is het overerfelijk of niet. Velen geloven dat het niet overerfelijk is, velen geloven van wel en dat heeft ook met bepaalde hoefvormen te maken.

Dat neemt allemaal niet weg dat ook de kwaliteit van leven van het paard de kwaliteit van de hoeven beïnvloedt!

Ik wil alleen even aangeven dat ik van mening ben dat er zeker een verband tussen ligt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:58

Mist schreef:
Je hoort ze wel maar je luistert nooit Haha! dus nogmaals dan, speciaal voor jou !

Doordat wij paarden jarenlang gefokt hebben op uiterlijk (dus geen natuurlijke selectie net als die mustangs waar jij het graag over hebt) is bij sommige paarden de kwaliteit van de hoeven slecht- en bij veel werk op straat moeten daar dus ijzers onder om teveel slijtage te voorkomen.

Mijn kwpn-er bijvoorbeeld had toen ze 4 jaar was (het jaar dat ik haar inreed) om de 3-4 mnd een hoefzweer, toen ze 6 was heb ik ze daardoor op ijzers gezet.

Toen ze echter 3 was...en 1 stijle en een platvoet had (en niet ingereden dus !) heb ik haar op de foto laten zetten: uitgebreide arthrose, HKO, verbening vd hoefkraakbeenderen. Zo erg dat de DA's toen al zeiden: inslapen. Aangezien ze nooit kreupel liep en ik dat bovendien zelf wel beslis, heb ik haar gewoon mee naar huis genomen. Waarschijnlijk is e.e.a. ook te wijten aan het feit dat ik haar op 3.5mnd gekocht heb, de moeder had geen melk meer en de fokker deed er niets aan qua bijvoeren, het was letterlijk een biafra veulen Boos!

Op 14 jarige leeftijd was het zover, onregelmatig in draf, sindsdien het break-over beslag, en afgezien van een jaarlijkse tot anderhalfjaarlijkse hoefzweer is ze niet meer kreupel geweest.

Mijn andere 2 paarden zijn nooit beslagen geweest (behalve 1 toen ze white line disease had en de halve hoef opgengelegd moest worden)

dus ik DANK het welzijn en het leven van mijn paard aan hoefijzers! paarden met dergelijke problemen KUNNEN NIET ZONDER, hoe graag je ook het tegendeel wil bewijzen. Paard in kwestie is nu 21jaar en ik rij er nog steeds op.

Daarbij denk ik ook dat de drang om je eigen paard te bekappen vaak is ingegeven door financiele redenen, lekker goedkoop.

Het is jammer dat je niet een paard had met eenzelfde aandoening en dan natuurlijk had gehuisvest en bekapt, dat zou pas een objectieve kijk geven Cool .

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:39

tamary schreef:
SpikyBlue schreef:

Op 3 jarige leeftijd is deze merrie naar de keuring geweest (ik wist de uitslag van de foto's al !!) gewoon om het eens mee te maken, het is nogal een showpik Knipoog Ze kreeg 1e premie en werd dagkampioen !!! Kun je je voorstellen dat je met zo'n merrie gaat fokken ????

Om je andere vraag te beantwoorden, Mist is nu 26 en heb ik 3 jaar langer in mijn bezit dan de 21 jarige merrie, ook mijn nu 4 jarige hebben heel hun leven dezelfde smid gehad- en stalling, weidegang etc. de andere 2 zijn keihard op de benen, Mist heeft in die 23 jaar dat ik haar heb geen seconde kreupel gelopen.