Diagnose ernstige artrose spronggewricht en dan? incl foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Diagnose ernstige artrose spronggewricht en dan? incl foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 18:55

Gister heb ik te horen gekregen dat mijn lieve kanjer ernstige artrose heeft in het spronggewricht. Hij heeft een infuus gekregen en ik mag 4 maand niks met hem doen. Hij moet de wei in. Hij is afgekeurd voor de verzekering.
Maar nu is mijn vraa, hoe kan het gaan verlopen? Spetter blijft natuurlijk bij me, maar zal hij ooit weer wat kunnen doen of zijn leven lang verder als grasmaaier? Wie heeft er ervaringen met dit soort klachten? Spetter was nooit kreupel. 3 Week geleden ineens na een renpartij in de wei ws. Dacht nog aan spierpijn of zo en heb hem eerst laten lopen. Gister is hij op foto gekomen en ik schrok me rot. Een paar week geleden heb ik nog een filmpje gemaakt van zijn prachtige bewegingen (zie onderschrift) Hoe kan een paard wat zo energiek is en zo machtig mooi kan lopen zulke ernstige artrose hebben?
Heb de foto online gezet. Heb er niet zoveel verstand van, maar ziet er niet zo fraai uit.
Afbeelding
Mocht hij na die 4 maand wat opknappen dan hoop ik dat we de rechtrichtlessen waar we pas mee waren begonnen op te pakken en hopen dat hij daar profijt van kan hebben.
Alle tips zijn welkom!

jepsica

Re: Diagnose ernstige artrose spronggewricht en dan? incl foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:58

Sorry ik heb er geen ervaring mee.
Maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:43

Ik heb hetzelfde meegemaakt vorig jaar... Stond er geloof ik een mand van op mijn kop...

Kijk anders even in het centrale spattopic, daar heb ik toen heel veel hulp en advies uitgehaald.
Edit: [BEH] Centraal topic over spat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:45

Het begint bij veel paarden verschillend vaak, bij mijn pony is een jaar of 5/6 terug ook artrose gevonden in de kogelgewrichten voor.
Rechtsvoor erger dan linkvoor.
Ik heb foto's laten maken omdat ze al een paar keer vaag onregelmatig liep en dan weer goed en soms ook kreupel.
Eerst denk je dat het aan het beslag ligt dan toch maar eens een dierenarts laten komen die dan zegt dat ze op de foto moet.
De diagnoze was voor mij ook totaal onverwacht.
Inmiddels heeft ze in alle benen, rug en hals artrose en kan ik niks meer met haar doen.

Als ik jouw was zou ik die 4 maanden rustig afwachten en dan gewoon eens proberen.
Heb je het trouwens niet aan je da gevraagd?
Meestal wordt gezegd dat lichte beweging prima is, maar je moet wel naar je paard luisteren en stoppen als het niet gaat.
Ik zou dan ook als ik jouw was rustig buiten gaan rijden en niet meer teveel op kleine cirkels in de bak gaan rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:32

Zie inderdaad de link in het bericht van yvvv over het centrale topic over spat.
Daar staat veel informatie en kun je je vragen over dit onderwerp stellen.
Hier een slotje.