Doorligplekken op de benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Doorligplekken op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:39

Wie heeft er een oplossing.

Ik heb een 8 jarig paard van rond de 1.75m met lange benen.
De laatste tijd heeft hij wondjes op beide voorbenen. Op de kogels aan de voorkant en beide knieen.
Ik denk dat het wonden zijn van het liggen.
Paard staat op dikke laag stro. Helaas genezen de wonden niet omdat hij bijna iedere nacht ligt.
Regelmatig bloeden deze wondjes ook. De wondjes worden dagelijks schoongemaakt. Eerst zaten er alleen wondjes op de kogels maar vandaag zag ik dat de knieen ook beginnen.
Wonden zijn ongeveer een euromunt groot Boos! .
Wie heeft er een oplossing?

RianneH

Re: Doorligplekken op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:45

Ik denk eerlijk gezegd dat je naar de achterliggende reden moet gaan kijken.

Wanneer is het begonnen? Hoe lang ligt hij gemiddeld? Is hij verder gezond? Of is er kort geleden nog iets veranderd? Hoe is zijn vacht, dun, afgebroken op plekken? Komt hij genoeg in beweging om de doorbloeding buiten de staltijden te stimuleren?

Een dikke laag stro dempt meestal genoeg om geen doorligplekjes te veroorzaken. Krijgen ze die toch dan is dat meestal alleen wat kale plekjes en verdikte huid. Dat het bloed is toch niet zo mooi en iets om achteraan te gaan. Zolang je zeker weet dathet door het liggen komt.

Succes!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:52

Hij staat overdag en 's avonds bij mooi weer buiten. verder komt hij dagelijks onder het zadel. Dat was om de dag maar momenteel is hij wat zwaarder in training. Hij is onlangs naar de hoefsmid geweest en stat op ijzers maar dat staat hij al 4 jaar. Hij is verder gezond. Eet goed en glanst.
Er is verder niks veranderd. Hoelang hij ligt weet ik niet wat 's nachts ligt ik in mijn bedje Haha!
Overdag ligt hij ook wel te zonnebaden. Ik heb wel gezien dat hij zijn benen niet zo handig vouwt.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:44

Staat hij met andere paarden op de wei?
Wellicht zijn het wonden van spelen?
Ruinen kunnen heftig met elkaar spelen, in de zin van: bijten in knieeën etc..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:43

Mijn pony heeft dit probleem al jaren en we hebben al vanalles geprobeerd, zoals rubber matten, vlas, zaagsel, nog dikker strooien.
Het enigste dat bij haar helpt is dag en nacht buiten dan heeft ze er geen last van.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:47

Hij staat met andere in de wei maar het zijn geen vechtwonden. Het zijn van die plekken die je ook bij koeien op de knieen ziet. Dag en nacht buiten is geen optie.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:46

helaas heb ik nog geen oplossing gevonden om het probleem op te lossen. ik zit er nu aan te denken om maar 's nachts stalbandages om te doen. Daar ben ik eigenlijk geen voorstander van en ik denk dat hij ze eraf gaat trekken. Hij is verder niet kreupel of zo maar de plekken genezen niet. Maak het nu regelmatig schoon en doe er dan groene leem op tegen de vliegen. Iemand nog andere ideeen?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:20

Hoi, ik werk in de zorg en heb regelmatig met doorligplekken bij mensen te maken.
Ik zou inderdaad iets om de plekken heen doen als hij op stal staat. Voor mensen heb je van die gel-plijsters, maar dat gaat bij een paard een beetje moeilijk.
Je hebt van die elastische kleefbandages, die krijgt hij er waarschijnlijk moeilijk af.
En verder zorgen dat hij niet in het nat komt te liggen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:31

Bedankt. Ik zat zelf ook aan die elastische kleefbandages te denken met gaasjes eronder voor extra bescherming. Stal wordt iedere dag schoongemaakt zodat hij niet nat ligt en hij krijgt een extra dik pak stro. Zat ook te deken om tijdelijk koolzaadstro als onderlaag te gebruiken maar de stal is ruim 4X3,5 m dus dat wordt prijzig.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:42

Mijn merrie heeft ook al lange tijd open plekken op haar kogels aan de voorkant. Reden bij haar is is dat ze anders is gaan liggen ivm artrose in haar voorbenen.
Heb ook van alles geprobeerd en merk wel dat als ze in goede conditie is ze er minder last van heeft.
Ik deed eerst stalbandages om 's nachts maar met dat warme weer gaat dat snel broeien.
Op dit moment heeft ze zachte neoprene springschoenen aan op z'n kop zodat ze de voorkant van de kogel beschermen.
Zo sluit het niet af maar beschermt het toch als ze ligt.