(Witte) wormen (+ rode eitjes) in voerbak????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

(Witte) wormen (+ rode eitjes) in voerbak????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 11:48

Zojuist weer een enorme schrik overleefd…
Kreeg een SMSje van de verzorgster: paard heeft wormen in zijn voerbak en ben het nu aan het schoonmaken. Ik direct erop gestuurd: haal ze eruit maar gooi niet weg, ik wil bewijs hebben. Schakel N. (geeft lesjes en mest s morgens alles uit en voert) of M. (eigenaresse) in en laat het zien. Heb haar ook direct gebeld. Zij heeft M. geroepen, die heeft overlegd met N. en ze kwamen tot de conclusie dat de wormen van buitenaf moeten komen. Voer is direct gecheckt en niets mee aan de hand. Zou dus al in voerbak gezeten moeten hebben. Ik was tóch nog bang voor een enorme wormbesmetting van mijn paard. Heb nog een keertje de verzorgster gebeld en voicemail van M. ingesproken dat als het anders lijkt, ze me direct moet bellen zodat ik de DA kan laten komen.
Paard’s stal was net uitgemest en hij had nog niet gemest. R. ging met hem wandelen om de darmen op gang te helpen. Mest ziet er goed uit, geen wormen te zien met blote oog. We denken nu dat het al in zijn bak gezeten moet hebben. Dus de bak nu goed schoonhouden (dagelijks).
R. is nog op stal tot volgende voerbeurt en dan zullen we hopelijk meer weten. Ik dacht eerst zelf wel aan een wormbesmetting maar dan had hij lusteloos moeten zijn, wat vermagerd en zonder eetlust en hij is dat geen van alle (alhoewel het wel een bikkel van een paard is). Ik vroeg R. hoeveel wormen het er ongeveer waren: 100-150 stuks! Witte wormen met af en toe een dikke ertussen en rode eitjes.
Zouden die uit katten(stront) kunnen komen? De kat heeft al eens eerder in zijn bak gescheten namelijk. Word er doodmoe van. Ik ga morgen overleggen want wil die voerbak eigenlijk van de muur af hebben. Paard maakt er een enorme kliederzooi van met eten en smeert de hele muur onder. Is amper schoon te houden en ja, ik moet het vaker (gaan) doen! Ik heb maandag nog in zijn bak gekeken? Niet goed genoeg misschien? Ik ben ook bang dat hij al wormen binnen heeft gekregen met zijn eten…
Binnen hoeveel tijd kunnen wormen zich dan vermenigvuldigen? Weet iemand dat? Ik mag me geen zorgen maken (van mijn moeder) en moet nog even afwachten tot ik weet of het uit hemzelf is gekomen of van buitenaf maar stel dat hij die wormen wel heeft opgegeten?
N. zegt dat het geen kwaad kan. Kan het de spoelworm zijn? Die hij even opgehoest heeft en zodoende in zijn bak terecht is gekomen?
Weet iemand een goed ontsmettingsspul voor de voerbak die voor het paard geen kwaad kan? Maak ik me terecht of onterecht zorgen? DA bellen kan nooit kwaad, dat weet ik. Iemand enig idee?
Paard is altijd goed ontwormd, is in (voor blote oog) blakende gezondheid, levenslustig, opgewekt etc. en maakt geen zieke indruk etc. Paard staat nu overigens niet op het land maar in paddock en stal en gaat over 4 weken pas het land op. Planning is dus om nog even vóór 1 juli te ontwormen.

suffie

Re: (Witte) wormen (+ rode eitjes) in voerbak????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:13

Die rode eitjes en witte wormen vinden wij nu ook geregeld in de kalverstal als de mais te lang in de voerbakken zit. Normaal worden de resten elke dag verwijderd, maar soms is het zulk warm weer, dat het eigenlijk 2x per dag moet gebeuren. Op de lekkere warme broeiplekjes vind ik dan ook van die rode eitjes. Ik zou niet weten welk dier eruit komt.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:08

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:13

Ik denk dat er voerresten in de voerbak hebben gezeten.
Vliegen leggen er hun eitjes in en de maden komen er uit...dat zijn de wormen.
Dat rode zijn geen eitjes, maar de maden die zich verpoppen om de metamorfose naar vlieg te maken.
Gewoon een kwestie van zorgen dat er absoluut geen voerresten meer in je voerbak zitten, dus!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:15

zijn waarschijnlijk idd maden ..
door het gal zullen deze in een maag niet lang overleven
maar je wilt ze niet in de buurt van een wondje hebben

toch beter schoonhouden dus
mocht je nog veilig schoonmaak middel zoeken
dat hebben wij , is gemaakt voor voerbakken en trailers en dieren verblijven , maar gebruik het zelf door heel mijn huis
mocht je iets chemisch gebruiken let er dan op dat je het heel erg goed naspoelt

iig dus vaker schoonmaken
maden kunnen idd erg snel komen

succes

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:17

Je zult wel geschrokken zijn, ik weet zelf niet wat het is. Weet je al meer ?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:20

Het rotte is dat hij zo n prachtige metalen voerbak heeft met spijlen maar zonder stopje onderin ofzo die je eruit kunt trekken om het water eruit te laten lopen bv.

Ik zal eens overleggen met stalhoudster of hij niet een andersoortige voerbak kan krijgen die voor mij beter en makkelijker schoon te houden is.

Ik zoek toch wel een schoonmaakmiddel dat verder niet schadelijk voor het paard is omdat ik momenteel niet al te veel water kan gebruiken; dan wordt zijn stal zeiknat...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:21

xZingaro schreef:
Je zult wel geschrokken zijn, ik weet zelf niet wat het is. Weet je al meer ?

Ja écht wel dat ik schrok vanmorgen...heb er nu nóg koppijn van...het blijft toch door je hoofd malen, vooral omdat ik nu gewoon op mijn werk zit. Verder niets meer gehoord erover dus ik denk zelf ook echt dat het met etensresten te maken heeft en dat ik afgelopen keer dat ik erin keek, gewoon niet goed genoeg heb gecheckt.
Een hele wijze les weer dus!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:25

en je kan niet in een hoek een gaatje maken ?
of met zeem/doekje netjes afdrogen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:30

Als je de voerbak een keer heel goed gereinigd hebt, is het gewoon een kwestie van bijhouden.
Zo'n groot drama is het niet hoor...
Nu even...na die maden, moet je er zeker van zijn dat het goed schoon is.
En verder kun je gewoon dagelijks met een (schuur)spons of borstel met schoon water, de resten van het voer weghalen.(Spons goed spoelen en schoonhouden)

Voor nu: bak schrobben met bijv. groene zeep, of detholoplossing. Daarna met een schone (thee)doek de meeste nattigheid er uit halen. Vervolgens met schoon water naspoelen en en met een theedoek de nattigheid absorberen en het laatste beetje weer met keukenrol...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:44

Van Nikyu heb ik al een goed schoonmaakmiddel als tip gekregen; ga ik vanavond thuis even nader bekijken.

Dat gaatje in het hoekje vind ik ook een heel goed voorstel, even bespreken met staleigenaresse of ze dat willen doen, is zo n metalen (gegalvaniseerd denk ik) voerbak.
Heb het al diverse malen schoongemaakt en het was echt een rotklus maar regelmatig bijhouden heb ik inderdaad niet gedaan en dat moet ik nu wel gaan doen, dat lijkt me overduidelijk!

Mijn paard is écht een hele vieze eter (gebit is in orde) en smeert die bixtroep overal over uit, zelfs over de muren, dat je je afvraagt hoe kríjgt hij het daar?!

Zodra hij straks lekker 24/7 op het land staat zal ik zijn hele stal eens flink soppen; dan heeft het de tijd om op te drogen.

Thanx voor de handige tips trouwens!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:47

kun je niet gewoon zo`n losse voerbak kopen, met 2 haken achterop die je aan de deur kan vasthaken?
verder goed schoonmaken en bijhouden ja

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 13:59

Ja dacht ik zelf ook eerst aan maar dan gooit hij het op de grond met alle gevaarlijke gevolgen als risico’s.
Ikzelf voer hem niet, dat doet de stalhouder en ik wil niet van hun gaan verlangen om na iedere voerbeurt te wachten tot mijn paard klaar is met eten en de voerbak weg te halen…Mijn paard is niet het enige dat daar in pension staat namelijk.
Verder zijn ze absoluut de kwaadsten niet dus ik denk dat een gaatje in de hoekjes of een ander type voerbak wel tot de oplossingen gaat behoren en verder natuurlijk regelmatig(er) schoonhouden door mijn persoontje!