paard voelt geen pijn . kan dat ??/

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

paard voelt geen pijn . kan dat ??/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:02

Ik begin me echt serieus af te vragen of mijn haf wel pijn voelt .
nu weet ik dat het wel bij mensen bestaat maar of dit ook voor paarden opgaat vraag ik me echt af .

korte indruk van dingen die het laatste jaar met hem gebeurd zijn .( als ik alles op moet noemen word het zon lang verhaal.)
8mnd oud meneer is verstrikt geraakt met achterbeen in het stroom lint . gevolg huid echt afgestroopt als sok en pezen lagen blood ook deze waren licht beschadigt .
ik kom bij de wei wist van niks en meneer komt gezellig aan galoperen en plaagt in de tussentijd zijn shet vriendje nog even .
tot ie dus dichtbij was en zag ik al het bloed en de wond en snapte echt niet dat ie zo door kon lopen .
ook dierenarts stond voor raadsel .

april is ie gecastereerd na paar dagen zat er echt een flinke ontsteking en alles was opgezet maar ook hier liep ie weer gewoon mee door een speelde alsof er niks aan de hand was .

van de week is ie over herashekwerk 1.70 hoog gegaan ( gras bij buurvrouw was net iets groener denk ik ) en waarschijnlijk op zijn rug terecht gekomen hierbij is er dus een wervel flink omhooggeschoten (1,5 cm hoger dan de rest )
maar ook hier geen reactie erop voordat we naar de kliniek vertrokken was de wervel door zijn rare fratsen weer terrug geschoten en hoefde we uiteindelijk de tocht naar kliniek niet eens meer te maken .

en dan praat ik niet eens over alle keren dat ie overal gewoon tegenaanloopt overheenvalt zijn hoofd stoot etc .

van de winter was het zelfs zo erg hij had zoveel wonden dat mensen die langsliepen met de hond mij vroegen of ik mijn paardje mishandelde Huilen .
nou hij doet het dus echt allemaal zelf en het intereseerd hem geen reet Boos! .

nu weet ik dat haflingers gruwelijk lomp kunnen zijn .
maar ik krijg echt het idee dat hij de pijn niet voeld .
als een ander paard al kreupel had gelopen springt hij er nog vrolijk op los .
ook heeft ie laatst een hoefzweer gehad waar ik dus niks van gemerkt heb tot er aan de voorkant bvan de hoef ineens een gat zat waar dus rotzooi uitkwam .

vraag me af of iemand dit herkent en of het dus ook zou kunnen dat hij geen pijn voeld .

twinducklin

Re: paard voelt geen pijn . kan dat ??/

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:06

Ik weet wel dat koudbloeden sowieso minder gauw pijn laten zien, misschien dat bij de van jou ook het geval is?
En met die wonden, dat doet alleen pijn op de zenuw, als die ook beschadigd is heb je geen pijn/minder pijn..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:08

Bij mensen is er een speciale ziekte waardoor men geen pijngrens heeft, dit is echter gevaarlijk voor de gezondheid

Misschien bestaat het ook bij paarden

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:08

Ik denk dat de dierenarts dit beter weet.
Ik weet dat CIPA bestaat, maar zover ik weet komt dat alleen bij mensen voor.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:11

ja dat klopt daar heb je een punt .
maar ik heb zelf ook zoiets van zolang hij niks voeld blijfd ie een gevaar voor zijn eigen .
kijk je hebt vaak lachwekkende situaties met hem maar die worden snel minder als de da bijna bij het meeubilair gaat horen Bloos .
ook mijn dierenarts houd zijn hart vast met mijn brokkenpiloot .

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:14

Ik weet wel dat bij CIPA (wat dus bij mensen voorkomt), je ook geen warmte of kou kan voelen. Mischien hier ooit wat van gemerkt?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:17

dat is een goeie .
daar heb ik eigenlijk nog niet echt op gelet .
hoe zou ik dat het beste kunnen testen zonder al te cru te zijn .
zon etc intereseerd hem niet veel .
aan regen heeft ie wel een hekel eigenlijk aan alles waar ie nat van word wel .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:19

Ik heb al vele jaren paarden (en meerdere zo'n 32 ) op stal en de pijngrens is per paard heel verschillend. Er zijn er die als hun been er half af ligt nog niet reageren en een ander paard staat al op 3 benen als er een wondje zit van een c.m. Een paard heeft een heel andere kijk op pijn als een mens. Wij zien de wond en denken...oei dat moet pijn doen, maar een paard heeft dat besef niet. Daarnaast is de pijngrens, net als bij mensen, ook heel verschillend...een ruin is meestal sneller van slag dan een merrie. Eigenlijk net als een vrouw en een man in de mensen wereld. Een man met griep gaat meestal zowat dood een vrouw loopt er vaak mee door. Sorrie mannen, maar het is echt bewezen!!! Het is maar goed dat een man geen kind kan baren, dat overleven ze niet n.l!

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:20

weer bij de ziekte bij mensen. Bij sommige vormen kun je ook niet niet zweten. Dit was volgens mij niet altijd zo.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:23

Ik zou het toch op een hoge pijngrens gooien denk ik.
Ik heb een merensmerrie die ook overal doorheen loopt. Ze heeft een keer een totaal open wond aan haar achterkogel (zeg gerust, ze miste een stuk achterkogel) gehad en heeft niet 1 pas kreupel op dat been gelopen. Overigens is dat weer netjes geheeld, dat wel.
Ook heeft ze een met een totaal doorgescheurde schaamlip een flinke rengalop gedaan van een kilometer, terug gereden en pas toen werd het ontdekt. Je kan er dan gewoon aanzitten en hechten maakt ook niet uit. Toen het weer openlag door schuren kende de veearts haar inmiddels: de draadjes werden zonder verdoving gewoon uit de open wond gepeuterd terwijl die kerel en een soort van levensmoe achter stond. Gestoord Paard stond gewoon los, werd niet eens vastgehouden, laat staan een praam.

Ze staat nu met veulen en eigenlijk lijkt die al net zo te zijn. Laatste stukje navelstreng was afgestorven maar deels ook een stukje weer ingescheurd bij het afbrokkelen... dan verwacht je niet dat je dat op je gemak kan gaan staan insmeren met betadine en het veulen van 3 dagen oud geen krimp geeft...

Overigens rijd ik dan weer een IJslander die gelijk naar je staat te dreigen als je aan een oppervlakkige schaafwond komt.Het lijkt deels wel een mentaliteit.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:29

@ aerdenhout :_O- klopt wel wat je daar zegt .
vrees dat mijn haf zijn pijngrens bij zijn weidemaatje ligt die denkt namelijk ook bij elk wondje dat ie doodgaat Bloos .
maar ik loop met hem dagelijks tegen dingen aan waarvan ik denk jezus man moet ik je nu echt gaan mummificeren zodat je zelf heel bijft .

dan is dit dus waarschijnlijk de enige man die wel een kind kan baren Haha!

@ ecudes : als ik er al aan denk heb ik al geen zin meer om te lopen dus laat staan 1 km en ben toch echt geen watje .
Nog erger laatst confronteerde iemand mij met het feit dat ik niet moest zeuren ik ben precies hetzelfde paard heeft aard naar het baasje Nagelbijten / Gniffelen

@ anne_sea zweten zie ik hem eigenlijk nooit doen maar dit gooide ik eigenlijk op het feit dat ie super conditie heeft . zijn wei grensd naas de rijbak en rend vrolijk mee de hele tijd als er iemand aan het rijden is .

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:21

Hoge pijngrens ?
geloof dat koudbloeden zowiezo niet snel pijn laten merken alleen als het extreem is.
Zelf hebben we wat paarden en 1 daarvan is een Belg.
Die laat ook niet echt snel merken wanneer ze pijn heeft.
Misschien de dierenarts vragen ?

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:32

het kan inderdaad zo zijn dat hij geen pijn voelt, dat heb je in speciale gevallen ook wel eens bij mensen, maar bij een paard heb ik het nog niet gezien, ik denk dat je het ook even aan de arts moet vrageb,,,

Suc6

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:36

Klinkt iig gevaarlijk... Mss kun je het eens laten testen door DA of hij echt geen pijn voelt of gewoon een hoge pijngrens heeft?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:27

ik heb het er laatst al over gehad met mijn dierenarts maar hij zegt het nooit meegemaat te hebben iig uitsluiten doet ie niks .
wat poes zegt vind ik zelf dus ook dat het gevaarlijk is voornamelijk voor hemzelf maar ook voor mij als ik strax met hem moet gaan rijden .
zie mezelf met hem wel een aantal bomen ontwortelen tijdens buitenrit .
hij voelt er zelf namelijk niks van als ie ergens tegenaan loopt dus waarom zou ie op mij letten .

waar anders zou ik deze vraag evt nog voor kunnen leggen of hoe kan ik met hem aan het werk zodat ie door gaat krijgen dat het niet normaal is om littekens te sparen . Bloos

iemand nog ideeen .

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:29

kan je niet eerst testen of hij echt geen pijnprikkels kent?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:37

Kan hij wel een vlieg op zijn huid voelen?

Mijn haf is ook zo. Bij de vorige eigenaresse kreeg ze een stuk of 7 nietjes op haar neus (ongelukje in de wei) en ze gaf geen krim.
Het blijkt zelfs dat haar wervels al vanaf veulen heel krap zijn maar we zijn nu (na 12 jaar) pas erachter gekomen dat ze kissing spines heeft en al die tijd heel veel pijn aan zou moeten hebben gehad.
Ze heeft zelfs beschadiging aan haar wervel.

Ik denk dat paarden heel anders denken.
Een ander paard dat ik ik ken gaat helemaal over de rooie van een pijntje terwijl Marny (volgens mij) denkt dat dat gewoon bij het leven hoort Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:41

ja dat zou ik zeker wel willen .
de dierenarts die normaal komt heeft hem wel op wat plekken gepakt waar ze volgens hem normaal wel op moeten reageren maar daar was dus de reactie zo dat ie het lekker vond en er even uitgebreid voor ging staan .
je hoeft bij hem ook niet aan te komen voor knuffelen maar en klap op zijn kont ofzo vind ie heerlijk Bloos .
echt verder waren we er tot nu toe nog niet mee gegaan maar omdat ie dus zondag zijn laatste stunt heeft uitgehaald en weer geen reactie gaf zijn er bij mij veel vraagtekens bij gekomen .
want normaal vind ik het niet .

@ succubi dat ga ik eens in de gaten houden van die vliegen ik weet wel dat ie ze op zijn hoofd gewoon laat zitten .
en ook alle vogels uit de buurt hebben zijn wintervacht gebruikt om nesten te bouwen die zaten echt elkde dag mijn haf kaal te plukken en hij liet ze ook gewoon hun gang gaan .

terwijl als ze op mijn shet gaan zitten hij gelijk zorgt dat ze vertrekken .

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:56

Kaal trekken is ook niet zo pijnvol als het eruit ziet Knipoog

Bij Marny heeft de fysio met de zijkant van zijn hand tussen elke wervel geramd en bij geen enkel werveltje verekte ze een spier.
Zelfde met diepgaande massage in een pijnlijke spier of in haar vel knijpen. Volgens mij kan je haar zelfs heel hard tegen haar schenen trappen en kijkt ze nog niet eens om.
Zij houd trouwens ook niet van knuffelen Knipoog
En van een harde klap op de kont kijkt ze niet eens om Haha!
Op vliegen reageert ze ook niet echt vel maar zoals dazen enzo wel Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:00

nee ik bedoelde het ook niet als pijnlijk maar meer om aan te geven dat als ze op de shet zitten hij ze erafjaagt en als ze op hemzelf zitten laat ie ze doodleuk zitten .

dat velletje knijpen deed mijn da dus ook maar werd eerder ervaren als lekker dan als pijnlijk .
dazen hebben we hier gelukkig niet dus daar kan ik niet mee testen .

ik ken trouwens wel een goede fyshio hier in de buurt denk dat ik die eens vraag voor een pijnlijke massage .

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:06

Oh! Wel fijn dat jullie geen dazen hebben! Hebben jullie nog een stal vrij? Knipoog

Marny reageert ook niet als ze een injectie krijgt ofzo.
Zelfs wel eens gebeurd dat haar velletje vastzat tijdens het scheren en een wondje had maar daar liets ze ook niets van merken!
Heel bizar zulke dingen.
Maar als je er een thermometer achter in stopt kijkt ze wel even om met een vragende blijk wat je in vredesnaam aan het doen bent Haha!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:10

hmmm stal vrij niet maar weiland voldoende Haha! .

ja ken dat wel met dat spuiten moets de mijne vorrige keer peniciline spuiten 2 x daags in spier .
dat kon gewoon gedaan worden zonder halster of wat dan ook .
maar idd die termometer Bloos als ik die in zijn poeperd wil doen knijpt ie alles samen .

wel grappig dat jou haf eigenlijk wel veel hetzelfde vertoont als de mijne .
en jij kon voor de kissing gewoon rijden zonder bomen te ontwortelen etc .??? Knipoog

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:22

Haha, ja! Als je de staart al pakt knijpt alles samen hihi
Aangezien Marny zo braaf was mocht ik haar zelf 1 keer per dag antibiotica spuiten, ze kijkt niet op of om (ik was degene met m'n staart tussen m'n benen hihi)

Normaal paard krijgt een schok van kissing en springt ervandoor... Zij heeft niets laten merken en echt alles gepikt!

Enige wat ze doet qua lompheid is volledig op jou vertrouwen. Als we buiten rijden (reden) en ik stuur niet dan loopt ze vol tegen een boom en wijkt ze vervolgens uit in de sloot Huilen van het lachen Lovers
Gelukkig heeft zijn duidelijk de luie-eet-haf-genen en houd niet van bewegen, alleen bewegen om bij een ander groen stukje te komen.
Gelukkig is het gras ook niet groener aan de andere kant en doet ze geen rare dingen Haha!
Wel heeft ze zich volledig in elkaar laten trappen wat wel het 1 en ander aan verwondingen heeft opgeleverd.
We moesten elke dag een enorme wond in haar hals schoon schrobben (Echt ín haar hals) en het enige wat ze deed was zielig kijken naar het groene emmertje en vervolgens ons gewoon toelaten en rustig blijven staan Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:28

hmmm toch nog wat verschil dan .
mijne is vliegensvlug en zeker niet lui hij vind het gras dus overal wel groener als dat op zijn eigen weiland .
en ook laat ie zijn eigen niet in elkaar schoppen maar veroorzaakt hij zelf zijn wonden .

wel apart dat jou haf ook totaal geen reactie gaf op die rug .
ik heb ook en paard gekend die dat had maar daar kon je niks mee hoor .
wel fijn dat je nu weet wat ie mankeerd en dat je er rekenng mee kunt houden want zelf deed ie dat dus niet .

begint er toch wel op te lijken dat veel hafjes hier last van hebben heb ook aantal pms gehad en ook daarin ging het om een haf .

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:36

Ja, het zijn harde paardjes.
Ze mogen ook geen zwakte tonen in het wild, misschien zit dat er nog in.
Daarnaast doet een verse wond vaak geen pijn omdat ze dan nog endorfine in het lichaam hebben (hormoon dat verdooft om te kunnen overleven) en dat maak je elke keer weer aan als je pijn hebt (als je bv de wond weer verzorgt)

Het enige wat Marny heeft laten merken dat ze moeilijk kon veruimen en later dat als ze aan de teugel liep niet meer voorwaarts was.
Pas toen ze het echt niet meer trok en na het werk is ze een beetje met linksvoor gaan kreupelen en merkte in wat.
Maar ondertussen wel met de oren naar voren en doen wat je van haar vraagt! Rolleyes
Dat was voor mij al reden genoeg om haar op de foto te zetten Lachen