Mijn paard heeft sinds 2 dagen constante jeuk in haar mond.
Ze heeft een spleetje tussen haar kiezen waardoor ze voedsel 'hamstert' in haar wang.
Dagelijks pak ik de 'hamsterbult' beet om deze heen en weer te schuiven zodat het loskomt.
Werkt dat niet dan moet ik met mijn vinger in haar mondhoek zo langs de kiezen omhoog om het voedsel weg te schuiven.
Ga dit thuis niet nadoen voor de lol, want paardentanden zijn erg scherp en je bent dus zo je vinger kwijt!
Doordat ze 'hamstert' gooit ze ook zo nu en dan met haar hoofd. Toch een manier om het zelf los te krijgen ofzo.
Nu zag ik haar de laatste weken wel eens met haar mond aan haar kroonrand/kogel krabben.
In eerste instantie dacht ik dat ze gewoon kriebels had van mugjes.
Nu doet ze dat de laatste paar dagen vaker en sinds 2 dagen (gisteren en vandaag) doet ze het eigenlijk heel vaak.
Daar wil ik bij vertellen dat ze sinds gisteren ook op een volle wei staat.
Wat ze doet:
Haar lippen uit elkaar en met het tandvlees/tanden over haar benen wrijven.
Haar lippen uit elkaar en over de grond wrijven. (alsof ze een hap gras neemt)
Haar lippen uit elkaar en tegen de stalwand aan wrijven.
Sinds gisteren bijt ze ook naar me als ik haar hoofd vast pak. (om in haar mond te gaan kijken)
Nu wil ze zoiezo al niet dat je haar mond aan raakt, dus erin kijken of de 'hamsterwang' weg halen is altijd al lastig werk voor snelle vingertjes, dus ik kan zo 1, 2, 3 nu ook niet zien of er wat in haar mond zit te vervelen.
In de paar tellen dat ik heb kunnen kijken, zag ik niets tussen haar voortanden zitten en ook niet op/aan het eerste stukje gehemelte.
De manier waarop ze staat te frutten aan haar mond, zou ik haast denken dat ze jeuk heeft aan haar tandvlees.
Ze wrijft met het deel wat ze zelf bloot kan leggen over de grond, langs de stalwand en langs haar been.
Ik zou dus denken dat het verder niets met de spleet tussen haar kiezen te maken heeft.
Wat in hemelsnaam kan dit zijn?