paard staat 24/7 in de wei, wat bijvoeren!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mek

paard staat 24/7 in de wei, wat bijvoeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 17:06

Mijn paard is absoluut niet mager maar is wel lekker vol gebouwd!
24/7 staan ze in de wei,moet er wat worden bijgevoerd?

Of is een halve schepje biks voldoende na t rijden! Vork
Ik rij 3a4 x p.week, Paard = 18 jaar!

M.v.g

LadyElmira

Re: paard staat 24/7 in de wei, wat bijvoeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:08

Een halve schep per dag? vind het persoonlijk wat veel. Maar dat komt omdat mijn paard dan tonnetje rond zou worden. Ik denk dat je gewoon kan blijven bijvoeren, als je merkt je paard te dik wordt kun je die halve schep nog eens halveren. Het is een beetje op de tast..neem aan dat ieder paard verschillend is hierin. Ik begon met die van mij met een kilo per dag..omdat hij eerst op de wei stond halve dagen en twee kilo kreeg. Nu krijgt hij niets meer, af en toe een handje voor het lekkere. Schijnbaar heeft hij het niet nodig, al train ik niet zo veel met hem als dat jij doet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:12

Buiten gras eten die van mij ook een hele avond hooi. Als ze intensief getraind zijn krijgen ze een schep eten (zonder haver), na longeren of een wandeling krijgen ze een halve schep eten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:25

Op wat voor wei staat je paad?
Als het een flinke volle wei is zou ik hem alleen na het rijden een pavokoek geven.
Is het wat land schraal zou ik wel een halve schep na het rijden geven en eventueel een pluk hooi.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:02

lessy krijgt ongeveer 3/4 tot een kilo biks per dag. hij staat 24/7 op het land en vanwege een blessure staat hij ook op rust. maar hij heeft het echt nodig. hij wordt er namelijk niet dik van en ook niet druk. hij ziet er nu goed uit. daarbij komt nog dat er ook niet echt super veel gras bij ons staat. dus wat extra's is wel nodig.
dus het verschilt heel erg per paard. de ene heeft helemaal niks nodig als extra's en de ander wel. gewoon even kijken wat het beste voor jouw paard is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:03

ik voer alleen een pavokoek bij, zodat hij toch zijn mineralen enz binnen krijgt, en hij staat tonnetje rond..
Ik vind die koeken erg fijn, en pablo is er zot op..

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:37

Ik geef mijn tinker die ook 24/7 buiten staat iedere dag na t rijden een heeeel klein beetje musli met omega vetzuren (om goed door haar vacht heen te komen) en een summerfit blok van pavo.
ze doet het er goed op!

Blossom_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:25

Als hij er goed uitziet zou ik alleen hooi bijvoeren. Misschien wat extra na het rijden. Ik geef mijn paard biologische granenmix van bio ron.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:26

Ik geef mijn paardjes na het rijden een summerfit koek.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:59

als ze dik zat zijn, geef ik ze niks bij. In de winter en bij paarden die hun reserves aan gaan spreken, geef ik hooi bij en granenmix met een volle kop olie erover(de helft zonnebloem en de helft lijnzaad olie). Summerfit/auroa en biks geef ik niet (meer), omdat er teveel melasse en ballast in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:02

Ik zou alleen Pavovital bijvoeren.Dan hoef je maar 50 gram van op een dag te geven en heeft ze alle vitamine en mineralen binnen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:33

Ligt eraan wat je paard doet, maar vind dat je toch wel bij moet voeren voor de vitamines en mineralen.
Mijn paard staat ook 24/7 buiten op een schrale weide met onbeperkt ruwvoer. We rijden ca. 5 keer per week omdat hij in beweging moet blijven voor zijn artrose. Hij krijgt elke dag 1 tot 1.5 schep Pavo sportsfit met cortaflex, zeewier en een scheut olie. Op de extreem warme dagen krijgt hij daar nog een schepje elektrolyten bij. Schrik er eigenlijk wel een beetje van dat sommigen (bijna) niets aan hun paard bijvoeren omdat ze altijd buiten staan. Een goede brok, supplement of muesli is onmisbaar voor de extra toevoegingen van vitaminen en mineralen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:50

Mijn paard staat ook hele dagen buiten en wordt schraal gehouden. Iedere dag een strookje gras erbij.
Hij krijgt alleen een handje Pavo Vital erbij.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:04

Mijn paard staat momenteel van 7 uur ochtends tot half 10 's avonds buiten, maar hij krijgt enkel 2 handjes musli en een half plakje hooi (kleine pakjes) als hij binnenkomt.
Anders groeit hij helemaal dicht!!

Hij werkt 5 dagen in de week, waarvan hij tweemaal een rit loopt van (ruim) 20 km.
Hij ziet er prima uit, lekker fit..

Niet te veel overvoeren hoor.. worden ze oersloom van, is mijn ervaring..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:07

In de wintermaanden als er kuilgras bijgevoerd moet worden geef ik mijn paarden een pavo koek,en nu in de zomer,met al dat gras,krijgen ze niks extra.
Misschien wel als ik een lange buitenrit gemaakt heb,maar anders niks.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:11

Mijn Friese dame krijgt een handjevol Marstall zonder haver elke dag, ook als een soort beloning na het werk. Verder heel veel goede droge kuil/hooi en het gras wat er staat uiteraard, in de winter krijgt ze meer muesli maar ook dan ligt het aan de hooi/kuil aanvoer.

Kijk vooral goed naar je paard, is ze heet of juist sloom, is ze vol of gewoon goed, dat speelt allemaal mee. Voeren op het oog is altijd nog beter dan voeren volgens de verpakking van de heren fabrikanten.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:38

Mijn merrie staat ook 24/7 buiten. Ik rij haar 4 a 5 keer in de week, en na het rijden krijgt ze altijd een halve schep muesli (zonder haver) en een schepje vitamineE/selenium erdoor. Ook een halve pavo summerfit koek krijgt ze.
Op de dagen dat ik niet rij breng ik haar een beetje voer in de wei, zelfde als bovenstaand, maar dan beetje minder Lachen
Gaat prima zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:01

Mijn paarden staan op een vrij kaal stukje gras met elke keer een strook voller gras erbij.

Heb een mini die snel vet word maar ook een endurancedraver die verre van vet is. Op dit moment doen ze bij de niet veel, krijgt de draver ongeveer 3 a 4 plakken hooi in de week bij (dat is wat hij zelf eet, meer doet hij ook niet) En beide een stuk pavokoek.

Hier doen ze het beide prima op zonder overdreven training, als die straks weer word op gepakt krijgt de dravers sportmuslie erbij.

In princiepe hebben ze niet veel nodig als er voldoende gras staat, hoog uit wat vitamine en misschien wat biks als er getraind word.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:03

ik zou niet meer geven dan een pluk hooi smorgens en savonds