verstopte traanbuizen doorspuiten??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

verstopte traanbuizen doorspuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 14:33

Even voorop: DA komt morgen.

Mijn 14 jarige shetlander heeft al zolang ik haar heb (11 jaar) af en aan wat last van tranende ogen, maar tot nu toe kon ik het bijhouden door de voorpluk te vlechten en het schoon te maken met babydoekjes en af en toe eens een zalfje van de DA.
Op het moment loopt het echter de spuigaten uit. Uit haar ogen (met name links) komen lange draden wit slijm, het oog is duidelijk geirriteerd (knalrood), en ze heeft er verschrikkelijke jeuk aan. Elke paal/muur/been grijpt ze aan om haar oog te jeuken.
Ik begin te vermoeden dat haar traanbuizen verstopt zitten.
Nu is er een aantal jaar geleden bij ons een veulen geboren dat bij 1 oog helemaal geen traanbuis had, en dat is op de kliniek kunstmatig aangelegd.
Maar hoe zit dit met doorspuiten?
Kan dit uberhaubt bij een paard? (weet dat het bij honden wel kan)
Hoe kom je er achter of ze verstopt zitten?
Kan dit thuis of moeten ze ervoor naar de kliniek?
Wie heeft er ervaring mee?

AndreaB

Re: verstopte traanbuizen doorspuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:39

Mijn baas heeft dit afgelopen jaar bij haar Fries gehad en dit is gelijk verholpen.
Allereerst hebben ze er met een vloeistof in de traanbuizen voor gezorgd dat de verstoppingen zichbaar werden en daarna inderdaad doorgespoten.
Daar is toen echt een hoop prut uitgekomen.
Ze moet er nu voor zorgen dat zn voorpluk niet meer in zn ogen kan komen en het natuurlijk netjes schoon houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:58

Dit kan. Heb het vorig jaar laten doen bij mijn fjord. Uiteindelijk geldverspilling, want het heeft niks opgelosd. Koude kamilethee werkte beter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 15:11

heb ik allemaal al geprobeert, kamillethee, gedistileerd water, gekookte melk, vaseline, zalf van de DA, etc etc

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:16

Bij ons hebben enkele paarden het ook waar onder ook die van mij.Dat doorspuiten kan de DA dat gewoon of moet je daar voor naar een kliniek..Die van mij heeft geen lange voorpluk en altijd een vliegenkapje op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:09

Een shet bij mij op stal heeft er ook last van. De eigenaar heeft het ook door laten spuiten.
Het heeft geloof ik wel geholpen maar het was er niet helemaal beter van geworden.

Maar ik denk als je dier er echt last van heeft je hem wel een plezier doet om het ta laten doen. Wellicht gaat het dan weer een tijdje goed.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:14

In de kliniek in Utrecht zijn ze heel goed op ‘ooggebied’. Ik heb mijn toenmalige merrie daar ook laten checken en zij bleek herpes op het oog te hebben, uiteindelijk een vrij onschuldige aandoening. Tijdens dat onderzoek zijn ook eerst de buizen doorgespoten en dat ziet er wel raar uit trouwens hoor maar ze lijken er niet veel last van te hebben als dat gebeurt.
In Utrecht hebben ze toen 2 of 3 uurtjes besteed aan het onderzoek etc. en toen wist ik wel gelijk wat er aan de hand was en de rekening viel me toen heel erg mee moet ik zeggen! Weet niet het exacte bedrag meer maar wel nog dat het erg meeviel.
Als het doorspuiten ook door de DA kan gebeuren, zou ik eerst voor die optie kiezen en de DA laten komen; als dat niet werkt, kun je wellicht om doorverwijzing naar Utrecht vragen. Ik vind ze daar lang niet op alle gebieden goed, maar op het gebied van oogonderzoek hebben ze een hele goede reputatie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:55

Het doorspuiten van de traanbuizen kan inderdaad bij paarden. Is een relatief eenvoudige ingreep, kan gewoon thuis op locatie gebeuren. Er wordt via de neus een slangetje een klein stukje in de traanbuis geschoven en mbv een spuit fysiologische zoutoplossing doorheen gespoten.
Meeste paarden laten dit redelijk gemakkelijk toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:40

stef schreef:
heb ik allemaal al geprobeert, kamillethee, gedistileerd water, gekookte melk, vaseline, zalf van de DA, etc etc

Mijn Labouret heeft het ook een tijd gehad, om onverklaarbare redenen had hij dan traanogen en jeuk. Na de nodige watjes boorwater, zalfjes enzovoort heb ik de veearts laten komen om eens te kijken of er op het oog iets aan de hand was. Daarvoor wordt het oog groen gemaakt met een gekleurde zoutoplossing en kan er gekeken worden naar beschadigingen etc. Niets te zien, maar de zoutoplossing bleek ook de juiste remedie, het is nooit meer terug geweest. Klaar voor 50 euro, waaronder 20 euro voor 2 tubetjes die ik vorige maand maar weg heb gegooid, die waren ver over datum Lachen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:32

kleine update: Dinsdag de ogen uit laten spuiten, nu 2 flesjes drupppels gekregen die ik op moet maken (4x per dag druppelen).
Ben benieuwd