subli maakt sneller dik???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

subli maakt dikker dan ander merk brok

1: geen idee geen ervaring mee
2 (16%)
2: zou best wel eens kunnen
2 (16%)
3: onzin
8 (66%)
4: paard wordt van ieder merk brok dik
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 12

inkepink

subli maakt sneller dik???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:46

had hier gister een kleine discussie over merken brokjes...

Zelf voer ik al sinds jaar en dag mijn (koudbloed)paarden subli basisbrok.
Degene waar ik de discussie mee voerde is een pavo fan...
Zij beweerde dat paarden van subli sneller dik worden dan van de basisbrok van pavo...

Nu ben ik toch echt benieuwd of hier een kern van waarheid in zit of dat het een boel ge*** in de ruimte is om het maar zo uit te drukken.

en ja mijn paarden zijn op een (de draver)na wat aan de dikke kant maar of dit nu echt van de brok komt???

(mijn voerschema is als volgt:
8.00 brok en dikke plak hoor
van 10 tot 19 weidegang op redelijk schrale wei
20.00 goeie plak hooi
22.00 brok
en een kort overzicht van de paarden:
de 4 jarige rij ik 3x per week een half uur tot 45min en longeer haar 2x een half uur, krijgt ruime halve kilo en na het rijden een halv bakje granenmengsel
de oude merrie is met pensioen en krijgt dan ook maar een klein halfje
de draver werkt gemiddeld 4x per week en krijgt 3/4 kilo brok en wat meer hooi
de 12 jarige rij ik gem 3x per week ong 45 min en loopt 2x half uur aan de longe, krijgt vanwege dracht ruime halve kilo brok

ben erg benieuwd naar ervaringen van mede subli voerders en uiteraard van mensen die eerder subli gevoerd hebben en nu overgestapt zijn naar een ander merk, graag met beweegredenen van overstappen op ander merk.

Sonja_vR

Re: subli maakt sneller dik???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:20

als ik naar de inhoud kijk zouden ze echt niet zneller dik moeten worden van subli
ben verder trouwens geen subli fan, maar vind de basisbrok van subli wel een hele nette brok, beter dan verschillende andere merken basisbrok ivm het lage zetmeel/suiker gehalte

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:25

Heb sindskort een supplement bijgevoerd nl subli energiekern mix..
Ik voer perfomix van cavalor en gaf hem subli bij.
Hij is er niet echt dikker van geworden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:31

ik voer geen Subli, ik heb dus geen idee ingevuld

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:34

Ik heb een tijd lang Subli gevoerd en was er niet tevrede over.
Mijn hengsten hebben altijd een mooie glans maar van Subli werden ze dof.
Bovendien moest ik naar verhouding meer voeren dan met ander voer om ze op hetzelfde gewicht te houden. Dit staat dus haaks op wat je stalgenootje zegt.

Er is wel een belangrijk verschil, zelf heb ik volbloeden. Ik weet dat koudbloeden toch een ander voerbehoefte hebben.

Doet je paard het er goed op dan zou ik me niets van andere aantrekken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:38

Ik ben van noch Subli noch Pavo fan. Ik voer Marstall, omdat daar geen E nrs ed. inzitten, geen suikers (wel iets melasse maar melasse bestaat uit meer dan alleen suikerafval) en het is dusdanig hoogwaardig dat je heel erg weinig ervan nodig hebt.

Verder, kijk naar je paard. Glanst ie, is ie alert en mooi op gewicht (ribben niet te zien in stilstand, evt bij inbuigen mogen ze te zien zijn) en als je met je duim over de flanken gaat mag je ze voelen. Als dat allemaal zo is, zou ik me niet druk maken om wat een ander zegt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:43

Ik heb als optie ´onzin´ gekozen.
Ik voer al 2,5 jaar Subli kruidenmuesli en slobber van Subli aan Silence en ook hier wordt hij niks dikker van.
Als ze van brok dikker zouden moeten worden, lijkt me dat je ook iets moet merken van muesli.
Op stal krijgen ze nu sportbrok gevoerd en daar word Silence wel dik van. Daarom wil ik een eigen brok gaan aanleveren op stal (zijn allemaal sport dressuurpaarden op stal, dus vandaar dat er standaard sportbrok gevoerd word, maar Silence werkt momenteel heel erg weinig en zet hier dus flink van aan. En al zou hij werken, hij komt nog lang niet op dat niveau.) en nu heb ik een contactmailtje gestuurd naar Subli, omdat ik daar de basisbrok en ponybrok vond. Welke ik eventueel het beste zou nemen. Maar dus ook van de brok wil ik overstappen naar Subli.

Heb ook enige tijd Subli EM gevoerd i.v.m. de endurancewedstrijden. Hiervan twijfelde ik of hij dikker werd.
Maar was er verder wel tevreden over.

Kortom, ik ben dus een hele tevreden gebruiker van Subli.
En Silence ook, want die is er gek op.
En hij zit super in zijn vacht, glanst mooi en is alert. Dus qua voeren zit dat wel goed.
Er moeten nu enkel wat kilootjes af, maar dat komt dus absoluut niet door de Subli.
Maar is echt een combinatie van sportbrok, veel weidegang en momenteel weinig werk.
Vanaf deze week gaan we het werk weer oppakken, dus dan zal het als het goed is snel minder worden. Zeker als ik overstap op een lichtere brok.
Ook vind ik het heel fijn aan Subli, dat hij er niet heter van wordt. Er zit genoeg Arabisch bloed in, dus hij is al fel genoeg van zichzelf. Daar hoeft nog niet een extra schepje bovenop uit het voer.

Ik ben daarintegen dan weer geen Pavo-voerder.
Het enige wat ik Silence daarvan heel af en toe eens geef is een Summerfit koek.
Vorig jaar op vakantie moest ik wel Pavo voeren. We hadden besloten wat langer te blijven, met als gevolg dat het voer voor Silence op was. Maar de Boerenbond in de buurt had de Subli muesli niet op voorraad. Dus heb ik bij een andere winkel de Pavo muesli gehaald (die in een emmer), maar ik vond dat zulke droge en prikkelige muesli. Silence vind het ook niet lekker.
Zijn voorkeur gaat ook duidelijk uit naar Subli wat betreft de muesli.
Laatst bijgewerkt door Silence op 22-06-08 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:04

ik gaf subli, maar nu marstall, mijn paard is eerder nu dik geworden dan toen met subli, maar dat komt meer door andere omstandigheden. (btw, zij moest flink aankomen)

ik vind het dus onzin.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:08

Onzin, het paard wat ik rij krijgt ook Subli en die is met geen mogelijkheid dik te krijgen.
Bergrijp me niet verkeerd, hij is niet mager maar zal ook nooit de dikste worden.
Nou is het ook wel een bloederig paard die erg heet is maar dan nog zal ie niet dik worden.
En een ander paard heeft het ook gehad maar die was weer wat 'kouder' en die werd van alle brokken dik dus die kreeg veel haver. Haha!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:11

mijn pony's deden het altijd goed op sulbli met kuilgras maar bij mijn paard was dit een minder goede combi ben een tijdje aan het tobben geweest welk voer het beste bij mijn paard past.

-ik ben geen subli fan meer omdat mijn paard haar vacht daar dof van wordt terwijl ze meestal glanst.
-er zit heel veel zout in de brok waardoor ze overdreven veel drink (ze drink altijd al veel maar van de subli gaat ze nog meer drinken) ze plast dan veel meer waardoor haar stal helemaal een puihoop is.
-tevens werd ze ook heet en zenuwachtig van deze combi kuilgras en subli brok.
-ik voerde subli in combinatie met kuilgras en van deze combi schommelde haar gewicht makelijk.

-toen ik overging op ander merk (cavalor pianisimo) in combi met kuilgras ging voeren kwam ze beter in evenwicht kwa glans en gewicht en werd ze makkelijker in omgang minder heet en zenuwachtig en drinkt ze iets minder en is haar stal iets schoner.

-inmiddels ben ik gewoon hooi gaan voeren en daarom ook een ander soort brok/musli omdat ze heel futloos werd van hooi en cavalor pianisimo
-voer nu eigen merk brok van de zaak waar ik voer haal en daarbij voer ik cavalor endurix samen met gewoon hooi dit gaat super goed.