Voer ik zoveel krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Voer ik zoveel krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:30

Ik had het vandaag met mijn stalgenoten erover wat hun hun paarden voerden en hoeveel. Zij vonden dat ik wel erg veel krachtvoer voerde. Ik vond het zelf wel meevallen wat vinden jullie?

Ik heb twee paarden een merrie van 1.60 en een ruin van dik 1.75
Ze krijgen om 8 uur een plukje hooi en een kilo meusli van pavo natures best
Rond half 11 gaan ze naar buiten op een volle wei
rond half 3 komen ze naar binnen en ga ik rijden. Ik rij 5 dagen in de week gemiddeld 3 kwartier op b/l niveau met veel draven en galloperen. En 1 dag worden ze een halfuurtje gelongeerd waarvan 10 min met bijzets en 1 dag hebben ze vrij.
Rond 6 uur krijgen ze dan een flinke berg hooi (zoveel als ze op kunnen) en weer een kilo meusli van pavo natures best.
Mijn ruin krijgt s'avonds nog 1/4 schep maismeel/zemelen.

Daarbij mis ik bij mijn merrie wat meer looplust. Ze reageert wel goed op mijn been maar ze is van zich zelf niet echt looplustig. Ik wil haar dan ook wat extra's bijvoeren (in een vorm van meusli) waar ze wat feller van word of helemaal over stappen op een ander soort meusli voor haar. Hebben jullie daar tips voor?

ladyisabelle

Re: Voer ik zoveel krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:31

Ik vind het wel meevallen, sommige mensen geven hun paarden kilo's per dag. Misschien met haver erin?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:35

Ik vind het ook wel mee vallen, ik ken iemand die geeft zijn b/c pony 3 kilo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:37

Zelfs ik (en ik ben geen voorstander van krachtvoer voeren) vind het niet veel. 2 kilo muesli dus op een dag, als ik goed gelezen heb? Dat ruwvoer hebben ze zowiezo nodig, of ze nou dik zijn, dun, in het werk staan of op rust.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:37

Ik vind het helemaal niet veel!
Wij voeren hier thuis de paarden 2 kilo 's ochtends brok en 2 kilo 's avonds muesli..
Ligt er maar net aan waar je paarden het goed op doen, he Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:40

ook ik vind het niet veel. Noob staat op 2x 1,5 kg brok en 1x 0,5 kg muesli (naast zijn ruwvoer). met hem train eigenlijk hetzelfde als jij met jouw paarden doet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:45

Ik vond het voor mijn paard van 1.75 nog eigenlijk iets te weinig voor zijn grootte. Maar begon erg te twijfelen door mijn stalgenoten die voeren hun paarden namelijk allemaal 1 kilo per dag. En die rijden ook dagelijks.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:48

Vind persoonlijk 1 kilo wel erg weinig, hoor Felicity!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:48

noob is ook 1.75. In de zomer doet hij het prima op dit voer, omdat hij dan zo'n 8 uur per dag op het land staat.
's winters krijgt hij 2x 2 kg bix en 1x 1kg muesli (+ ruwvoer)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:16

Jaro_Lover schreef:

Hoe bedoel je dat?
Dat mijn stalgenoten erg weinig voeren?
MIjn paarden krijgen per dag 2 kilo. Of vind je1 kilo per keer te weinig.

Mijn paard van 1.75 krijgt nu 2 kilo meusli per dag en 1/4 maismeel/zemelen. De maismeel/zemelen wil ik er straks afhalen. Hij is nu mooi op gewicht.
Ze zijn allebei niet TE dik. Mijn merrie is wel wat vol maar niet te.
De ruin vond ik wat aan de schale kant en heb die daarom maismeel/zemelen bijgevoerd. Omdat daar geen extra energie of iets inzit.
Laatst bijgewerkt door felicity op 16-06-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:18

Ik ken een paard dat ook zo groot was en bij momenten 6 kilo tarwe per dag at + onbeperkt ruwvoer, maar die dus wel flink in het werk zat en nog aan het groeien was (tussen zijn 4e en 6e).

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:19

natures best wordt bij ons gewoon als muslie gevoert nieteens als echt krachtvoer !

Die van mij krijgt s'ochtens 1,5 kilo biks (sportbrok)
en daarbij kuil (goede portie)

s'middags kom ik en krijgt hij nog een kilo muslie (natures best)

s'avond weer 1.5 kilo sportbrok en weer een goede portie kuil

mijn paard is 4 en loop op B nivo en hij is 1.70

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:21

Jaro_Lover schreef:

Die van mij krijgt s'avonds een kilo Natures best! Meer moet ze echt niet hebben, dan word ze veelste druk!!
Wel staat ze van 8 tot 8 in het land. Daar staat niet heel veel meer op maar goed. Ook in de stal krijgt ze hooi, zo blijft ze toch mooi in conditie.

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:25

Ik vind het zeker niet te veel
zolang jezelf vind dat ze het er goed op doen is het toch prima. Je moet goed op je beest letten in plaats van wat andere zeggen hoor. Jij weet zelf wat het beste is

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:28

Ik vind het ook neit veel. Ik hoor het ook vaak. Dat ze vinden dat ik mijn pony teveel geef. Ik ben er nu ook achter dat als hij niet genoeg voedingsstoffen krijgt zijn hoeven langzamer of zelfs stoppen met groeien! (daarvoor krijgt hij dan nu biotine)
Zijn voerschema is:
1,5-2kg biks over 3 keer. (als hij op het land staat over 2 keer,het is een kaal land)
0,5-1kg musli
0,250-0,5 kg haver over de keren dat hij krijgt.
In de winter nog wortelen en appels en brood.
En kuil 's winters en hooi zomers. hij loopt zoiezo 6dagen in de week en soms 7. Het longeren hierbij inbegrepen want dat doe ik met pessoa. Rijden doe ik 1 uur tot 3,5 maar wil van de zomer weer terug naar de 6uur ritten. Als hij wat slomer is krijgt hij iets meer haver/biks. En soms slobber.
Als je je paard iets te rustig vindt kan je hem/haar het beste een musli geven met hogere energiefactor. Of eventueel haver:).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:44

De ruin wil ik liever niet op andere meusli hebben. Hij heeft gevoelige zolen gehad. En meteen ook de dierenarts en hoefsmid erbij gehad. Volgens beide geen bevangenheid. Maar gevoelige zolen. Maar de dierenarts vond wel dat ik met hem op moest passen met teveel suikers. vandaar dat ik hem voor alle zekerheid maar op de natures best heb. En daar doet ie het goed op.
Nu zit ik te denken om nog een zak granenmix te halen. Waar ik de merrie dan een halve schep extra van geef per dag naast haar 2 kilo meusli.
Wil wel dat ze alle vitamines binnen blijft krijgen. En heb ergens begrepen dat ze daarom minimaal 2 kilo kractvoer nodig hebben om die vitamines en mineralen binnen te krijgen. Of is dit een broodje aap verhaal?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:47

felicity schreef:
De ruin wil ik liever niet op andere meusli hebben. Hij heeft gevoelige zolen gehad. En meteen ook de dierenarts en hoefsmid erbij gehad. Volgens beide geen bevangenheid. Maar gevoelige zolen. Maar de dierenarts vond wel dat ik met hem op moest passen met teveel suikers. vandaar dat ik hem voor alle zekerheid maar op de natures best heb. En daar doet ie het goed op.
Nu zit ik te denken om nog een zak granenmix te halen. Waar ik de merrie dan een halve schep extra van geef per dag naast haar 2 kilo meusli.
Wil wel dat ze alle vitamines binnen blijft krijgen. En heb ergens begrepen dat ze daarom minimaal 2 kilo kractvoer nodig hebben om die vitamines en mineralen binnen te krijgen. Of is dit een broodje aap verhaal?

Het ene paard heeft minder nodig dan het andere paard:). Er zijn paarden die op 2 kg krachtvoer niet te hanteren zijn. Voor de vitamines enzo zijn vitaminespuiten te koop. En voor de mineralen zijn van die mineraal likstenen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:58

Ja een liksteen hebben ze allebei in hun stal. Maar ze maken er beide niet veel gebruik van.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:00

felicity schreef:
Ja een liksteen hebben ze allebei in hun stal. Maar ze maken er beide niet veel gebruik van.

Bij die van mij ligt die steen in de voerbak. Hij likt er zoiezo zelf aan maar als er biks op komt enzo krijgt hij er ook wat van binnen:).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:02

Ik heb zo'n grote vierkanten bij beide in de voerbak liggen. Maar ze doen er wel heeeeel lang mee. Mijn vorige paard kon ik elke 2 2.5 maand een nieuwe geven. Maar bij deze twee ligen ze er al 2 maanden in. En heb niet het idee dat ze er veel mee doen.
ZUllen ze wel niks te kort hebben Clown

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:03

felicity schreef:
Ik heb zo'n grote vierkanten bij beide in de voerbak liggen. Maar ze doen er wel heeeeel lang mee. Mijn vorige paard kon ik elke 2 2.5 maand een nieuwe geven. Maar bij deze twee ligen ze er al 2 maanden in. En heb niet het idee dat ze er veel mee doen.

Ik heb elk jaar een nieuwe. Een paard gebruikt trouwens evenveel als dat hij nodig heeft;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:18

Tamara_H schreef:
natures best wordt bij ons gewoon als muslie gevoert nieteens als echt krachtvoer !

muslie is gewoon krachtvoer
tis alleen in een minder bewerkte vorm dan bijvoorbeeld brok Lachen
het bevat ook gewoon alle vit/min die een brok ook bevat en ook de energie levels komen overeen met brok

wat betreft hoeveelheid voer van TS, vind het niet schokkend veel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:15

felicity schreef:

Een stalgenoot heeft haar bevangen paard juist van de nature's best afgehaald omdat er verschrikkelijk veel suikers in blijken te zitten.
Zij geeft nu Safe&Sound van Dodson&Horrel...een speciaal voer voor bevangen paarden of paarden die er gevoelig voor zijn.

Dan kun je idd beter een granenmix nemen met een vit.korrel erin of je neemt Pavo Vital compleet vit. brokjes in een grote emmer.
Deze geef ik nu ook en je doet er enrom lang mee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:20

ik vind het ook erg veel. ik zou sowieso alleenmaar brok geven voor de vitamines, en als je paard met zoveel brok geen looplust heeft zou ik kijken voor ander voer...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 17:13

@inenindi
Waarom vind jij het veel? 2 kilo voor een paard wat 6 dagen per week werkt. Die van mij krijgen alleen maar meusli. Hier krijgen ze geen brok.
Ze is van karakter heel relaxt. Ze reageert goed op de hulpen. Maar waarschijnlijk is dat gewoon haar karakter en zal het ook niet gaan helpen om haar ander voer te geven.