Gekneusde heup paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Gekneusde heup paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 17:02

Wie heeft er ervaring mee? Nu woensdag is het 5 week geleden dat mijn paard tegen een betonnen muur is gelopen met zijn heup, die dus nu gekneusd is.
Hoelang gaat zoiets duren voordat het weer wat geneest?

Het is op een woensdag gebeurd, ik heb het even een paar daagjes aangekeken, maar het ging slecht en heb dus direkt de dierenarts gebeld, die is gekomen en hij heeft pijnstilling, antibiotica en ontstekingsremmers gehad. Hij knapte heel ver op, hij draafde weer de wei in, en hij galoppeerde ook rechts weer aan (links is gekneusd). Na een paar dagen na de medicatie, galoppeerde hij ook ineens linksom weer de wei in. Dus ik dacht "het gaat steeds beter". Echter is er sinds die tijd maar weinig veranderd. Hij loopt nu in de wei rad, zowel in draf als galop, maar zodra als je die in stap op een volte zet (longeerlijn op het langst) dan zie je dat hij zn been eigenlijk niet wil optillen.

Dus heeft iemand hier ervaring mee? Ik bel sowieso de dierenarts denk ik maar weer. Hij lijkt verder geen pijn te hebben, want uit zichzelf in de wei kan hij enorm gek doen.

JaBa

Re: Gekneusde heup paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:30

Misschien toch best even een foto laten nemen. Het kan zijn dat het tuber coxae is afgebroken. Dat is het uitstkeeksel van de heup.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:48

Ik sluit mij aan bij JaBa. Dit gebeurd namelijk vaker dan mensen denken. Pas later komen de echte problemen. Het kan ook zijn dat hij nog echt last heeft van de kneuzing en dat hij, als hij "vrij" is een manier heeft gevonden om omheen te lopen. Belast of aan de longe kan hij dat niet. Sterkte ermee!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:54

MD-->BEH

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:53

Ik heb hem gister weer aan de longe gehad, eventjes laten stappen en hij stapt toch al heel veel beter, rechtsom beter dan linksom, maar ik geef m toch wel een 7 op 10..
Hij gaat dus wel vooruit gelukkig.
Eerst liep hij in de wei ook scheef om zn been te ontlasten, maar daar heeft hij nu geen last meer van, hij loopt, draaft en galoppeerd gewoon recht Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:48

Mijn merrie heeft ook in het verleden een gekneusden heup gehad. Ze was gevallen op een betonnen rand. Hier het hele verhaal:

[MD] Lavita gevallen op betonnen rand --> gekneusde heup

In de kliniek konden ze moeilijk een foto maken van der heup, dit moest anders onder narcose gebeuren of iets dergelijks (zo lang geleden kan het me niet echt meer herrineren).
Ze hebben toen buigproeven gedaan, een rectaal onderzoek, en een bloedonderzoek.

Ze moest 3 maanden op rust, maar na 1,5maand liep ze weer goed. Ik gaf toendertijd primeval gelatinaat vanwege haar artrose, waarschijnlijk heeft dit ook goed geholpen bij een sneller herstel van haar heup.

harryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:49

Heupen zijn volgens mij wel lastig, maar je kunt beter wat langer rustig aan doen, dan dat je te snel weer begint.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:04

Bedankt voor de reakties weer!
Mijn paard krijgt niks speciaals bij, maar vandaag liep hij toch alweer goed eigenlijk! Maar wat ik heel vreemd vind, zijn benen lijken altijd goed, maar als je goed naar de heup gaat kijken trekt ie toch wel wat, maar nu draafde hij dus weer in het land, heb eens goed opgelet, hij heeft aan zn linker achterbeen ineens veel meer knieaktie, de andere kant is gelijk als wat hij altijd had. Ik zag hem echt niet trekken ofzo, of is dit ook een vorm van trekken? Ivm pijn?!
Aangezien hij nu toch wel steeds verbeterd heb ik de dierenarts nog niet gebeld.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:16

Als het echt een kneuzing is kan ik je niets uit ervaring zeggen. Breuk helaas wel. Mijne heeft een kleine twee maanden stalrust gehad, gevolgd door het staan in een minipaddock en dan de magische woorden. "Therapeutisch" gaan rijden, stappen, harde ondergrond, rechtdoor, geen brute bewegingen, niet rondspringen, bokken of dergelijke en niet longeren de eerste maanden*euh ok DA*.

Mede door studie en artrose op de voorknieen ben ik niet meer op vorig niveau gekomen, maar we hebben nog een hele fijne tijd rondgehobbeld.

Kijk een naar de heupen van je paard. Staan die nog symmetrisch? Het handigste is om te kijken als hij staat te grazen, dan zit dat hoofd niet in de weg Tong uitsteken .

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:41

Ik ga daar eens naar kijken, maar ik zie zo op het oog zeg maar even niks, maar zal eens heel goed gaan zien morgen! En wat is er dan? En wat kan ik ermee doen?
Ja bij mij was het inderdaad ook, hij mag bewegen, maar enkel uit zichzelf, alles wat hij zelf doet is goed, maar dus aan een halster uit de wei halen mocht eigenlijk niet omdat je hem dan toch dwingt, maar het ging wel omdat ik hem kon halen op mn stem, het ging langszaam, maar hij kwam. Nu galoppeerde hij vanmiddag weer naar me toe, en draven doet hij opzich goed.. alleen die knieaktie vind ik wat vreemd, is dat ook een vorm van trekken? Weet iemand dat?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:45

moeilijk he?
je gaat overal spoken zien die er misschien helemaal niet zijn....
zo moeilijk dan lijkt het maar je weet het niet zeker..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 22:52

Dat bedoel ik ja Moonfish. Ik wil niet dat hij pijn heeft, maar langszaamaan kan ik me ook bijna niet inhouden er eens op te stappen haha. Want als ik er niet heel goed op let dan zou ik zeggen dat hij toch al wel weer goed liep, maar als ik dan goed oplet, vooral naar zn heup dan zie ik toch wel dat hij nog niet lekker loopt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:53

Toevallig heb ik vandaag de dierenarts gebeld, omdat mijn paard zijn heup ook gekneusd is, hij loopt korter aan die kant, inderdaad van de pijn, maar niet kreupel.
Hij mag van mijn VA alleen stappen voor minstens 4 en max. 10 min aan de longe om die spier langzamerhand weer soepel en langer te krijgen.
Hij mocht zeker niet los, omdat ze dan toch steeds klappen op die heup en spier krijgen.
Zou het rustig aan doen en de VA bellen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:54

En je ziet zeker geen spoken, want dat is gewoon moielijk te zien, ze lopen alleen iets korter, maar pijn hebben ze zeker!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:22

Silly1972 schreef:
En je ziet zeker geen spoken, want dat is gewoon moielijk te zien, ze lopen alleen iets korter, maar pijn hebben ze zeker!

Ja en paarden met een gekneusde heup hebben een erg eigenaardig, typisch loopje.. Het lijkt alsof ze goed lopen maar vanuit de heup zit er toch iets niet lekker en doet het pijn..

joeret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:17

is er al een functie onderzoek van de heup gedaan?
want wat was er precies gekeusd?
zat het probleem in het heupgewricht, spierprobleem, peesprobleem, kapselprobleem.
er zit daar best veel weefsel wat aangedaan kan zijn en elk heeft ene andere benaderingswijze nodig.

succes