Hoef brokkelt en scheurt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mek

Hoef brokkelt en scheurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:11

Eens p.keer is teren en olieen verstandig om te doen!
Ook vet ik zo af en toe!

( echt niet vaak hoor, vanwege dat vet het water tegenhoud wat in de hoeven wilt dringen)

Nou hoorde ik dat het beter is om de hoeven met water bij te houden, en tegen het brokkelen en scheuren lijnzaadolie te gebruiken. ( niet mengen met water) maar puur aanbrengen met een kwast etc.

Hoe zijn jullie hierover? iemand ervaring of andere optie tegen scheuren en brokkelen ?

dank u! Pling

Lenneke_

Re: Hoef brokkelt en scheurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:04

Olie of vet op hoeven sluit de hoeven af waardoor er helemaal geen vocht meer in komt.
Beter kan je de hoeven nat maken met water. Als ze in de wei staan kan je zorgen dat er modder is rond de waterbak, dan staan ze meerder keren per dag in de modder.
De modder moet je dan wel in de hoeven laten zitten, zeker als ze op stal gaan.

En laat de hoeven niet te lang worden, dat is de grootse reden van brokkelhoeven

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:01

geen vet en geen olie, wel water

EN regelmatig bekappen waarbij je de hoefwand tot zoolhoogte bijraspt.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:39

Als de hoefsmid komt kun je ook vragen of hij/zij een oude vijl voor je heeft dan kun je zelf af en toe als er een brokkeltje zit even bijwerken zeg maar. Zo voorkom je dat het verder scheurt/brokkelt. Verder goed natmaken en hoefvocht kun je er bijvoorbeeld wel opsmeren. Dat is een spulletje wat de hoef niet afsluit en weer wat elastischer maakt. Supplementen als MSM en biegist helpen ook super voor sterk en gezond hoorn.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:28

jeetje mijn paard had dat vorig jaar ook heel erg..
er werd dus tegen mij gezegt dat ik moest invetten...
het ging wel beter...maar ik kwam ook meer op de weg en daar worden de hoeven ook sterker van..

maar dus vet is helemaal niet zo goed?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:15

Goede ouderwetse manenvet werkt in principe goed (valt niet me om aan te komen).

Als je vet dan alleen de buitenkant, aan de onderkant niets smeren. Op deze manier kan het vocht altijd langs de onderkant (zool, wittelijn en onderkant wand) in de hoornschoen trekken.

Als het paard halve dagen buiten komt en halve dagen op stal staat dan bij voorkeur hem 's nachts buiten te zetten en overdag binnen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:18

Mijn bijrijdpaard had pas een ijzer verloren omdat zijn ene hoef een beetje brokkelde. Toen de smid een nieuw ijzer eronder kwam slaan heb ik hem om advies gevraagd. Zijn antwoord:

Absoluut géén vet of olie. Dat maakt de hoef waterafstotend. Gewoon zorgen dat de hoeven iedere dag in contact komen met water, dat is voldoende. Wij spuiten de hoeven nu gewoon iedere dag nadat hij is gereden af onder de slang.

Nu hebben wij zelf bij de paardendrogist hoevenvocht besteld. Dat is een soort vochtige gel die je op de hoeven kan smeren, is ook tegen het brokkelen.

Teren is mij door diverse hoefsmeden jaren geleden al sterk afgeraden. Is absoluut niet goed voor de hoeven.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:23

verzorgpaard van me heeft dit ook.
nu deed ik eerst wassen wachten tot het water was opgedroogd en dan invetten.
of kan ik beter alleen wat er?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:36

Van HH zijn er speciale hoefbevochtigers, een soort springschoenen die je nat moet maken en om de hoef moet doen. Dat een tijdje laten zitten.

Maar een neopreen springschoen werkt denk ik even goed.

Of, als je een braaf paard hebt, gewoon de hoeven in een emmertje water Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:59

_Sigrid_ schreef:
Absoluut géén vet of olie. Dat maakt de hoef waterafstotend. Gewoon zorgen dat de hoeven iedere dag in contact komen met water, dat is voldoende. Wij spuiten de hoeven nu gewoon iedere dag nadat hij is gereden af onder de slang.

Ja

helemaal mee eens

Een hoefwand die gaat brokkelen is vaak niet omdat ie te droog is, maar omdat ie te lang is. We zijn nog gewend dat de smid eens in de zoveel weken komt, maar een week na de bekapping is de hoefwand al weer enkele mm's gegroeid. Na een maand is dit al bijna een cm!

Het paard komt dan op de hoefwand te lopen en daar is de hoefwand niet voor gemaakt. Als gevolg daarvan gaat de wand scheuren en brokkelen.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:04

Had ik net een heel bericht getyped is het weh Boos!
Even een korte samenvatting dan maar:

Wat je kan proberen is Silicea, dit is een homeopatisch middel dat in druppelvorm verkrijgbaar is.
Ik gebruik het bij de paarden, die echt slechte hoeven hebben, brokkelt en scheuren erin tot bijna aan de kroonrand.
Ik ben zeer te spreken over dit middel, sinds ik dit gebruik zijn de hoeven mooi glad en helemaal glazend, zo uit een catalogus Tong uitsteken
Proberen kan geen kwaad omdat het homeopatish is en het is ook nog eens goed voor de vacht en soeplese van de spieren.

Nogmaals dit product is echt een aanrader!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:27

Arabesk schreef:
_Sigrid_ schreef:

Ja

helemaal mee eens

Een hoefwand die gaat brokkelen is vaak niet omdat ie te droog is, maar omdat ie te lang is. We zijn nog gewend dat de smid eens in de zoveel weken komt, maar een week na de bekapping is de hoefwand al weer enkele mm's gegroeid. Na een maand is dit al bijna een cm!

Het paard komt dan op de hoefwand te lopen en daar is de hoefwand niet voor gemaakt. Als gevolg daarvan gaat de wand scheuren en brokkelen.

Even om hier op in te springen.
Volgens de stroming die Arabesk volgt heeft de hoefwand geen dragende functie.
Volgens vele andere heeft de wand wel die functie.
Vind ook niet dat je zomaar kan gaan roepen dat het wel of niet zo is.
Bekijk het paard, de doelen, ect in zijn geheel en alleen op die manier kan het paard het beste geholpen worden door de smid.

Melis_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:10

M'n paardje had het eerst ook. Op advies van de hoefsmid heb ik Biotine gekocht. Het scheuren en brokkelen van de hoeven kan ook het gevolg zijn van een tekort aan biotine. Je kan het gewoon over je voer doen, en het is wel prijzig. Zo'n 30,- euro per pot, van sectolin. Had er eerst ook een tje van 19,- euro van SMD horse care ofzo. Helpt bij mijn paard echt goed.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:14

als ze hoeven vochtig genoeg zijn dan vet erop smeren houd het vocht vast..

laat er ook regelmatig een hoefsmit nar kijken en laat het bekappen niet zelf doen...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:23

Ik heb speciaal spul voor mijn paard haar hoeven wat brokkelen tegen gaat, dat moet ik er 2 keer per week op smeren en verder behandel ik ze met textura

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:38

Arabesk schreef:
_Sigrid_ schreef:

Ja

Mijn paard heeft daardoor verschillende onstekkingen gekregen in zijn zool en straal en moest 2 keer (in de kliniek) geopereerd worden omdat andere zijn hoefwand hadden ingekort en hij daardoor lange tijd op zijn zool en straal heeft gelopen!!!