Einschuss; Wond- geneest niet mooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Einschuss; Wond- geneest niet mooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:50

Mijn paard heeft anderhalve week geleden een klap gekregen op haar achterbeen bij het sprong gewricht. Daar zat een vrij diepe wond wat resulteerde in Einschuss. Ze heeft nu antibiotica gehad en op zich is het been wel weer normaal nu. Alleen de wond geneest niet mooi.. Hij blijft 'etteren' en alle troep die er elke dag weer uit komt, klont zich vast aan het been.. En behalve dat krijgt ze wildvlees.. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Zalf tegen wildvlees kan alleen als de wond droog en dicht is toch? Maar wil uiteraard wle graag dat het mooi geneest..!

Lacuna

Re: Einschuss; Wond- geneest niet mooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:57

Weet niet of je werkt met aromatherapie?
In dat geval kun je de wondspray van silverlinde gebruiken.
Daarnaast kun je, ter voorkoming van littekenweefsel of om reeds ontstaan littekenweefsel op te lossen, tweemaal daags een massage geven met jojoba-olie met enkele druppels geraniumolie rond de wond (blijf wel ca 1cm buiten de wond hiermee!)
Groetjes, Lacuna

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:58

Wildvlees kan de DA voor je wegsnijden, zodat de randen mooi vlak blijven.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:36

Mijn paard heeft hetzelfde sinds vrijdagavond. wond was gelukkig niet heel diep maar zit ook op spronggewricht en kwam etter/pus uit. 3 dagen antibiotica via spuit, 2x daags afspuiten en wond eventueel schoonmaken met betadine scrub. DA adviseerde er verder niks op te doen ivm de pus. daarnaast paard beweging aan de hand of weidegang geven zodat de zwelling minder wordt.
De zwellling van het been is inderdaad bijna weg. vanaf het sprongewricht tot beneden aan de kogel was het erg dik.
Je kan altijd de DA even bellen zodat hij het wildvlees kan behandelen. Ik zou in elk geval zoland de wond ettert er niet veel opdoen en eventueel vragen of DA er nog een keer naar komt kijken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 09:51

@ Caroline; dat klinkt helemaal hetzelfde als bij mij! Had ook 3 dagen antibiotica, 2x daags afspuiten en wond schoonmaken met betadine. Ook bij mij is de zwelling bijna weg, alleen rondom de wond ( en dus het spronggewircht ) is het nog dik..

Heb een andere DA gebeld en kreeg van hem een zalfje mee. Maakt ie zelf en schijnt super te helpen. Wond is al stuk kleiner, maar ettert nog steeds. Hoop dat de laatste troep er binnenkort toch wel uit is..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:09

Mooi dat een andere Da wat voor je heeft. Ik rij mijn paard ondertussen weer en die voelt zich weer kiplekker.
Mijn paard heeft ook nog een klein beetje zwelling maar als zij er geen last verder van had kon ik gewoon trainen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:13

Groene leem kan je wel op een open wond smeren.
Het bevordert de genezing van binnenuit, trekt het vuil eruit en dood bacteriën, voorkomt wildvlees vorming, en houdt vliegen ook tegen..

Wel regelmatig wassen met betadine en weer nieuwe leem erop..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:03

ik zweer bij vetramil, dat is een wondzalf op basis van honing.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 12:04

@ femmefatale; dat vind ik dus het lastige.. Betadine houdt de huid week waardoor het niet goed dicht kan groeien. Wat groene leem betreft, daar heb ik over nagedacht, maar dacht dat het de wond af zou sluiten. Probleem is namelijk dat er nog erg veel troep in de wond zit die eruit moet. Maar blijkbaar sluit het niet af. is groene leem nou hetzelfde als groene klei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:08

Zelf ontsmet ik wondjes met dettol (aangelengd met water uiteraard)
Doe ik in een plantenpuit en spuit het op de wond.
Zelf vind ik dat veel fijner werken dan die plakkerige acederm.

En vroegah geleerd
Heeft een paard een wond, spoel niet als het ware de buitenkant alleen af, nee pak een harde straal en probeer zoveel mogelijk in de wond te spuiten.
Vind het paard niet leuk, maar juist daar zit te rommel die weg moet.

En ik moet zeggen dat ik bij meerdere paarden daar wel hele goede ervaringen van heb gezien Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 12:10

@ RK; dat heb ik idd nu ook gedaan, ze waser niet blij mee, maar heb toch in de wond gespoten...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:11

Eventueel wildvlees weg laten snijden door DA en dan behandelen met Lotagen-gel, (verkrijgbaar bij de DA).

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:15

Uit ervaring; wond goed schoonhouden met Betadine en zorgen dat het gelijkmatig heelt (en beweging beperkt houden; dat schijnt de groei van wildvlees te stimuleren). Acederm mocht ik niet gebruiken omdat dat de wond zou afsluiten waardoor 't nog moeilijker heelt.

Toen bij die van mij de wond op een fistel na (een soort gaatje van een vingerkootje diep) gesloten was, moest ik met een schuurspons gedoopt in betadine elke dag over het wildvlees heen; aan het eind van die week was het niet meer nodig om te gaan snijden. Bloed als een rund maar ze voelen er niet echt veel van. 't is voor jezelf wel even met de kiezen op elkaar want om nou te zeggen dat het leuk is ....

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 12:29

hmmm nee inderdaad, ik kreeg er al helemaal de kriebels van toen ik het las! maar gelukkig gaat de wond nu veel betr en is het al een stuk kleiner!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:32

Irma1: klopt, deze behandeling heb ik ook bij een smerige wond achter op de hoefbal moeten toepassen. Geen acederm en flink schrobben. Ik vond het niet zo'n pretje, maar ik had niet de indruk dat mijn paard het nou zo erg vond! Wond is overigens prima genezen, zonder vorming van wildvlees. Grijzige, dikke taaie korsten (wond is dan dus al dicht!) die vaak overblijven na dergelijke wonden, behandel ik lange tijd met Symphosan van Dr. Vogel. Hier heb ik altijd goede resultaten mee geboekt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 12:44

Nou, heb in ieder geval veel bruikbare tips hierin gehad! Weet ik iig wat ik een volgende keer kan doen! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:38

SuperSmurf schreef:
@ femmefatale; dat vind ik dus het lastige.. Betadine houdt de huid week waardoor het niet goed dicht kan groeien. Wat groene leem betreft, daar heb ik over nagedacht, maar dacht dat het de wond af zou sluiten. Probleem is namelijk dat er nog erg veel troep in de wond zit die eruit moet. Maar blijkbaar sluit het niet af. is groene leem nou hetzelfde als groene klei?

De troep kan nog steeds naar buiten met groene leem, je moet alleen in het begin wel elke dag even wassen met betadine, anders krijg je een grote harde brok troep die je moeilijk weg krijgt..
Groene leem dood ook de bacteriën en trekt de troep eruit.
Als je enkele dagen die groene leem gebruikt zal je zien dat de wond van binnenuit dichter wordt..

Ik zou zeggen probeer het eens, je zal er versteld van staan..
Had bij mijn paard een echte winkelhaak in zijn schouder, kon er met mijn vingers in..
Het was te laat om te hechten, en dus groene leem/klei gebruikt.
Wond stopte na een paar dagen met etteren, ging langzaam van binnen uit dicht, en helemaal geen wildvlees iod.
Nu zie je er helemaal niets meer van.

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:15

'k weet nie, ik probeer er altijd zo min mogelijk polonaise bij en in te doen; schoonmaken en dan met rust laten.

Dat met die schuurspons daar ga je de eerste keren niet lekker mee, maar daarna went het. Mn stalgenoten zorgden dan altijd wel dat ze even uit de buurt waren. Helemaal zonder litteken is het niet hersteld, maar vergeleken met hoe 't eruit zag is het netjes geworden. Nadat 't wildvlees was aangepakt moest ik smeren met lotagen en in verband zetten, maar dat was op die plek geen succes; daar is geen niet-afzakkend verband omheen te draaien en je krijgt al snel witte schuurplekken op de sprong.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:29

Ik heb bij dergelijke wonden hele goede ervaringen met een UV-lamp (gezichtsbruiner bijvoorbeeld). Ong. 3 minuten, 15 centimeter afstand, 1x per dag. Geen vette zalf op de wond!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:36

Nou ik heb het vandaag weer voor het eerst gezien na 10 dagen ( was op vakantie ) en het ziet er helemaal super uit! wond is helemaal dicht en al bijna weg ook! maar de groene leem ga ik wel onthouden..!
@ irma; dat verband had hier idd ook niet gekund, dat blijft echt niet zitten!
@ margreet; een uv lamp, wat grappig, ga ik ook onthouden! Wie weet....!