Nat hooi

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Nat hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 11:04

Mijn paard krijgt nat hooi, alleen moet je daarbij niet ergens op letten ofzo? Kun je dat gewoon in grote hoeveelheden geven?

Charr_x

Re: Nat hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:06

Mijn paard was dampig en we zijn toen ook nat hooi gaan voeren. Ook aan de andere paarden. Ze krijgen 2x per dag hooi en volgens mij is er niet iets waar je specifiek op moet letten. Wij zorgen er wel voor dat het uitgelekt is en dat het niet langer dan 12 uur heeft gestaan in water.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:36

...12 uur in water? Volgens mijn dierenarts is dat veel te lang ivm schimmels en dus juist erg slecht. Als je nat hooi wil voeren is het genoeg om er vlak voor het voeren met de gieter of sproeier overheen te gaan....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:49

Als je hooi langer dan 4 uur weekt, week de de voedingsstoffen eruit en loop je inderdaad kans op schimmel en bacteriegroei. Zeker bij warm weer. Beter is gewoon even natsproeien en gelijk voeren.

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:41

Als je je hooi even in water onder dompelt of even onder de slang zet, dan is het niet meer zo stoffig. Je hoeft dan nergens verder op te letten en je kunt hier gewoon net zoveel van voeren als van niet geweekt hooi...
Als je paard geweekt hooi moet hebben, niet vanwege stof, maar vanwege te rijk hooi, dan moet je het wel langer laten weken, minmaal een uur. als je het daarna meteen voert, hoef je verder ook niet ergens op te letten.

Maar nat hooi moet je wel direct voeren en niet te lang laten liggen, want dan gaat het net als kuil sneller schimmelen...

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:20

Het beste is een half uurtje weken. Dan is al het stof eruit maar al het goede blijft nog in het hooi zitten. Helaas is dit waarschijnlijk niet altijd mogelijk.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:51

Gewoon even onderdompelen in wat water en dan geven.
Mijn paard weigerde hooi te eten wat lang geweekt was.
En ik kon me gezien de geur er wel wat bij voorstellen Misselijk

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:40

Ik laat het ook meestal een halfuurtje inweken. Daarna hang ik me hooinet op, en laat ik het een middag het water eruit lopen..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:00

Mijn merrie is niet allergisch voor stof ofzo maar toen ik merkte dat er vrij veel stof in ons nieuwe hooi zat, heb ik het hooi in net net gedaan & dat dan in de waterton ondergedompeld.
Terwijl ik haar eten ging klaarmaken, kon het even weken.
Als mijn merrie haar eten had op stal, dan haalde ik het net met hooi eruit & liet het 5 minuten uitlekken. Daarna was het droog genoeg & ging ik het net meteen leegmaken in haar stal.
Mijn merrie eet het trouwens liever nat dan droog ...waarom weet ik niet.
Misschien omdat het dan meer op gras lijkt...& omdat er geen stof inzit ...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:04

ik heb er geen idee van hoelang je het mag weken mijn paard doet dat zelf Clown
ik geef altijd gewoon hooi op de grond of in een hooinet als het op de grond is heeft hij het binnen no time in het water gedaan en in het hooinet als hij hard genoeg trekt eraan knapt het touw en dan legt hij het net in zijn ton Clown

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:48

Ik bedoelde ook het hooi, als het eenmaal nat is, niet langer dan 12 uur laten staan. Aangezien wij 5 paarden voeren (waaronder 1 shet) hebben we ongeveer 1 baal per dag nodig. 's morgens bij het voeren nat maken (tuinslang in de kruiwagen) en uit laten lekken, helft voeren en de rest 's avonds.