Diepe slaap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dreamer1987

Diepe slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:38

Hallo,

Vorig jaar kwam ik op stal aan en toen lag mijn pony midden in de wei te slapen. Hij lag te bijten en trappelen met zijn voetjes alsof hij heel hard rende.
Een foto: (je ziet hier ook een tandje, dus toen hij aan het happen was)
Afbeelding

Toen mijn moeder en ik dichterbij kwamen bleef hij nog steeds liggen. We vertrouwden het niet meer omdat hij altijd meteen opstaat als hij je ziet komen. We stonden nu 1 meter van hem af en hij bleef liggen.
Omdat hij nog niet wakker werd, hebben we zijn naam geroepen.
Geen reactie. Dus na een aantal keren tevergeefs roepen nog steeds niets.
Toen schrokken we echt, dus hebben we heeel erg hard zijn naam geroepen.
Ineens schrok Beauty wakker, stond op, rende een paar meter weg en stond daar verbaast naar ons te kijken, over wat er was gebeurt.

Laatst vertelde de staleigenaar dat dit weer was gebeurt. Beauty had midden in de wei gelegen en dit keer reageerde hij zelfs niet toen de staleigenaar hem aan het halster omhoog wilde halen. Er kwam geen beweging in.

Omdat de staleigenaar niet goed wist wat hij moest doen, wilde hij mijn moeder bellen. Dus hij draaide zich om van Beauty om zijn mobiel te pakken. Dat lukte niet meteen, maar toen hij zijn mobiel in zijn handen had en zich nog eens omdraaide richting Beauty, stond die doodleuk achter hem te kijken alsof er niets aan de hand was.

Herkent iemand dit?
Binnenkort wil ik het zowiezo de veearts nog eens navragen als ik daar ben, maar misschien dat hier iemand dit herkent, en me kan vertellen wat mijn pony heeft?

Gr Caroline

Anoniem

Re: Diepe slaap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:40

Beest heeft gewoon liggen slapen, dat is toch niet raar?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:41

Ja, maar is het normaal dat hij niet eens reageert als er een paar keer aan zijn halster wordt getrokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:42

Hij sliep Sigaar Zo heb ik al een paar keer de veulens van dit jaar horen snurken. Ook erg leuk *LOL*

[edit] Maar dat hij helemaal niet reageert als je aan z'n halster trekt is apart. Mss even aan de DA vragen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:43

Heb er hier ook paar staan die heel diep kunnen slapen en dan ook die bewegingen maken... Snurken kunnen ze trouwens ook Haha!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:44

mijn shet lag gister ook te slapen in de wei en die schrok ook na 5 keer roepen pas wakker. maar ja vragen aan de veearts kan nooit kwaad toch

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:45

Euhm, sorry hoor maar ik vind het ook alles behalve normaal. Een 'prooidier' slaapt nooit zo vast, dan zou hij allang met huid en haar verslonden zijn.

Waarmee ik dat natuurlijk niet letterlijk bedoel, maar het zit totaal niet in de natuur van een paard om zo vast te slapen (vandaar dat ze dit ook staand kunnen, om meteen weg te vluchten).

Raar verschijnsel, ik zou dat zeker eens met je da bespreken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:45

Idd JoCo, je slaat de spijker op z'n kop Ja

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:46

ik vond ht inderdaad ook niet zo "normaal slapen" zo te lezen...
ik zou het inderdaad ff overleggen met je DA. ik heb het (gelukkig) nog nooit meegemaakt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:48

Mwaaa, dan mag ik de DA wel heel snel langs laten komen... die van mij slapen allemaal zo diep. Hebben meestal niet eens in de gaten dat je bij ze bent..vaak staat er wel eentje te waken, maar 's nachts hoor ik ze vaak allemaal wel snurken hoor! (slaap direct naast de stal met open raam Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:49

JoCo schreef:
Euhm, sorry hoor maar ik vind het ook alles behalve normaal. Een 'prooidier' slaapt nooit zo vast, dan zou hij allang met huid en haar verslonden zijn.

Waarmee ik dat natuurlijk niet letterlijk bedoel, maar het zit totaal niet in de natuur van een paard om zo vast te slapen (vandaar dat ze dit ook staand kunnen, om meteen weg te vluchten).

Alsof onze paarden tegenwoordig nog 'wilde' paarden zijn.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:51

Zammie schreef:
Mwaaa, dan mag ik de DA wel heel snel langs laten komen... die van mij slapen allemaal zo diep. Hebben meestal niet eens in de gaten dat je bij ze bent..vaak staat er wel eentje te waken, maar 's nachts hoor ik ze vaak allemaal wel snurken hoor! (slaap direct naast de stal met open raam Knipoog )

Tja ik heb het nog nooit gehoord of gezien ... misschien een soort 'domesticatie' of hoe noemen ze dat?

Maar als het dier in kwestie zelfs niet reageert als je aan zijn halster komt ... das toch bijna geen diepe slaap meer te noemen ... klinkt mij eerder als half buiten westen zijn ...
Enfin, nogmaals, geheel mijn mening ... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:53

[***] schreef:

Nou je merkt toch nog wel degelijk dat het vluchtdier instinct erin zit als er weer eens een leeuw achter een struikje in de polder verscholen zit hoor Nagelbijten / Gniffelen

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:54

Inderdaad, dan kan hij ook wel opletten.
Maargoed, ik ben blij dat mijn vraag niet meteen als nutteloos wordt bestempeld en ik hoop dat er hier of via de DA nog iets uitkomt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:54

Ik heb het nog nooit geprobeerd met een halster, maar wel erbij gaan hurken en dan even aan de lippen trekken. Geen reactie en als ze dan een poosje later wakker zijn, dan zijn ze gewoon normaal hoor! Geen raar paard wat wankel is of zo.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:58

Miss_Montana schreef:
[***] schreef:

Nou je merkt toch nog wel degelijk dat het vluchtdier instinct erin zit als er weer eens een leeuw achter een struikje in de polder verscholen zit hoor Nagelbijten / Gniffelen

Ja ik weet ook wel dat er hier nu niet meteen tijgers of leeuwen in de struiken liggen, maar ik wil maar gewoon zeggen dat een paard toch zijn instinct heeft éh.

Anders kunnen we ze evengoed frieten met hamburgers voeren, als ze toch geen voeling met hun vroegere ik meer hebben!
Haha!

Is weeral geheel mijn mening hé, vraag het eens aan je da, mocht hij het ook normaal vinden, laat het even weten! Dan heb ik in ieder geval weer iets bijbeleerd!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 22:01

Ik mail meteen even 1 dierenarts die ik ken, een andere zal ik binnenkort vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:01

Ga even lekker drukte maken om niks. Als ik s'morgens eens vroeger bij de wei kom liggen er ook 5 buiken in de lucht, niemand die op wilde tijgers let en wakker worden ho maar. Dit lijkt mij gewoon normaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:03

JoCo schreef:

Raar verschijnsel, ik zou dat zeker eens met je da bespreken!

Diep slapen moet een paard liggend doen. Soezen kunnen ze inderdaad staand, maar om echt goed te rusten moeten ze gaan liggen. Die slaapperiodes duren echter maar een paar minuten ong 5-7. In deze periodes dromen ze vaak ook, waardoor er geluidjes te horen zijn en/of benen, oren,lippen bewegen.
Een paard zal dat echter alleen doen als die zich veilig genoeg voelt, bv met een soortgenoot erbij die op wacht staat. Het paard dat op wacht staat zal echter geen alarm geven als er mensen komen die hij kent/ of die zich niet bedreigend gedragen. En dan slaapt het paard inderdaad door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:04

JoCo schreef:
Miss_Montana schreef:

Ja ik weet ook wel dat er hier nu niet meteen tijgers of leeuwen in de struiken liggen, maar ik wil maar gewoon zeggen dat een paard toch zijn instinct heeft éh.

Anders kunnen we ze evengoed frieten met hamburgers voeren, als ze toch geen voeling met hun vroegere ik meer hebben!
Haha!

Is weeral geheel mijn mening hé, vraag het eens aan je da, mocht hij het ook normaal vinden, laat het even weten! Dan heb ik in ieder geval weer iets bijbeleerd!

Haha zo bedoelde ik het ook niet hoor, maar ik bedoelde ermee dat je merkt wanneer ze iets eng vinden (moet mijn paard er nl soms van overtuigen dat er écht geen leeuw achter de bosjes zit) dat het instinct meteen naar boven komt Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:07

ah zo bedoel je, ja sorry tis al laat hé
Bloos

hersenen zijn al slapen
Dromen

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:07

ik zou mischien tog even de DA bellen, ik ken een pony(van 30) en die heeft ook al 2 keer een epileptischeals ik het zo goed schrijf Clown aanval gehad, toen hoorde ze ook nix, en kon je dr gewoon aanraken en bleef doorgaan, na een tijdje stopte ze en scrok ze ook, het blijkt dat ze dan even niets kunnen Zien? ik wil niet gelijk zeggen dat jou pony het ook heeft, maar mischien kun je er even iets over opzoeken of zo??
succes er mee!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:09

Ik vind mijn paard regelmatig dromend in de stal, precies zoals jij beschrijft; maaien met de benen, hoofd bewegen en niet reageren op je stem. Maar volgens mij is dit niet meer dan normaal, ik zou je niet teveel zorgen maken Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:57

Was het heel warm?

Mijn shet heeft dit vorig jaar ook gehad, ze was oververhit geraakt.
Ze had wel schaduw in de wei, maar omdat Anouar (die veel beter tegen de warmte kan) daar niet ging staan bleef zij ook in de volle zon.
Ik zat te wachten tot de zadelmaker kwam. Valt dat beest opeens naast me neer. Plat op d'r zij met d'r ogen dicht. Ik schrok me rot en wilde d'r overeind krijgen. Maar ze reageerde helemaal niet meer. In paniek heb ik d'r een paar flinke schoppen gegeven. Toen stond ze op en stond helemaal verward om zich heen te kijken.

Ik heb d'r meegenomen naar de waterbak, gelukkig ging ze drinken en ik heb d'r helemaal nat gemaakt. Daarna ging het weer goed met d'r.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:06

Nee, het was niet extreem warm toen...
Maar dat is ook eng zeg!