erg hoesten..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

erg hoesten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:03

Ik was vanavond even aan het rijden, gewoon zoals altijd.. Maar bij het aandraven begon elma ineens erg te hoesten, een paar keer achter elkaar.. toen was het over.. gewoon verder gereden en een sprongetje gemaakt.. Toen wou mn vriend nog ff, hij een paar rondjes galop maar elma begon weer heel erg te hoesten, de hele tijd ze hoeste wel 10 keer achter elkaar ofzo.. Mn vriend afgestapt, en heb haar nog even laten rollen.. Bij het naar de wei brengen moest ze nog een keer hoesten.. Ze lijkt niet verkouden, en dit is de eerste keer dat ze het heeft, de bak was ook wel wat stoffig.. (lees zand stoof omhoog hoe noem je dat.. )
Moet ik me nu ernstig zorgen maken en de DA bellen, of me geen zorgen maken en het even aankijken..

bagheera2000

Re: erg hoesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:06

Ik vind hoesten nooit een goed teken en ben daar altijd erg voorzichtig mee. Natuurlijk kunnen ze een keer hoesten, maar mag niet regelmatig voorkomen.

Als je het zelf niet vertrouwt kan je natuurlijk altijd overleggen met de dierenarts.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 21:08

ja.. ik ben een beetje een snelle paniekzaaier.. Sta meestal op mn kop terwijl er niks aan de hand is.. en ben dan wel weer handenvol geld kwijt.. vandaar dat ik m hier ook even post..

Maar normaal gesproken hoest ze ook wel eens bij het aandraven (soort gewoonte) Maar dit was wel heul erg.. Dacht even als ze zo doorgaat zakt ze straks nog door dr benen..

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:14

Kan het me voorstellen, maar kijk anders even wat ze morgen doet (als je dan weer gaat rijden). Dan kan je dat meenemen in je beslissing.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:03

Verder nog iemand.. ?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:12

Proeste ze na het hoesten of niet? Als paarden proesten na het hoesten is het vaak stof of pollen ofzo, als ze niet proesten kunnen ze dus verkouden zijn...

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:16

Ik maak me ook altijd zorgen als de paarden hoesten, dus als het de komende dagen aanhoud dan kan je misschien beter de dierenarts laten komen. Hoesten kan veel schade aanrichten (heb een dampig paard) en als je er op tijd bij bent kan een beetje Ventipulmin wonderen doen..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:16

Nou eerst wel na het aandraven, dan proest en hoest ze wel..
Maar bij die galop.. Gewoon echt hard hoesten heel vaak achter elkaar.. Net als dat je je zo erg verslikt dat je er bijna in blijft..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:17

Charr_Gwen schreef:
Ik maak me ook altijd zorgen als de paarden hoesten, dus als het de komende dagen aanhoud dan kan je misschien beter de dierenarts laten komen. Hoesten kan veel schade aanrichten (heb een dampig paard) en als je er op tijd bij bent kan een beetje Ventipulmin wonderen doen..

Kan ik niet iets bij de drogist halen ervoor? Of dat Ventipulmin wat jij zegt?

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:18

Heb laatst begrepen dat het niet uitmaakt of je paard proest na het hoesten.

Er is mij toen verteld dat frequent hoesten altijd iets is wat je in de gaten moeten hoeden/ laten behandelen, voordat het chronisch wordt.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:22

ja ik hoorde al iemand bronchitis (ofzo) Roepen..
Ik helemaal in de stress.. Nouja als het vanavond nog zo is bel ik mooi wel een DA..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 21:55

Ze hoestte vanavond niet meer zo.. wel weer een kuchje bij t aandraven maar verder niet.. De bak was ook super door de regen van vanmiddag.. Ze oogt ook niet ziek.. snottert niet, tandvlees en oogwit mooie kleur, hartslag goed, lichte adem.. dus misschien verslikte ze zich gister.. kan dat?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:42

Geen idee, misschien zat er iets niet lekker. Mocht ze het weer doen zou ik persoonlijk een DA erbij halen. Mijn apard kucht al sinds februari, al begon het bij har met een sporadisch kuchje. Ik heb dat in het begin 'verwaarsloosd' en inmiddels zitten we er al een paar maanden aan, vorige week heeft ze weer een antibiotica kuur gekregen omdat haar longen niet helemaal schoon waren. Ik hoop dat ik er nu eindelijk klaar mee ben, maar inmiddels zijn we dus al veelte lang bezig...

IK zal een kuchje nooit meer zomaar kunne aanzien waarschijnlijk Tong uitsteken Daarom zou ik, mocht ze weer zo flink hoesten, toch even de DA laten komen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:44

Hou dat kuchen goed in de gaten.
Bij mijn paard begon het ook met af en toe een kuchje. Later werd het regelmatig, maar het ging zo geleidelijk dat ik het nauwelijks in de gaten had.
Begin dit jaar kreeg ze het steeds verschrikkelijk benauwd en kreeg de ene kuur met Prednisolon en Ventipulmin na de andere.
Uiteindelijk werd ze opgenomen in de kliniek en bleek ze een flinke stofallergie te hebben.
Ze staat nu op zaagsel, krijgt nat hooi én: ze hoest niet meer! Wel reageert ze nog op prikkels in de lucht. Als de buurman afval verbrandt bijv. dan hoor je haar weer.
Verder hou ik haar ademhaling in de gaten als ik haar eens hoor: gaat haar buik rustig op en neer of staat ze te knijpen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:49

Klinkt inderdaad als bronchites ..

Dat kuchje tijdens het losrijden is typisch voor bronchites. En zeker als ze een hoestbui krijgt tijdens het rijden in een stoffige bak.

Wat foene griek of siroop kan het kuchen iets onderdrukken. Onderdrukken omdat bronchites niet meer over gaat.
Voer dr ook nat hooi en zorg voor een stofvrije omgeving, en rijd niet in een stoffige bak, deze zaken kunnen de bronchites verergeren.

nanske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:44

Onze pony was maandag ook flink aan het hoesten, precies of er iets in haar keel zat.
Hebben we de dierenarts laten komen, blijkt dat ze een hooi allergie heeft...
Ik zou het zeker laten nakijken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 10:37

wooow okee! Kan dat ook pas na 14 jaar komen dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:17

ja want die van mij was afgelopen winter ook ineens aan het hoesten en die is 17 Knipoog
blijkt bij hem stofallergie te zijn, en bepaalde pollen in het gras verergeren de symptomen

kijk het even aan, een verkoudheid is na 2 weken gewoon echt helemaal over.
dat hoestje aan het begin van het rijden geeft aan dat ze overgveoelig is voor stof, dan het hooi op stal goed natmaken of ervoor kiezen je dier zoveel mogelijk buiten te houden.

luchtwegcompositum van de paarden drogist is een goed middel wat je eventueel zelf kunt gebruiken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:21

ze staat 24/7 buiten..
Ze krijgen wel kuil bij.. niet natgemaakt geloof ik.. zal eens even gaan overleggen.. (ze worden nog gek van me Tong uitsteken )
De bak was ook wel heel stoffig ja die dag,..
De dag erna had het geregend dus toen was de bak super, en toen had ze het alleen een paar keer bij aandraven, verder niet meer..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:25

kuil hoeft in principe niet nat dacht ik,want dat is al wat nat van zichzelf he.
de mijne krijgt in de winter ook wel kuil,maar dat hoeft niet nat.
kan best van de stoffige bak komen hoor, kijk even aan hoe het gaat?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 12:27

Ja doe ik..
Ik stap sindsdien al uit met uitrijdeken :p Op een haf in de zomer jawel.. (Y)