mijn paard heeft een kraakbeenbeschadiging in zijn kogel linksvoor waar hij aan geopereerd is 10 jaar terug, waarna wij op advies van de dierenarts ook zijn gestart met glucosamine chondroitine. Ik kan niet zeggen dat ik kan merken dat het spul echt 'helpt', ik heb wel de indruk dat hij iets minder kwetsbaar is; d.w.z., hij lijkt iets minder snel terug te vallen en iets beter te 'herstellen' bij wat zwaardere belasting.
Tevens klopt capraibex' reactie; mijn paard zijn artrose is in de loop der jaren ook verergerd, totnu toe lukt het redelijk om hem in balans te houden, hij houdt een zekere mate van kreupelheid die in goede periodes constant is, wanneer hij achteruit gaat wordt hij (ondertussen beide voorbenen) ingespoten met hyaluronzuur en ontstekingsremmers om de viscositeit van zijn gewrichtsvloeistof te verbeteren en de ontstekingsreactie tegen te gaan.
Al met al loopt hij al een stuk langer rond dan ik verwacht had, en lijkt hij nu niet eens zozeer door de artrose in zijn voorpoten het loodje te gaan leggen, maar door slijtage van kapsel en banden in zijn achterpoten aan zijn einde te komen (wat ironisch genoeg wel weer bevestigd dat ik hem al die tijd voldoende op zijn achterbenen heb kunnen laten lopen).
Samengevat: glucosamine en chondroitine helpt naar mijn idee om de kwaliteit van de gewrichtsvloeistof en de vordering van artrose te stabiliseren; op korte termijn bij een neerwaartse spiraal helpt hyaluronzuur en ontstekingsremmers mijn paard ook. Maakt het hem beter? nee.