Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ukkiee schreef:Hoevenkrabber opzij leggen en met twee handen haar been optillen en als je d'r voet hebt, laten merken dat ze braaf is. Als ze hem even optilt, gelijk vastpakken dus en vasthouden.
MysticTinker schreef:Je kan het met clickertraining proberen te oefenen![]()
Eerst de beginselen van de clickertraining leren, en dan geef je het commando, en probeer je de voet op te tillen, en zodra die héél even omhoog gaat doe jij klikken en direct uitbundig belonen. Als je dat regelmatig oefent dan vind je paardje het waarschijnlijk steeds leuker en zal het ook steeds langer doen.
Óf er is lichamelijk iets mis waardoor het pijn doet om op een been te staan, of eng is omdat het evenwicht niet zo goed is. Maar dat lijkt me sterk, dat zou je ook bij het lopen of rijden moeten merken.
MysticTinker schreef:Probeer anders eens de hoef naar voren te trekken, onder de buik in, in plaats van naar achteren. Dat is een iets natuurlijkere houding voor een paard, misschien ook wat makkelijker om in evenwicht te blijven, moet je alleen op gevoel uitkrabben
Eline25 schreef:Goeie tip, Mystic Tinker! Dat hielp bij mijn jonge paard ook. Hij bleef er ook makkelijker door in balans staan.
@ XplumX, ik zou ook absoluut clickertraining aanraden. Het is inderdaad geen snelle oplossing, maar ik denk toch dat daar wel de oplossing van je probleem ligt. Ik weet neit wat voor leeftijd je paard heeft? Als het een jong paard is kan het zijn dat hij het gewoon nog niet geleerd heeft (blijven staan op 3 benen is moeilijk in het begin voor jonge paarden, en ze vinden het ook eng. Je zit immers aan hun vluchtmechanisme). Als het een ouder paard is, dan heeft hij in ieder geval donders goed door hoe hij moet voorkomen dat jij iets met zijn achterbenen doet. Met clickertraining kun je dit veranderen door het ZIJN idee te laten worden om zijn been op te tillen. Hij zal zichzelf enorm slim vinden, want met een heel makkelijk trucje (zijn been optillen) krijgt hij elke keer iets lekkers! Zo verandert een vervelend moment in een leuk spelletje.
Het heeft bij mijn paard enorm geholpen, en hij had het in 4 dagen door (2 tot 3 keer per dag een halfuur oefenen). Toen was hij van 1 seconde optillen naar 5 minuten optillen gegaan en was mijn hoefsmid helemaal trots op het paardje. En dat je de achterhoeven even niet kan uitkrabben is niet zo erg hoor. Toen ik mijn paardje kreeg had hij 3 jaar op de wei gelopen, zonder dat ooit iemand zijn hoeven had uitgekrabt.![]()
nog handige trucs: je kan hem leren zijn voet op te tillen met een stemcommando, geholpen door een hulp met een zweepje. Na het commando voet, tik je zachtjes zijn achterbeen aan, en blijft gewoon tikken tot hij er ook maar aan denkt om zijn been op te tillen om die lastige vlieg weg te jagen. Meteen click en snoepje. Daarna de click en snoepje pas geven als hij de voet echt optilt. De sessie erna begin je te tellen zodra hij zijn voet optilt, en clickt steeds iets later. Het tellen dient ervoor dat je paard begrijpt dat hij moet wachten tot je uitgeteld bent (niet letterlijk) en voor jou om je vooruitgang te volgen. Het moeilijke is dat je juist moet clicken voordat hij op het idee komt om alvast zijn been neer te zetten. Als dat namelijk vaak gebeurt, kan hij ontmoedigt raken. Het voordeel van de truc met de zweep is dat je bij zijn mond kan blijven staan, zodat je snel de snoepjes kan geven na de click. En het scheelt ook een hernia!Als hij dat goed kan, tik je met je vinger op zijn hoef, en pakt de hoef vast als hij hem optilt. Meteen daarna neerzetten en belonen. Dit ga je dan ook steeds langer rekken. Het is belangrijk dat je probeert het been neer te zetten zodra hij rustig zijn been in jouw hand laat liggen. Als hij tegenstribbelt, probeer je zo goed mogelijk de hoef vast te houden, en bij een momentje van rust, meteen neerzetten en belonen. Dan leer hij dat tegenstribbelen geen zin heeft, en rustig blijven juist wel! Pas wel om je eigen veiligheid, dat gaat boven alles!
Hoop dat je wat aan dit lange verhaal hebt! Het is even tijd investeren, maar dat win je dubbel en dwars terug als je daarna nooit meer om die achterhoeven hoeft te vechten! succes!