Tekort aan rode bloedcellen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Tekort aan rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 20:26

Bij een van mijn paarden hebben we 3 maanden geleden bloed laten trekken. Conclusie: tekort aan rode bloedcellen. Hier kreeg ze een poedertje voor, Ferrotonic genaamd. Dit moesten we 3 maanden geven en dan zou het in orde zijn. Het paard zou er ook heviger van worden. Nu is dit laatste wel het geval maar een tweede bloedonderzoek, begin deze week, wijst uit dat het toch niet gebeterd is. Onze DA zegt dit nog maar 1 keertje te hebben meegemaakt en bij dat paard hebben ze toen spierversterkers gegeven. Om dit te doen moet het paard goed eten en daar is mijn paard nu niet meteen de grootste held in. Nu gaan we volgende week een andere DA laten komen om eens te vragen wat hij er van denkt. Maar ik wil nu via bokt toch ook eens informeren of er misschien iemand is die dit ook heeft meegemaakt en wat er toen gedaan is. De DA kon ons ook niet vertellen hoe het kwam dat ze een tekort heeft aan rode bloedcellen.

madamX

Re: Tekort aan rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 07:13

Een second opinion van een andere DA is denk ik wel verstandig.
Verder weet ik niet hoe het paard er nu uit ziet: beetje mat? weinig eetlust? koude benen? beetje bleek tandvlees? ziet de binnenzijde van de oogleden ook bleek?
De oorzaak is te vinden in een slecht functionerend spijsverteringsstelsel: Paard is niet in staat om voldoende chlorofiel uit het gras te halen. Ferrotonic is een aanvulling maar lost de oorzaak niet op. Gebrek aan zon/daglicht en gebrek aan ruwvoer zijn vaak de veroorzakers (niet altijd).
Behandeling door een veearts is aan te raden. Wat je verder zou kunnen doen is het voeren van voldoende ruwvoer (onbeperkt), ijzerrijke kruiden zoals waterkers, braam, kippenmuur (steeds max 2 handen per dag per kruid) en jodiumrijk voer, zoals zeewier, ijslandsmos, iers mos, wortelen (een mineralen liksteen mag ook niet ontbreken). Daarnaast zoveel mogelijk weidegang. Door deze voeding/maatregelen wordt het spijsverteringsstelsel geprikkelt, de kans dat het lichaam zich herstelt is daardoor groter.
Nogmaals: haal er wel een DA bij!

Floress

Re: Tekort aan rode bloedcellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 11:02

Bedankt voor de hele uitleg! Hier heb ik echt iets aan.

Het paard is te mager maar haar vacht blinkt als een spiegel, ze is energiek genoeg en eet niet minder dan anders. Ook aan tandvlees, oogleden en benen is absoluut niets abnormaals. De DA heeft haar in de week volledig nagekeken gehad, klinisch perfect in orde.

Nu heeft het paard altijd wel wat last gehad van haar spijsverteringsstelsel. Ze is koliekgevoelig. Als ze te lang (meer dan een uur) op een goede wei loopt, is de kans groot dat ze de dag erna met olifantenbenen staat. De merrie loopt 24/24 buiten dus een gebrek aan zonlicht zal het absoluut niet zijn. Ze gaan ook elke dag de graswei op. Maar niet van 's morgens tot 's avonds want dan heb ik weer problemen met haar. Ze krijgt ongeveer een halve bussel hooi per dag. Ik zal proberen om onbeperkt ruwvoer te geven maar dat is vaak nogal moeilijk doordat we allemaal weg zijn overdag. Een liksteen heeft ze, eentje met mineralen, maar daar kijkt ze niet naar om.

Morgen wordt een andere DA gebeld voor een second opinion.