pony faked kreupelheid ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

pony faked kreupelheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:45

Ik ben een jonge pony aan het inrijden voor andere mensen. Gisteren moest ik alleen aan de slag en was ik dus van plan om te gaan longeren. Toen ik bij de bak kwam zag ik dat de pony lag op zich niets bijzonders ik ben er even gezellig naast gaan zitten. Na een kwartier stond hij op maar toen ben ik behoorlijk geschrokken zijn rechterachterbeen gebruikte hij niet en hij had (in mijn ogen) duidelijk veel pijn. Ik heb de eigenaresse geprobeerd te bereiken maar die was naar een feest. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan en zou iemand zodra hij de eigenaresse op het terrein zag het aan haar doorgeven. Omdat het erg laat was dat zij thuis was is ze pas de volgende dag naar de pony gaan kijken en toen was hij helemaal opgeknapt ze heeft hem goed gelongeerd en claimt zelf niks meer te kunnen zien. Ze zegt dat ik in het vervolg maar een zweep naar de weide mee moet nemen en hem goed laten lopen en duidelijk laten merken wie de baas is (iets wat ik niet van plan ben om te doen).
Nou ben ik best benieuwd wat dit kan zijn geweest wat de pony mij liet zien was een beeld van een ernstig hoef of spierbevangen paard. 10 uur later was er dus niks aan de hand. Bij mij deed hij dit dus na het opstaan.
Wat kan dit zijn is dit zoals de eigenaresse zegt een dominantieprobleem of zou er meer aan de hand zijn.

Wat extra info over de pony. Het is een merrie van 4 jaar oud er is bij haar al 3 keer eerder een poging gedaan om haar in te rijden waarvan de eerste 2 keren met grof geweld. De pony is vervolgens iedereen vliegles gaan geven. Ik probeer vanuit een natural horsemanship basis met haar aan de gang te gaan en doe ook veel grondwerk. Derhalve ben ik nu al veel verder met inrijden als de vorige mensen is gelukt. Ik kan nu los stappen, draven en galopperen en ook het stuur zit er redelijk op. Ze is nu al goed aan de hulpen. Ze wordt 2 tot 3 keer per week door mij bereden en de overige dagen wordt er niks met haar gedaan.

mrie

Re: pony faked kreupelheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:47

Misschien had ze gewoon een slapend been??? Faken daar geloof ik niet zo in bij paarden, tenminste niet op deze manier.

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:49

Het kan zijn dat hij het faked.

Maar het kan ook zijn dat hij mij jou zichzelf echt durft te laten zien en bij de eigenaar niet, omdat zij iets harder is. EN hij weet dat als hij bij haar zo doet dat hij dan op zijn flikker krijgt. Ten minste dit was het eerste dat in mij opkwam, misschien eenkeertje kijken waar de eigenaar bij is en jij ook!

Veel succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:50

wat natuurlijk ook kan:
dat de pony een tijdje nogal verkeerd op dat been heeft gelegen en het daardoor erg stijf was..dan trekt dat na een tijdje weer weg.

heb ik ook wel es , paar uren verkeerd in bed gelegen en loop dan echt vreselijk raar rond.

wat ook kan:
die mevrouw kan het niet zo goed zien en terwijl de pony misschien wel kreupel liep en zij het niet zag??

faken kan niet,doet een paard niet en vind ik onzin.

denk dat je nog es heel goed moet kijken of het dier echt kreupel is, op het harde,op het zachte.
bekijk alles es goed.
kan best zijn dat het diertje niet makkelijk lag en daardoor wat stijf liep of de eigenaresse heeft een minder goed "vakmansoog"en zag de kreupelheid over het hoofd

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:50

Nee ik ook niet, gewoon na opstaan even denken van 'hola, daar is mijn ruiter, nu ga ik heel dringend kreupelen'???

Denk eerder ook dat haar been sliep, of dat er de één of de andere spier effe 'verkeerd' zat tgv het liggen ...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:51

Faken sowieso niet.

Waarschijnlijk erop gelegen o.i.d. en dan is daar de volgende dag niets meer van te merken.

Wat is dat voor vrouw, die eigenaresse? Zeggen dat je je paard door een kreupelheid heen moet meppen?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:51

Ik denk eerlijk niet dat het in de gedachten van een paard op komt om het kreupel lopen te faken Verward
Ik denk idd. gewoon een slapend been, of stijf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 17:54

Maar wat ik zag was echt een paard met pijn. Trillende spieren wit van de ogen zwaar ademen etc. Het dier heeft met mij een betere relatie als met de eigenaar (de eigenaar durft de hoeven niet uit te krabben of achterlangs te lopen omdat de pony dan trapt) Wat ik dan zou denken is dat juist uit angst voor de eigenaar wanhopig zijn best doet en gebreken niet durft te laten zien wat _Esly ook zegt. Verder longeert de eigenaar eigenlijk nooit alleen dit keer omdat ik had gezegt dat hij kreupel was.

Zijn er ook aandoeningen die zich manifesteren vlak na het opstaan (bv. verdraaide knie etc.)

@ellepel de pony was gisteren zo duidelijk kreupel dat hij het rechterbeen niet wilde belasten hij lag wel op de rechterzijde maar hij was ook licht kreupel aan het linkerbeen (kan natuurlijk van overcompensatie).
De eigenaar heeft meer ervaring met paarden dan ik zelf ik heb nu bijna 10 jaar eigen paarden en zij al haar hele leven. (zij is 28)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:58

ga vandaag of morgen weer kijken hoe het dan loopt?

ja kan best zijn dat tijdens het opstaan misschien een spier even verkeerd schoot of inderdaad de knie even ,dan kunnen ze echt wel even flink raar lopen hoor.

daarom: ga nog een keer kijken hoe het nu is,als jij duidelijk ziet dat het dier niet goed loopt dan moet die eigenaresse dat toch ook kunnen zien als ze haar leven al paarden heeft?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:00

Het zou kunnen dat de pony zijn kreupel-heid (bestaat dat Sigaar) verbergt voor de
eigenaresse, en bij jou 'zijn ware aard toont'.

Faken kunnen paarden wel!
Ik ken een paard, dat zodra die op de manege kwam om bijvoorbeeld een proefje te lopen harstikke kreupel was en niks mee te beginnen was. Thuis liep die gewoon super.
Thuis loopt ie nog soepel > Trailerrit soepel > Manege/wedstrijd > Kreupel als een gek > Thuis loopt ie weer 100.
Meisje werd regelmatig boos aangekeken want "Hoe kan je een kreupele pony nou op wedstrijd meenemen?!?!".
Beest was gewoon walgelijk slim Knipoog.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:00

@mindfields ik ben het sowieso niet met de eigenaar eens over haar manier van omgaan met en rijden met paarden maarja ik heb dit aangeboden omdat ik hoop dat ze op een andere manier naar paarden gaat kijken.
Zeker met het rijden met jonge paarden zijn onze meningen 180 graden verschillend. We hebben allebei een jonge kwpn merrie van dezelfde leeftijd. Mijn merrie heeft net als de hare wat probelemen met het voorwaarts lopen. Ik heb het opgelost met heel veel geduld en rijtechnisch oefenen (ook wel met zweepje maar meer als been ondersteuning dan marteltuig) Haar merrie wil niet voorwaarts meer lopen de eerste 10 minuten rijd ze met sporen dan moet ze die af doen anders krijgt het paard wonden op de buik (is al meerdere keren voorgekomen) daarna gaat ze over op de zweep en ze slaat er zo ontzettend hard mee mijn hart doet pijn als ik haar zie rijden. Het paard is inmiddels dood voor de hulpen en dat wil ze niet inzien nee ze moet harder slaan want het is een eigenwijze rotknol.

@ellepel ik ga er maandag weer naartoe ik heb oppasdienst dus ik ben het hele weekend bezig. Als het kan ga ik morgenavond laat nog even.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 18:02

Maar zou de pony ook al zo snel doorhebben dat faken zo makkelijk is. Hij is bij mij nog niet lang aan het werk en naar mijn inschatting vindt ze het werk wel leuk. Ik doe ook iedere keer iets anders. Wat grondwerk, longeren, vrij longeren, even rijden etc.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:06

hmm leuke eigenaresse???
maar het kan trouwens dat je een dag later niks meer ziet van spierbevangenheid hoor. bij ons is vorig jaar Sultan best heftig spierbevangen geweest en een dag later rende hij ook door de wei alsof er niks aan de hand was.
alleen aan de waarden van zijn bloed kon je zien hoe het met zijn spieren ging.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:07

Ik denk dat je pas van faken kunt spreken als het meerdere keren is gebeurt in jouw bijzijn. En bij andere niet. Mijn fjord had er ook een handje van:P
Ik denk net als eerder is gezegt, miss niet zo lekker gelegen met zijn/haar been oid.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:14

Het kan Idd zijn dat hij erop gelegen heeft. dat heb ik bij mijn haf ook eens gehad. die wilde niet opstaan en lag te kreunen. Toen we haar overeind hadden wilde ze haar been niet neerzetten. Direct de veearts gebeld, en toen hij er eenmaal was, was er niets meer aan de hand...
de reactieb van de eigenaresse vind ik erg raar. een paard zal niet snel iets 'faken', en hem erdoorheenslaan kan echt niet.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:17

het eerste wat in me opkwam is *LOL* dat ze gewoon en stijve poot had na het liggen,
paarden kunnen toch helemaal niet net doen of ze kreupel zijn,(of ben ik nu zo dom) Koe

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:01

Ik zou het goed in de gaten houden.
Je verteld dat dit de derde poging is om haar in te rijden.
Bij vorige pogingen was ze dus erg lastig.
Het kan heel goed zijn dat ze lichamelijke klachten heeft en op deze manier duidelijk probeert te maken dat ze het niet aan kan.
Het is altijd zo makkelijk om te zeggen dat een paard dominant is en daarom zo dwars.
Ik zou mijn gevoel volgen,haar rustig aan het werk zetten en kijken wat er gebeurt.
Heeft de eigenaresse haar laten keuren of heeft ze de merrie al lang.
Heb de indruk dat de pony jou wel vertrouwd omdat je met beleren al verder gekomen bent dan ieder ander.
En ik geef je gelijk, met geweld los je niets op.
Succes, ik hoop dat het allemaal meevalt en het idd. gewoon een slapend been was.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:10

paarden doen niet alsof!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:21

Gezien ze nog maar 4 is zou het ook nog groeipijn kunnen zijn?
M'n verzorgfjordjaarling loopt met momenten helemaal kreupel door de wei, meestal hangt een van haar achterbenen er gewoon wat achter aan te bengelen, maar als je naar haar toeloopt en haar vriendje loopt weg kan ze dat been opeens wel gebruiken hoor Tong uitsteken nog steeds wat kreupel, maar een minuutje later is dat ook over, al bokkend door de wei vlammend achter haar vriendje aan.

Als ze ontspannen is laat ze dat waarschijnlijk ook eerder zien dan als ze gespannen is. Ze kan het namelijk perfect verbergen, maar dat doet ze liever niet want dat doet pijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:25

Ze is niet gekeurd. De eigenaresse heeft haar een paar maanden geleden aangeschaft met als doel om te gebruiken voor de manegelessen. Maar de pony is daar door haar gedrag niet geschikt voor dus nu wil ze hem beleren en doorverkopen als sportpony.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:34

Fijn voor die eigenaresse dat ze al haar hele leven in de paarden zit, maar jammer genoeg heeft ze blijkbaar geen enkele kennis opgedaan in al die tijd.

Ik zou in de gaten houden of het vaker gebeurt. In eerste instantie denk ik ook dat ze verkeerd heeft gelegen, maar wat ook kan:

Is het het achterbeen dat ze ontlast? Het kan ook zijn dat de pees die ze ophangen als ze op 'rust' gaan staan, uit zichzelf vast'klikt'. Dat ziet er heel ernstig uit, maar als je ze dwingt twee of drie stappen te doen, is hij losgeklikt en kunnen ze weer normaal lopen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:40

Sommigen klikken niet vanzelf los hoor Tong uitsteken mijn verzorgfjordje kwam op drie benen d'r stal uit gehopst Tong uitsteken meteen dierenarts erbij, geeft die twee duwtjes tegen d'r knie Tong uitsteken is 't weer in orde XD

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:03

het is idd het rechterachterbeen. Ze hinkte er wel op maar probeerde het echt te vermijden. Zelf dacht ik ook al aan zo iets zeker omdat ze er schijnbaar de volgende dag geen last meer van had

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:05

MD-->BEH

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:08

En of paarden kunnen faken! Er stond er 1 bij ons op stal die kreupel ging lopen zodra die zn eigenaren zag. En als ze nog geen 5 min weg waren liep hij weer als een trein door de wei heen te rennen.