Droes bij de buur paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Droes bij de buur paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:37

Ik ben totaal niet bekend met Droes en heb er net wat over op gezocht, nu blijkt dat de paarden op de wei naast mijn wei Droes hebben.In hoe verre is het besmettelijk,is het zeker dat het over slaat naar de andere wei? Waar moet ik op letten dus wat zijn de eerste kenmerken?

AliesMeijer

Re: Droes bij de buur paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:45

volgens mij is het soms wel besmettelijk en soms niet. de kenmerken zijn geloof ik: koorts, niet eten, neusuitvloeing, hoesten. misschien zijn er nog wel meer, maar dit kan ik me herrinneren. volgens mij zijn er verschillende soorten droes. ik zal kijken of ik straks wat kan opzoeken.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:46

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:46

koorts, moeite met slikken/ademalen/eten/buigen, alles waar de keel bij betrokken is, bulten in de hals en/of kaak (lymfeklieren). Het is besmettelijk via vocht, dus wondvocht, pus, slijm, snot ed. Zorg dat jouw paarden met niks in aanraking kunnen komen wat ook bij de buren komt (ook honden enzo dus ook, die lekker heen en weer lopen)

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:51

dit stond ook nog op een site: Als de behandeling begint voordat het paard ziek is, kun je droes wel met penicilline voorkomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 16:56

Bedankt ik ben veel wijzer geworden,ik heb het wel meteen aan de baas van de wei gemeld.Niet dat hij er iets aan kan doen maar dan weet hij er wel van.