Hoe pillen en een drankje aan je paard geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Hoe pillen en een drankje aan je paard geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 10:47

Hallo mensen Lachen
Een tijdje geleden had ik een topic geopend over mijn pony die White Line Disease heeft. Eerst gebruikte ik Imaverol (CTC), maar op advies van andere mensen met ervaring ben ik honing gaan gebruiken! Helaas bleek dit niet te werken en de laatste tijd zijn de hoeven ontzettend zacht geworden. Van de onderkant kan je zo brokjes wegschrapen en ook komen er scheurtjes in de hoef. Meteen belden we de hoefsmid, en hij verwees ons door naar een dierenarts in Noordwolde, die een van de besten schijnt te zijn op dit gebied. Vandaag belden we dus, en hij vertelde ons dat we Silsolutions moeten gebruiken. Dit is een drankje, dat de aanmaak van sterke botten bevordert, het bindweefsel versterkt en goed is voor huid, haar en nagels (als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag!) Daarnaast schreef hij Mariandl voor (kiezelaarde met calcium), wat zorgt voor kiezelharde nagels en stevig bindweefsel. Dit zijn grote capsules. Ook gaf hij ons jodium mee, waarvan we elke dag een paar druppels in de hoef moet laten druppelen.
Dit alles moet dus werken voor mijn pony. Maar, waar dit hele topic nu om draait; hoe krijg ik het voor elkaar om 's ochtends op de nuchtere maag mijn pony 5 grote capsules en een drankje naar binnen te laten werken? Ik heb geen flauw idee hoe ik dat ga aanpakken, mijn pony is daar erg moeilijk in! Net zoals met wormenkuren, die gaan ook op een broodje.
Als iemand ervaring of tips heeft, ik hoor het heel graag en snel!
Alvast bedankt,
groetjes Jojanneke

Nanne

Re: Hoe pillen en een drankje aan je paard geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:49

Pillen door het voer, drankje kan ook evt door het voer. Of het drankje in een spuitje doen en als een wormenkuur geven.

Veel succes!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:08

oke, dankjewel! Ik zal het straks meteen proberen, hoewel ik een vaag vermoeden heb dat ie de pillen laat liggen... Ze zijn echt groot! Bloos!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:10

drankje vermengen met appelmoes en inspuiten als wormenkuur; pillen fijnmalen of oplossen in appelmoes en in diezelfde spuit(2 keer spuiten dus) degene die appelmoes heeft uitgevonden...chapeau

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:11

Je kan ze desnoods met een mesje doormidden hakken ofzo. Ik weet niet of je slobber ofzo voert? Dan zou je ze daar ook doorheen kunnen doen. Of wat nat maismeel over de brokken

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:11

Wortel (of appel) uithollen en daar de pillen in verstoppen wil ook nog wel eens helpen. Vaak beter als dat je het door het voer doet, want dan laten ze de pil gewoon liggen.

Drankje zal ik inspuiten als met een wormenspuit. Tja is misschien even vervelend voor allebei maar het moet.

Veel succes en sterkte.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 14-06-08 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:12

cijsalover schreef:
oke, dankjewel! Ik zal het straks meteen proberen, hoewel ik een vaag vermoeden heb dat ie de pillen laat liggen... Ze zijn echt groot! Bloos!

Of in een handje biks doen beetje eronder dat het bijna niet opvalt Bloos

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:15

Wildgirl schreef:
drankje vermengen met appelmoes en inspuiten als wormenkuur; pillen fijnmalen of oplossen in appelmoes en in diezelfde spuit(2 keer spuiten dus) degene die appelmoes heeft uitgevonden...chapeau

Echt wel..
Alles wat er bij de paarden in gaat gebeurt met een grote spuit appelmoes, al doe ik poedertjes ook nog wel in een suikeroplossing en doe het dan in de spuit (veulens vinden suiker lekkerder dan appelmoes, die van mij in iedergeval).
Bij mij zien de paarden de spuit al aankomen en staan te trappelen op stal Clown

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:17

Ja maar capsules kun je niet fijnmalen die moeten heel naar binnen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:18

Kan je die niet openmaken en het poeder eruit schudden?
Als het echte pillen zijn even een vijvel en pot ophalen en ze zijn zo plat.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 11:50

Bedankt voor de reacties allemaal! We hebben het net zo gedaan: Een appel raspen, daarbij nat biks. Toen hebben we het drankje erbij gedaan en de capsules opengemaakt, zodat we het poeder er ook door konden doen! Volgens mij vond hij het lekker Haha! Bedankt!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:13

Fijn dat het gelukt is!

Zo doe ik het ook.. Je hebt nl zat paarden die zon spuit niet willen.. Nou zijn die van mij niet moeilijk, maar ik gooi het gewoon door het eten, ze eten toch alles.. Knipoog