Vreemde kreupelheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Vreemde kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:46

Vanavond ging ik naar mijn pony toe, er was niets aan de hand.
Ik heb ongeveer een halfuurtje gereden, en daarna lekker lang uitgestapt. Hij liep niet kreupel, was niet koppig,..
Dan ga ik naar de zadelplaats ik zadel hem af, en spuit zijn benen even af (we hebben alleen een buitenpiste en door de regen was dat een modderpoeltje, daarom de modder er even afgespoten). Wanneer ik hem in de stal wil zetten (even over een stukje beton), geraakt hij plots amper meer vooruit. Ik hem weer uit stal gehaald even in de piste gestapt en een stukje gedraafd, er was niets meer aan de hand.
Ik zet hem weer in stal (terug over beton), en hij geraakt weer amper vooruit. Ik weet dus echt niet hoe dit komt, ik heb zijn hoeven helemaal uitgekrabd, overal aan zijn benen gevoeld. Hij liet nergens weten dat hij pijn had, nergens warm of extreem koud.
De hoefsmid is wel maandag geweest, maar als er iets met de hoeven is zou hij toch al eerder gemankt hebben, en als er iets met de spieren is (eventueel door het water) dan zou hij toch ook wel in de bak manken?
Mijn vader vind dat we moeten wachten tot morgen om de veearts te bellen. Maar wat kan ik dan nu doen? Niets? Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de duidelijkheid, het leek of hij mank liep aan beide voorbenen, want hij kwam echt amper vooruit.

Balou_k

Re: Vreemde kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:49

Het kan trouwens zijn dat er met 1 been iets is en dat het aan beide benen lijkt omdat ze het ene been wil ontlasten en dan met het andere been mankt. maar verder weet ik het niet. Misschien gevoelig voor het harde ?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:50

Dit is wel een heel vreemd soort kreupelheid. Geen idee wat dat zou kunnen zijn.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:50

Oei sorry, bedankt voor het temmen.
Nee dat was het niet hij zette echt één voor één zijn been heel voorzichtig neer.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:51

opala schreef:
Dit is wel een heel vreemd soort kreupelheid. Geen idee wat dat zou kunnen zijn.

Ja dat vond ik ook, ben echt erg ongerust nu. Denken jullie dat ik beter nu al de veearts kan bellen, of toch maar wachten tot morgen en straks gewoon nog even gaan kijken?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:52

Wilde hij alleen niet lopen op het harde? Of wilde hij niet vanuit stilstand vertrekken?

Bij dat laatste denk je aan spierbevangenheid. Bij het eerste kan het van alles zijn maar wellicht hoefbevangen?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:54

hij wilde niet lopen op het harde, vanuit stilstand vertrekken op zachtere bodem was geen probleem.
Ik vermoed geen hoefbevangenheid omdat mijn andere pony chronisch hoefbevangen is en hij heeft dan andere symptomen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:55

Heb je je paard aan huis staan? Kun je er gemakkelijk naar toe? Ik zit zelf namelijk te denken aan hoefbevangenheid. Dat is vaak aan beide voor benen en het lijkt of ze dan aan de grond genageld zijn. hangt je paard op de achterhand? Voorbenen wat naar voren dus voor de massa en de achterbenen echt onder de massa?
Het kan ook zijn dat je paard tekort bekapt is en daarom gevoelig is op de harde ondergrond. Voelen in de kootholtes (zijkant) of je een duidelijk pulsatie kunt voelen... Dit wijst ook vaak op iets (hoefbevangenheid, ontsteking) in de hoef...

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:56

Ja de paarden staan aan huis, dus ik kan makkelijk even heen en weer gaan kijken. De ader aan zijn pijp klopte een klein beetje maar dit heeft hij altijd na het werken en die pulsatie was niet harder dan anders.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:58

Weet niet wat voor tekenen je andere pony vertoond maar het niet willen lopen op het harde, kreupel zijn aan beide voorvoeten klinkt wel als hoefbevangen. Maar ik zit achter een pc en dan is het lastig oordelen natuurlijk. Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:58

Je zou kunnen knijpen met een tang om te kijken of er een reactie in de hoef zit. Op stal is je paard niet kreupel? alleen op beton?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:01

Ir111 schreef:
Weet niet wat voor tekenen je andere pony vertoond maar het niet willen lopen op het harde, kreupel zijn aan beide voorvoeten klinkt wel als hoefbevangen. Maar ik zit achter een pc en dan is het lastig oordelen natuurlijk. Lachen

Sorry misschien een beetje onduidelijk geformuleerd. Ik bedoel dus dat de andere pony ook mankt in de piste, en de ader aan z'n pijp pulseert dan zeer hard.
Waco (de pony die nu die vreemde kreupelheid heeft) is nog nooit hoefbevangen geweest en staat ook elke dag maar een paar uurtjes op een niet zo volle weide.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:02

Hoefbevangen kunnen ze van veel dingen worden. Maar daar gaat het nu niet om natuurlijk...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:02

Het kan ook een hoefkneuzing zijn, dat hij misschien met zijn hoef op iets scherps heeft gestaan. (rand van een betonnen plaat of verhoogde steen) Heeft mijn paard ook gehad, en hij liep in de wei normaal maar zodra hij over het harde na de stal moest was hij stok kreupel en wou ook amper lopen. Wel kon je duidelijk zien aan welk been hij het had. Ik zou even wachten tot morgen en kijken hoe het dan is. Is er misschien iemand op stal die je even kunt bellen om te kijken hoe het nu gaat? Of kun je zelf nog even langs als het toch hoefbevangenheid mocht zijn.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:03

Zammie schreef:
Je zou kunnen knijpen met een tang om te kijken of er een reactie in de hoef zit. Op stal is je paard niet kreupel? alleen op beton?

Nee op stal (hij staat op houtkrullen) draait hij gewoon rond enzo. Het is echt alleen als hij op de harde stapt, dat hij plots loopt als een oud mannetje.
Ik heb ook met de hoevenkrabber op de hoef geduwd om eventuele blijnen op te sporen (ik weet niet of je ze zo kan ontdekken) en daar reageerde hij niet op. Hij was ook gewoon vrolijk, niet nijdig ofzo.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:04

biancanij schreef:
Het kan ook een hoefkneuzing zijn, dat hij misschien met zijn hoef op iets scherps heeft gestaan. (rand van een betonnen plaat of verhoogde steen) Heeft mijn paard ook gehad, en hij liep in de wei normaal maar zodra hij over het harde na de stal moest was hij stok kreupel en wou ook amper lopen. Wel kon je duidelijk zien aan welk been hij het had. Ik zou even wachten tot morgen en kijken hoe het dan is. Is er misschien iemand op stal die je even kunt bellen om te kijken hoe het nu gaat? Of kun je zelf nog even langs als het toch hoefbevangenheid mocht zijn.

Hij staat aan huis, dus ik ga zo meteen even kijken, met da bellen zal ik sowieso wachten tot morgen. Al ben ik er niet gerust in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:06

Ik wil je geen hoefbevangenheid aanpraten of door je strot duwen maar een bij een lichtere versie van hoefbevangenheid lopen ze juist op het zacht goed en op het hard niet. Hoefbevangeheid kan idd door vele zaken komen, oa standverandering na hoefsmid.

Ik wens je veel sterkte in ieder geval, beterschap. Ach gut

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:08

inderdaad heb je geen knijptang? Dan kun je zo even kijken of het een hoefkneuzing is. Dan moet je gewoon beide hoeven even controleren, de knijptang op de rand zetten en iets druk erop. Toen mijn paard zo deed dacht ik dat hij een pees doorgescheurt had zo kreupel liep hij op het harde. Hij wou zich bijna laten vallen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:08

Probleem van hoefbevangenheid is dat het in een zeer korte tijd echt erg kan worden tot een kanteling van het hoefbeen. Ik kan het natuurlijk niet zeggen of dat het is. Je hebt al eentje die dit heeft gehad, dus dan weet je wel hoe ze dan staan en lopen. Vind dit echt heel moeilijk...
Een ontsteking in de hoef is ook vaak heel accuut en dan kan het ook lijken dat ze aan beide benen kreupelen. Ze maken dan wel vaak een korte stap (snel weer optillen van de zere voet) en de andere kunnen ze dan wel eens roekeloos neerzetten, net of die ook pijn doet... Kneuzing kan natuurlijk ook. Ik zou toch kijken of ik een reactie krijg met het knijpen met een tang en dan kun je vaak ook al de plek vinden waar de gevoeligheid zit. Bij het puntje van de straal is het gevoelig bij hoefbevangenhieid...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:10

Voor hoefbevangenheid moet een reden zijn, dus dat kun je even na gaan of er iets aan zijn voer is veranderd? Heeft hij langer in de wei gelopen? Heeft hij een nieuwe wei? Heeft hij meer brokken gekregen of heeft hij ander kuil/hooi of meer kuil/hooi gekregen?????

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:10

Ir111 schreef:
Ik wil je geen hoefbevangenheid aanpraten of door je strot duwen maar een bij een lichtere versie van hoefbevangenheid lopen ze juist op het zacht goed en op het hard niet. Hoefbevangeheid kan idd door vele zaken komen, oa standverandering na hoefsmid.

Ik wens je veel sterkte in ieder geval, beterschap. Ach gut

Het is niet dat ik wanhopig probeer te zeggen dat het geen hoefbevangenheid is hoor. Eigelijk hoop ik gewoon meer van niet, omdat we er met de andere al zoveel problemen mee hebben gehad. Maandag is er ook een andere hoefsmid geweest (het was een stagaire van onze echte), dus ik hoop niet dat het door hem komt Boos!
Toch bedankt!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 22:12

biancanij schreef:
Voor hoefbevangenheid moet een reden zijn, dus dat kun je even na gaan of er iets aan zijn voer is veranderd? Heeft hij langer in de wei gelopen? Heeft hij een nieuwe wei? Heeft hij meer brokken gekregen of heeft hij ander kuil/hooi of meer kuil/hooi gekregen?????

Geen andere wei, niet meer brokken (want die krijgt hij sowieso niet), wel een nieuwe smid.

Ik ga nu even naar hem toe, en even met een tang proberen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:13

Dat zou heel goed kunnen dat het van de hoefsmid komt. Maar ik zou het andere niet zomaar uitsluiten. Hij kan wel tekort hebben bekapt en dat het nu pas gevoelig word.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:13

misschien een hoefzweer? mijn paard loopt dan op zacht goed en hard niet .

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:14

Ben benieuwd..