Uitsluitend ruwvoer voeren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mollema

Uitsluitend ruwvoer voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 20:42

Zijn er mensen die hun paard(en) uitsluitend ruwvoer geven?
Wat voer je en is dat onbeperkt of afhankelijk van het paard een bepaald aantal kilo's?
Gebruik je daarnaast een speciaal zout/mineralen blok en zijn er nog andere voedingssupplementen nodig?

Alvast bedankt.

Sonja_vR

Re: Uitsluitend ruwvoer voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:30

mijn paard eet vrijwel alleen ruwvoer, ze weigert namelijk al een dikke maand haar vit/min brokje te knagen
mevrouw wenst het niet te eten Koe
dus onbeperkt ruwvoer zoals voorheen, en verder een mineralensteen van eggersmann daar doet ze het nu op
en de mineralen steen pas weer sinds vandaag omdat ze een maandje is weze logeren bij de hengst

wat betreft kilo's , paard neemt 2 tot 2,5 % van het lichaamsgewicht aan droge stof op per dag
dus kijk naar het droge stof gehalte van het ruwvoer en kijk aan de hand daar van wat het dier zou kunnen hebben
en daarnaast kijken naar voedzaamheid van het voer, zodat je het paard niet overvoert

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:06

Hier krijgen de paarden alleen maar ruwvoer; vrijwel onbeperkt op een enkeling na. opname d.s = 8 tot 12 kg per dag. Ruwvoer wordt hier met regelmaat bemonsterd; gras elke week, hooi elke 4 maanden. Daarnaast wordt ook de mest bemonsterd. Gras en hooi bevatten verschillende soorten grassen en een paar kruiden.
Verder hebben ze een liksteen.
Mineralen en vitaminen worden hier niet bijgevoerd (dus geen supplementen hier op het erf); is niet nodig omdat ruwvoer alles bevat wat ze nodig hebben.
Er staan 20 paarden, inmiddels 4 ervan lopen mee in de topsport military, 6 in de endurance, een paar in de subtop springen/dressuur en de rest recreatief.
Nooit gezondheidsproblemen, DA komt alleen voor de entingen.
Paarden lopen wel hele jaar door buiten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:08

Hier zijn er periodes dat ze alleen maar ruwvoer krijgen (beetje afhankelijk van de conditie en het werk) en daar doen ze het prima op. Soms hangt er wel een liksteen en soms niet. Dat wisselt een beetje.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:36

Hier ook alleen ruwvoer. De ijslander en haflinger krijgen vrijwel onbeperkt, de shetlanders gerantsoeneerd (maar nee, dat is niet te zien helaas Knipoog ). In de winter krijgt de haflinger er biks bij omdat hij nog erg in de groei is.

Ik doe het al jaren zo en het gaat harstikke goed! IJslandertje moet regelmatig hard werken maar ziet er best uit Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:39

ik heb het tot voor kort gedaan. alleen gras en evt hooi. ging prima, maar nu moet ik olie bijgeven en dat gaat lastig bij alleen hooi, dus nu ook een klein beetje brokken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:46

Haha, ja dat zal niet gaan, olie met hooi Nagelbijten / Gniffelen. Moet je veel olie geven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:06

onze draver, arabier en kwpn-er krijgen onbeperkt hooi en een liksteen en een pavo summerfitkoekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:17

Mijn paarden staan momenteel 24/7 in de wei, alleen op ruwvoer dus. Alleen het veulen krijgt Pavo podo korrels iedere dag. Als de merrie's weer aan het werk gaan dan krijgen ze na het rijden wat meusli of biks, anders dus alleen gras.

Nagaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:27

madamX schreef:
Hier krijgen de paarden alleen maar ruwvoer; vrijwel onbeperkt op een enkeling na. opname d.s = 8 tot 12 kg per dag. Ruwvoer wordt hier met regelmaat bemonsterd; gras elke week, hooi elke 4 maanden. Daarnaast wordt ook de mest bemonsterd. Gras en hooi bevatten verschillende soorten grassen en een paar kruiden.
Verder hebben ze een liksteen.
Mineralen en vitaminen worden hier niet bijgevoerd (dus geen supplementen hier op het erf); is niet nodig omdat ruwvoer alles bevat wat ze nodig hebben.
Er staan 20 paarden, inmiddels 4 ervan lopen mee in de topsport military, 6 in de endurance, een paar in de subtop springen/dressuur en de rest recreatief.
Nooit gezondheidsproblemen, DA komt alleen voor de entingen.
Paarden lopen wel hele jaar door buiten.

Even een vraagje; hebben jullie nooit te kort aan bepaalde minderalen in het ruwvoer? De GD maakt nu grote ophef over magnesium en vit. E tekorten in ruwvoeders in NL.... Komt het ruwvoer bij jullie van eigen land af? Hoe bemesten jullie en op wat voor energiewaardes komen jullie uit?
alvast bedankt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:51

Yinari schreef:
Haha, ja dat zal niet gaan, olie met hooi Nagelbijten / Gniffelen. Moet je veel olie geven?

Hier de verzorgster van het paard van ikenindi: ja best wel, ongeveer 250 ml olie per dag. Geluukig eet ze het met de brokjes goed op. Ze krijgt ook magnesiumoxide, vitamine E, zout, knofloof, selenium en lysine door haar voer. Dit omdat ze een spierziekte heeft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:18

Jeetje, gelukje dat ze het opeet in ieder geval. Ik heb ook een tijdje olie door het voer gedaan bij mijn oudere pony, maar die at het écht niet op.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:31

Nagaro schreef:
Even een vraagje; hebben jullie nooit te kort aan bepaalde minderalen in het ruwvoer? De GD maakt nu grote ophef over magnesium en vit. E tekorten in ruwvoeders in NL.... Komt het ruwvoer bij jullie van eigen land af? Hoe bemesten jullie en op wat voor energiewaardes komen jullie uit?
alvast bedankt!

Ja dat klopt dat de GD ophef maakt over een zg tekort (april 2008). Maar ook gezien met wie ze die ophef maken? Juist ja, PAVO.... Ook bij stilgestaan dat er in dat onderzoek staat dat juist sportpaarden (weinig ruwvoer, veel krachtvoer) ook een tekort aan vit. E hebben, ondanks dat er in krachtvoer vit. E zit? Nee, daar lezen veel mensen over heen. Dat tekort wordt nl veroorzaakt door krachtvoer! Dat hele rapport is een verkapte reclame van en door PAVO (GD is niet een onafhankelijke instelling; is door iedereen die een zal met geld heeft in te huren). In Duitsland bv reageerde men al met kreten als 'paniekvoetbal door PAVO'.
Het magnesiumgehalte en vit. E gehalte in gras is makkelijk te regelen. Voorwaarde is wel dat het land zeer weinig tot geen kunstmest krijgt. Hier komt het ruwvoer van eigen land.
Wij bemesten hier met vermicompost en kippenmest + algen + zeoliet.
Eerste snede 2008: 2380 ds/ha, 23cm, energiewaarde 1033, verlies 20%

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 22:44

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Weet iemand wie/wat ik moet inschakelen voor het nemen van monsters van mijn ruwvoer. En als ik dan de waardes heb, heb ik geen idee van wat goed en niet goed is.
Heb trouwens wel het boek "paard natuurlijk" besteld, misschien dat ik daar wat mee kan.

Het hooi haal ik al jaren bij dezelfde boer maar omdat ik geen krachtvoer meer wil geven ivm spierbevangenheid van mijn paard zou ik dus wel moeten weten of ze voldoende van alles binnenkrijgt.
Ik denk er ook over om de helft van mijn hooi bij een andere boer te gaan kopen. (= ander land, andere bemesting dus misschien ander hooi) Hierdoor dacht ik misschien tekorten in het ene hooi aan te vullen met hooi van ander land.

Ik wil eigenlijk niet lukraak voedingssupplementen bij gaan geven anders weet ik straks ook niet meer wat nou wel helpt en wat niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:09

mollema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:39

Bedankt voor het website adres.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:43

Arabesk schreef:
onze draver, arabier en kwpn-er krijgen onbeperkt hooi en een liksteen en een pavo summerfitkoekje

Onbeperkt gras (ruw en uitgegroeid) met liksteen en summerfit hier. Daar doe je dan gelijk ook Pavo een plezier mee (ivm de paniekvoetbal) Haha!