hoeven slijten recht af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

hoeven slijten recht af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 14:23

Mijn pony haar hoefjes slijten recht af, ze lijken daar door wel vierkant, dit is niet een klein beetje maar heel erg! ik kan het wel netjes bijvijlen, maar na een week is het weer het zelfde. Het lijkt of ze tijdens het werk (opverharde weg) schraapt over de grond. Ik laat haar al zo veel mogenlijk op het gras draven (loopt aan de fiets en aangespannen)
Normaal laat ik haar elke zomer beslaan omdat ze dan heel veel loopt, maar deze zomer zal ze niet zo veel lopen en vind ik ijzers niet zo'n goed idee. (en daar mee is natuurlijk het probleem nog niet opgelost)
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn pony niet meer schraapt? (is eigenlijk alleen de voorhoeven)

Arabesk

Re: hoeven slijten recht af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:54

ik ken het probleem

de achterhoeven slijten op dat punt wel af en de rest van de hoefwand niet omdat asfalt te eenzijdig slijt

de rest van de hoef ondervindt dus te weinig slijtage en als je dus van die vierkante happen ziet, is het aan te raden de rest van de hoefwand bij te werken.

meestal zie je er dan al niks meer van en is de hoef op de juiste lengte bekapt.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:55

ik zie het vaak bij paarden die "slepen" met de voeten.
Ik denk dat je je paard het beste op ijzers kunt zetten. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:56

wiseguy15 schreef:
ik zie het vaak bij paarden die "slepen" met de voeten.
Ik denk dat je je paard het beste op ijzers kunt zetten. Lachen

het hoeft niet per se door slepen te komen, ook als een paard afzet krijg je die slijtage en eigenlijk is dat volkomen normaal. De hoefwand die eigenlijk te lang is slijt terug tot in de ongepigmenteerde hoefwand of de witte lijn, niets om je zorgen over te maken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:59

indi doet dat ook een klein beetje. idd door het asfalt. de zijkant wat bijvijlen en goed op de goede lengte houden...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:02

Nikita heeft het ook
Ik doe er niks aan.. zolang zij er geen last van heeft Knipoog
Gewoon regelmatig bekappen
Zeker geen reden om je paard op ijzers te zetten.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 16:54

nou ze heeft juist geen lange hoeven, ik wil natuurlijk best de hoefsmit vaker laten komen, maar dan komt hij voor niets omdat er niets af te halen valt, wat dat betreft gaat het super op blote voetjes!
Maar het is dus echt zo dat ze schraapt met de voorhoefjes, en daardoor zo slijten. Maar ja, wat doe ik er aan?

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:56

is denk ik gewoon haar manier van lopen. Misschien het beste toch overleg met je hoefsmid misschien alleen voor ijzers of is het op alle 4 de hoeven?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 17:01

ja dat kan natuurlijk ook Lachen ik moet hem al de hele avond bellen, maar vergeet het steeds *stom*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:20

paarden met ijzers die slepen dan slijten de lippen van het ijzer af en dan vervolgens de hoef, dus het is uitstel van executie

beter kan je je paard dan leren z'n voeten op te tillen door balkjes te gaan lopen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 17:41

het betreft trouwens alleen de voorhoeven,
zelf heb ik nog nooit last gehad van de lipjes afslijten,
en balkjes lopen, tja ik heb het geprobeerd, maar ze blijft gewoon de balken steeds aantikken... ik longeer haar af en toe, heb het voorgaande jaren 2maal mer week gedaan,maar ik ben niet zo'n fan van longeren. ga liever fietsen dat ze recht uit kan rennen, maarja daarvan slijt het dus....

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:44

Mijn pony heeft dat ook, ze had ook hoefijzers en idd die lipjes sleten helemaal weg en daarna gewoon de hoef. Ze tilt haar hoef op en schraapt dan heel even met de voorkant over de grond. Ik doe haar voor nu hoefschoenen om, dan gaat het super Ja (nou ja, deed, want ik moet nieuwe Haha! )

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:59

en hoelang heb je met die hoefschoenen gedaan?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:18

Als je veel rijd dan zou ik gewoon maar weer voor een ijzertje onder gooien.
Wil je echt geen ijzer eronder lijkt het me verstandig dat je nog minder gaat rijden.
Ik denk namelijk niet dat het probleem zit in de hoeven van je paard maar hij of zij loopt best wel veel op het harde als je fietst en aangespannen rijd.

Arabesk schreef:
paarden met ijzers die slepen dan slijten de lippen van het ijzer af en dan vervolgens de hoef, dus het is uitstel van executie

beter kan je je paard dan leren z'n voeten op te tillen door balkjes te gaan lopen

Ja natuurlijk in 7 weken tijd zijn die er helemaal afgesleten Slapen
En die balkje vind ik een top idee alleen hobbelt het zo als de wagen er ook nog overheen moet en denk op niet dat medeweggebruikers het je met dank afnemen Haha!
Als de balkje niet aanwezig zijn gaat het paard er echt niet zijn voeten hoger van optillen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:29

Zahlina schreef:

dat is dus écht niet nodig

wij rijden meer over asfalt dan menigeen, en achter slijten er weleens van die hoeken uit, even bijwerken van de rest van de hoef, klaar

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:44

ik zou als t komt van slepen inderdaad trainen de hoeven beter op te tillen. balkjes lopen kan, maar ik heb het ook wel eens met autobanden gezien? wel uitkijken dat je paard zijn benen niet breekt Knipoog

ijzers omdat t verkeerd slijt vind ik echt hele grote onzin.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 20:10

ik wil inderdaad niet onnodig ijzers gebruiken, en mijn smit wil er niet onnodig ijzers onder slaan, daar is hij heel eerlijk in!
En het is ook niet zo dat de hele hoef snel slijt, want de hoeven zien er verder prima uit, het is dus alleen de voorkant

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:16

bij mijn pony is dat ook, echter alleen als ik uitgestrekte draf over het asvalt ga.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:28

Arabesk schreef:
Zahlina schreef:

dat is dus écht niet nodig

wij rijden meer over asfalt dan menigeen, en achter slijten er weleens van die hoeken uit, even bijwerken van de rest van de hoef, klaar

Hoe vaak moet ik het herhalen tot het tot je door te dringen.
Paardenhoeven hebben maatwerk nodig, je kan niet zomaar op ieder paard de zelfde methode toepassen.

Op het moment staan al mijn paarden blootvoets en ze worden zonder probleem op het harde gereden maar die slijten niet op deze manier.
Als een paard hard vierkant afslijt kan je rond blijven vijlen tot je een ons weegt maar je wilt ook een voet overhouden waar deze op kan lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:36

Zahlina schreef:
Als een paard hard vierkant afslijt kan je rond blijven vijlen tot je een ons weegt maar je wilt ook een voet overhouden waar deze op kan lopen.

zover komt het meestal niet

ik heb serieus met met eigen paard geprobeerd hem zoveel te laten lopen in een poging z'n hele hoef af te slijten

niet gelukt

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:06

qt_shetties schreef:
Mijn pony haar hoefjes slijten recht af, ze lijken daar door wel vierkant, dit is niet een klein beetje maar heel erg! ik kan het wel netjes bijvijlen, maar na een week is het weer het zelfde. Het lijkt of ze tijdens het werk (opverharde weg) schraapt over de grond. Ik laat haar al zo veel mogenlijk op het gras draven (loopt aan de fiets en aangespannen)
Normaal laat ik haar elke zomer beslaan omdat ze dan heel veel loopt, maar deze zomer zal ze niet zo veel lopen en vind ik ijzers niet zo'n goed idee. (en daar mee is natuurlijk het probleem nog niet opgelost)
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn pony niet meer schraapt? (is eigenlijk alleen de voorhoeven)

Als het alleen de voorvoeten zijn en je paard gaat deze zomer niet zoveel buiten lopen als anders, zou je kunnen overwegen alleen een voorijzer onder te laten slaan. Met voldoende opzet zal hij zijn voeten al beter optillen, ervaring leert dat sommige paarden beter optillen met een (evt wat zwaarder) ijzer onder.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:20

Als ik mijn pony door laat lopen slijt het wel in het leven, na 1 ritje is er zo een cm af aan de voorkant. Die hoefschoenen heb ik 2 jaar gehad, ze waren eigenlijk niet veel versleten maar ze pasten Rolinda niet goed meer dus daarom heb ik nu andere nodig. Ik vind het wel een fijne oplossing Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:57

Arabesk schreef:
Zahlina schreef:

zover komt het meestal niet

ik heb serieus met met eigen paard geprobeerd hem zoveel te laten lopen in een poging z'n hele hoef af te slijten

niet gelukt

Ja maar daar ga je dus de fout in.
Je kan je eigen paarden niet vergelijken met die van andere want ieder paard is en blijft anders.

Zoals Ts aangeeft slijt ze niet te veel af dus zal het waarschijnlijk niet nodig zijn om er een ijzers onder te gooien.
Maar vergeet niet dat een paard die aangespannen loopt anders loopt dan een met een ruiter op zijn rug.
Afhankelijk van het type paard en het gewicht van de aanspanning kan er veel meer belasting ontstaan op de voorhoeven omdat het paard met zijn gewicht aanzet en dit vaak blijft doen bji een wat zwaardere aanspanning.

Maar gooi de paarden maar gewoon op een hoop en geeft ze allemaal de zelfde behandeling, moet je eens zien hoeveel problemen er dan ontstaan Knipoog

Kleine edit: realiseer me nu dat deze problemen massaal worden opgelost door de gewone smeden.
Vrouwtje bij mij in het dorp ook, was helemaal overtuigd van haar eigen kunnen na het volgen van een cursus zelf bekappen totdat het rijden dus echt niet meer mogelijk was.
Je kan namelijk wel van de wand af blijven halen maar om ze te laten lopen was het wel nodig dat de wand draagt.
Het is wel jammer dat het eerst 1 paard het leven moest kosten en daarna het andere paard met veel pijn heeft laten doorlopen want ja hij zat in de gewennings periode terwijl een kleine ingreep (zool wat uit te snijden) voldoende was om weer heerlijke ritten te maken.
En dat is nu net het gene wat je niet leert van een cursus en 1 boekje, kijken wat het individuele paard nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 14-06-08 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:09

Wij hebben ook een shetlander waar 1 hoefje ook erg apart is. Lijkt ook bijna vierkant. Toch worden ze op tijd bekapt enz. Wat kan er verder nog aan te doen zijn dan? De hoefsmid zei dat het wel een beetje zo zou blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:45

Om even terug te komen op het punt dat een paard de voorkant van het ijzer dusdanig afsluit, dat heb ik ook gehad met mijn eerste "grote" peerd. Binnen vier weken lagen de lippen van de voorijzers af, en de voorkant sleet veel meer dan de achterkant. Het dier had zogenaamde steekgangen en dan willen ze al gauw over de teen gaan rollen, m.a.w. tillen de benen dus ook niet goed op.
Tweede keer met beslaan er voor een ijzertje onder laten zetten met een paar verzonken diamantstiftjes, begonnen met trainen (balken draven in de bak etc, terwijl ik toen verder eigenlijk elke dag buiten reed) en in combinatie van trainen en met behulp van de hoefsmid was het probleem binnen een half jaar verdwenen.
Elk paard heeft inderdaad een individuele benadering nodig, het is geen eenheidsworst...