Haaktandje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Haaktandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:43

Bij luckyboy is aan de ene kant van zijn gebit het haaktandje al wel en aan de andere kant nog niet doorgekomen.
Aan de kant waar het haaktandje bezig is met doorkomen zit een bultje, waaraan je kan voelen dat hij bijna doorkomt.

Nu heeft lucky zich sinds een tijdje aangeleerd om met zijn tong over het haaktandje te wrijven als hij een bit in heeft. De laatste tijd wrijft hij echter niet meer echt, maar hangt hij gewoon zijn tong er uit.
Dit zou dus echt ontzettend vervelend zijn als hij dit aanleerd, en daarom vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die er dan ook oplossingen voor hebben...

Zonder bit rijden is niet echt een oplossing omdat hij dan dadelijk moeilijk gaat doen als ik het bit er weer in doe (als ik echt geruime tijd zonder bit rijdt) en ook heeft het weinig nut omdat hij het zonder bit niet doet en als ik dan het bit weer in doe, doet hij het weer wel...

Pluttersput

Re: Haaktandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:45

Bedoel je een hengstetand?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 19:48

Ja haaktand/hengstentand/ruinentand... niet de wolfkies in ieder geval.. Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 11:37

Verder helemaal niemand die hier ervaring mee heeft?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:41

Misschien moet je gewoon even een paardentandarts laten komen om te kijken of z'n hengstentanden verwijderd moeten worden.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:44

Ik lees even mee, mijn paard heeft ze waarschijnlijk ook Lachen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:03

Waarschijnlijk houdt hij er ook wel weer spontaan mee op als de hengstentand eenmaal door is.
Het doorkomen irriteert altijd wel iets.
Hengstentanden trekken moet altijd operatief en wordt daarom alleen gedaan als er een medische noodzaak voor is.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:41

Hartstikke bedankt voor de reactie Lachen

Op het moment ben ik beetje aant uitproberen wat het beste werkt. Sperriem strakker helpt namelijk maar tijdelijk, evenals het rijden zonder sperriem... dus ik denk idd (@ Albert) dat het even afwachten is tot het doorkomt.

Het tandje is nu echt bijna door dus een tandarts er nu nog bij halen heeft naar mijn idee weinig nut (zijn idee was om even de rasp eroverheen te halen, zodat het tandvlees 'kapot' ging, waardoor het tandje makkelijker doorkwam.....). Op het moment smeren we er een soort zalfje op dat ook bij kinderen wordt gebruikt als een tand moeilijk doorkomt. En dat lijkt te helpen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:52

lovelucky schreef:
(zijn idee was om even de rasp eroverheen te halen, zodat het tandvlees 'kapot' ging, waardoor het tandje makkelijker doorkwam.....). Op het moment smeren we er een soort zalfje op dat ook bij kinderen wordt gebruikt als een tand moeilijk doorkomt. En dat lijkt te helpen.

Een licht verdovende zalf is inderdaad een betere oplossing dan barbaars een wond in de mond te maken en het probleem daarmee te vergroten. Bovendien loop je dan de kans dat de tand zwaar beschadigd wordt. Niet doen dus.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:12

In eerste instantie waren we erg blij met deze tandarts, een rustige, vakbekwame en intelligente man. Totdat lucky vorige keer bij het trekken van een wolfskies met zijn hoofd door het plafond ging en hij 2 weken terug dit advies gaf...
Nu hebben we contact gehad met een andere tandarts.. Knipoog

Vandaag weer even met die zalf eroverheengewreven en een klein stukje van de tand kan je al voelen Lachen Ook loopt hij al minder met zijn tong naar buiten. Dus hoop dat dit idd plots weer over gaat als de tand doorkomt Lachen

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:00

lovelucky schreef:
Hartstikke bedankt voor de reactie Lachen
Het tandje is nu echt bijna door dus een tandarts er nu nog bij halen heeft naar mijn idee weinig nut (zijn idee was om even de rasp eroverheen te halen, zodat het tandvlees 'kapot' ging, waardoor het tandje makkelijker doorkwam.....).

Dat zou mijn paardentandarts dus nooit zeggen!! Zij is heel erg kundig en kiest niet voor dit soort barbaarse oplossingen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:02

misschien kan je tijdelijk bitloos/met hackamore rijden om te voorkomen dat hij zich aanwendt de tong over het bit te trekken?