Paard met zomereczeem muesli voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

staroo

Paard met zomereczeem muesli voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:26

Kan je een paard met zomereczeem muesli voeren? Onze haflingers krijgen allemaal muesli zonder haver maar de haflinger met eczeem, die ik sinds een maand heb, durf ik het niet te geven omdat ik denk dat er veel eiwit in zit, het nadeel is dat ik nu apart een zak bix voor hem erbij moet kopen terwijl hij misschien ook wel muesli kan krijgen. Wie heeft advies voor mij?

Kitty1

Re: Paard met zomereczeem muesli voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:04

Biks is juist slecht voor paarden. Er bestaat muesli met weinig eiwit en suiker erin zoals Pavo Nature Best. Dit is veel beter om te geven dan biks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:17

ligter helemaal aan welke mueslie ,
en hoeveel je voert
zelfde verhaal met brok, ligt aan welke brok en hoeveelheid

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 22:09

@ Sonja:

Havens muesli zonder haver geschikt voor paarden die niet te veel werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:50

havens is een beetje vervelend
die hbben namelijk niet de hele lijst op inet staan wat betreft gehaltes
maar een paar handige weetjes zijn
hoe hoger het percentage granen er in een voer zit hoe meer zetmeel er in zit en zetmeel word door het lichaam omgezte tot glucose etc
je zou dus eingelijk het beste op zoek moeten naar een voer waar een heel laag graan percentage in zit
dus ook een lager zetmeel gehalte
ook is het bij veel eczemers goed om melasse uit de voeding te schrappen, voor zover ik weet zit er in de havens ook melasse (heb tijdje terug uitgebreid contact met ze gehad )

maar tegenover alles wat er in het eventuele krachtvoer zit, staat ook weer
hoeveel voer je er van ?
als je een paar kilo op en dag voert zullen eventuele stoffen waar het dier last van krijgt eerder voor een probleem zrgen dan wanneer je maar een half kilootje op een dag voert

bij mijn eczemer heb ik er voor gekozen om krachtvoer geheel te schrappen en ik voer nu puut een vit/min supplement zodat ze wel alles binnekrijgt wat ze nodig heeft
maar geen extra stoffen die ze niet kan gebruiken Lachen

naast dat supplement krijgt ze onbeperkt ruwvoer (weide en indien nodig hooi )

en het verschilt natuurlijk ook weer per dier in hoeverre ze van iets last krijgen, hoe gevoelig ze er voor zijn

persoonlijk zou ik een eczemer in ieder geval geen havens voeren

dan valt er binnen andere merken
(marstall, dodson&horrel,maar ook subli (basisbrok) en andere merken) beter passende voeders te vinden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:06

ik geef ook muesli, maar dan speciale van marstall. zit heel laag suiker en zetmeel in.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:46

weet iemand toevallig wat er in de kruidenmuesli van subli zit aan melasse en suikers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:31

als je nou wel iets wilt voeren kies dan voor granenmix.
zit geen melasse of wat dan ook in,m is gewoon blanke en witte haver, gerst,mais en tarwe.
als je het laat pletten en je mengt het met wat olie en een vitaminesupplement dan heb je een prima voer

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:33

Ik voer aan mijn fjord Nature's Best en hij blijft heerlijk op gewicht met weinig beweging.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:33

Mijn fjord van 22 krijgt granenmix van subli

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:52

ellepel schreef:
als je nou wel iets wilt voeren kies dan voor granenmix.
zit geen melasse of wat dan ook in,m is gewoon blanke en witte haver, gerst,mais en tarwe.
als je het laat pletten en je mengt het met wat olie en een vitaminesupplement dan heb je een prima voer

en toch zijn granen ook niet alles voor paarden...

Citaat:
Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.

Kelten
Er zijn aanwijzingen dat de Kelten al op het idee kwamen om paarden graanproducten te voeren. Maar is het daarom ook goed? Het was een tijd waarin ook gaten in schedels werden geboord "om boze geesten te laten ontsnappen", en het waren dezelfde mensen die op het rare idee kwamen om ijzer onder een levend dier te timmeren. Als je zelf geen zin hebt in een gat in je schedel omdat je hoofdpijn hebt, of een aderlating omdat je wat nerveus bent, waarom zou je dan wel je paard blootstellen aan achterhaalde ideeën uit diezelfde tijd?
Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)

Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...

bron: www.paardnatuurlijk.nl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:05

staroo schreef:
Kan je een paard met zomereczeem muesli voeren? Onze haflingers krijgen allemaal muesli zonder haver maar de haflinger met eczeem, die ik sinds een maand heb, durf ik het niet te geven omdat ik denk dat er veel eiwit in zit, het nadeel is dat ik nu apart een zak bix voor hem erbij moet kopen terwijl hij misschien ook wel muesli kan krijgen. Wie heeft advies voor mij?

Je kan bietenpulp voeren, of als je alleen voor het idee iets wil geven een klein handje hele! haver of spelt. Moeten ze goed op kauwen, zit van alle granen het minste zetmeel in. Omdat het heel is is het lang houdbaar (heel makkelijk als je inimini beetjes voert) en omdat het heel is komt het zetmeel langzamer vrij. Voor vitamine/mineralen kun je dit aanvullen met een portie pavo vital.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:37

ikenindi schreef:
en toch zijn granen ook niet alles voor paarden...

nee oke maar zijn niet zo'n beetje alle paardenvoeders gebaseerd op granen?

Citaat:
Granen vormen een prima vorm van zetmeel voor het paard, maar kunnen tegelijkertijd een gevaar betekenen voor het spijsverteringskanaal.
De zetmeelmoleculen zoals je die aantreft in granen zijn complexe meervoudige suikers die, zodra ze worden afgebroken door de enzymen in de dunne darm worden omgezet in enkelvoudige suikers, welke eenvoudig worden opgenomen in de bloedbaan.
Die suikers worden in het bloed getransporteerd naar de plekken in het lichaam waar dit nodig is voor energie of ze worden in de spieren opgeslagen als spiersuikers voor later gebruik.

De beperkende factor voor de opname van zetmeel in het paard is gelegen in de productie van amylase (een enzym dat zetmeel omzet in maltose (moutsuiker), komt o.a. voor in speeksel) in het darmstelsel. De productie van amylase varieert sterk per paard. Bij een gebrek aan voldoende amylase in het darmstelsel, zal veel van het zetmeel vlot door het darmstelsel gaan naar de dikke darm alwaar het fermenteert. Dit is om twee redenen ongewenst. Ten eerste is de hoeveelheid energie uit zetmeel geproduceerd door fermentatie kleiner dan wanneer het zetmeel door enzymen wordt afgebroken. Ten tweede, overmatige fermentatie van zetmeel zorgt voor een verlaging van de zuurgraad in de dikke darm, waardoor de bacteriën, welke zorgen voor de vertering van vezels en welke energie produceert, minder efficiënt zullen werken.

Zoals reeds eerder genoemd, granen bevatten een geconcentreerde hoeveelheid energie, maar er kleven grote gevaren aan het voeren van teveel granen. Terwijl u naarstig probeert om een te mager paard dikker te krijgen is het vaak verleidelijk om telkens meer graan te gaan voeren. Spijtig genoeg is er echter een balans in het paard. Als uw paard teveel graan krijgt zal de delicate balans in de micro-organismen in het darmstelsel ontregeld raken.Op dat moment zullen veel paarden hun gezonde eetlust verliezen waardoor de situatie juist verslechtert. Het maakt dan niet meer uit hoeveel graan u voert, het paard zal vermoedelijk nog meer gewicht verliezen.

Het minimum dat een paard per dag moet hebben is ongeveer 1% van het eigen gewicht. Voor een 500 kg paard heeft men dus minimaal 5 kg hooi per dag nodig om de balans in het darmstelsel in tact te houden. De rest van het dieet zou moeten worden gecreëerd ter aanvulling van dit minimum balans.

Er bestaat een risico dat een paard teveel zetmeel tot zich neemt, omdat sommige paarden hier gevoelig voor zijn, wellicht veroorzaakt door een te lage amylase productie. De problemen beginnen vaak als er teveel granen vanuit de dunne darm worden getransporteerd naar de endeldarm. Het zetmeel in het graan fermenteert door bacteriën. Het bijproduct van zetmeelfermentatie is melkzuur, een substantie die de pH-waarde in de dikke darm verandert en een hogere zuurgraad geeft. Teveel zuren in de dikke darm doodt de bacteriën. Als bacteriën afsterven vormen zij endotoxinen (soort gif) welke koliek kan veroorzaken. Endotoxinen die in het bloed worden opgenomen kunnen ook hoefbevangenheid veroorzaken.

Paarden die gevoelig zijn voor zetmeel zou men dus niet op een graanrijk dieet moeten zetten.Om het verteringsproces van voeders te stimuleren zijn er door de tijd heen ook supplementen ontwikkeld om de vertering van zetmeel te bevorderen. Ondanks het feit dat toevoeging van enzymen aan het dieet nog niet volledig wettenschappelijk kan worden onderbouwd is het ondertussen een veel gebruikte methode. Als amylase inderdaad de beperkende factor is voor de hoeveelheid graan die in het darmstelsel kan worden verwerkt, dan kan toevoeging van amylase aan het voedsel de ongeremde doorstroming van granen naar de endeldarm beperken.
[/quote]

heel interresant stuk vind ik zelf.

basis is altijd ruwvoer voor een paard en tekorten vul je aan met een supplement of desgewenst krachtvoer.
ik kom er zelf de laatste tijd steeds meer achter dat een goed supplement ook genoeg is, je moet alleen wel uitzoeken welke het beste bij jouw paard past

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:00

Marstall heeft een speciaal supplement voor eczemers. Mss kun je dat uitproberen.