Vervoer & hoef probleem, verdoven of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe

Vervoer & hoef probleem, verdoven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:51

Oke, het zit zo ..

Ik ben sinds kort in het bezit van een net 3 jarige haflinger merrie die compleet groen is.
Ze is als veulen in een wei gezet, en nooit meer wat mee gedaan .. ik mag haar nu bij haar hoofd aanraken, maar verder niet.

Gister is het mij gelukt haar te halsteren, voor het eerst in haar leven. Ninthe staat momenteel slecht op haar hoeven, en moet dringend naar de hoefsmid, alleen lukt dit nog niet aangezien ze nog niets heeft geleerd.

Ook moet zij vervoerd worden naar mijn huis, maar ze wil de trailer niet in ..

Nou zit ik eraan te denken om haar te laten verdoven, en haar te vervoeren, en en haar gelijk te laten bekappen .. ik wil graag advies, want ik weet even niet wat ik nu moet met deze situatie ..

haar eerst voetje leren geven en wennen aan enge geluiden zit er nog niet in, dat duurt nog een paar maanden, maar haar hoeven kunnen niet nog een paar maanden wachten ..

Help, wie heeft advies???
Zo staan haar hoeven er nu bij:
Afbeelding

Wesco

Re: Vervoer & hoef probleem, verdoven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:53

IK hou er niet van om te verdoven als het de eerste keer is. Je kan beter wat tijd er voor uit trekken dat de eerste keer gelijk een goede ervaring is dan verdoven en dat het paard er niks meer vanaf weet.
Als dit paard al 3 jaar op deze voeten staat dan kunnen er ook nog een paar weken bij.
Als het na een tijd oefenen nog niet lukt bij de hoefsmid , kan je altijd je paard nog verdoven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:54

Tranqigel geven, en als ze voldoende rustig is, opladen en meenemen. Bekappen kun je dan, als je van te voren een afspraak maakt, gelijk laten doen.
Ik denk niet dat een handige smid er een probleem mee heeft dat ze niks is gewend.

Onze jaarlingen moesten vorige herfst naar huis. We hebben ze Tranqigel gegeven en ze liepen zo de trailer in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:55

lief, ten eerste niet te voorzichtig zijn, als het paard een halster om moet dan gewoon het halster om doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is........

en dat moet je eigenlijk met alles doen........ de wagen op, is normaal....... dat doe je gewoon als paard zijnde.......

hoe voorzichtiger jij bent, hoe argwaanender een paard wordt...... gewoon doen wat je moet doen...

dat eerst Lachen Lachen Lachen

en dan het bekappen....... ik zou haar zelf vasthouden, niet vast zetten....... en dan de smid zijn werk laten doen, meeste smeden kunnen wel met jonkies omgaan....

Hou wel voor de zekerheid een spuit sedalin bij de hand, dat als ze mocht flippen je dit toe kan dienen......

maar ik denk dat als jij je rust bewaard en gewoon doet alsof je neus bloed, dat er weinig aan de hand zal zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:00

Goeie tips, Kiwiko!!!!! Vind jij het trouwens gek, dat wij de enters vorig jaar een lichte sedatie hebben gegeven, voor we ze op de trailer hebben gezet?

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:02

Hoi,

De hoefjes zien er inderdaad niet best uit. Ik vind dat je op je gevoel af moet gaan dus als jij denkt dat verdoven de beste oplossing is of als boven al vermeld staat de Tranqigel doen. Het is wel makkelijk voor de hoefjes hij heeft er niets van gemerkt en toch zijn ze gedaan en kun je op je gemakje verder oefenen met het vertrouwen van haar te winnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:03

nee hoor alles wat echt jong is, veulens en enters (twenters niet zo snel, maar dat komt omdat die wat groter, en als het goed is wat "verstandiger zijn Lachen ) gaat bij mij met verdoving de wagen op Lachen los, alles eruit......... flinke laag stro erin..... en slapen maar vent!! Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:07

Bij de twenters die ik de wei uit hebt getrokken, kon ik van helemaal niks, binnen 2 weken voetjes geven vanaf 1 kant zelfs.

Het voordeel van mij is, dat ik jarenlange ervaring heb met jonge paarden, en dus die ervaring telkens weer toe pas. Dit heeft te maken met de reactie van een paard, en jouw reactie daar weer op. En dat kan een heel miniem verschil zijn, met hele grote gevolgen.

Wel heb ik bij de eerste keer bekappen tranquigel gegeven..
Mijn gedachtegang hierachter is als volgt: liever een goeie ervaring in zeer ontspannen toestand, dan een gevecht bij het volle verstand..
Een gevecht brengt spanningen mee voor de evt volgende keer, en als ze willen win jij het gewoon niet! Dat moeten we vóór zijn.

Ook werkt het voor een smid veel fijner als een paard wat meer ontspannen is, paard geeft zich doorgaans (uitzonderingen zijn er altijd) makkelijker gewonnen als hij bv een been vast blijft houden.

En als je toch gaat sederen om em de trailer op te krijgen (mijn twenters liepen er zo op zonder pardon, volledig bij kennis), pak dan gelijk de smid mee..
Paardje moet idd naar de smid, maar ik heb ze vele malen erger gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:08

Zo hebben wij het ook gedaan, alles eruit, een pak stro erin en opladen. Ze waren alleen maar wat sloom van de tranqigel. Na de winter moesten ze weer naar de weide terug, ze lieten zich, zonder problemen en zonder sedatie, zo in de trailer zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:10

precies Lachen Lachen

ik ga ook wel met Femmefatale mee Lachen maar ik zou het eerst even aankijken Knipoog tranquigel werkt vrij snel Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:12

Idd wat Kiwiko zegt, gewoon doen alsof je gek bent. Grote kans zdat ze zelf niet eens doorhebben dat ze wat 'geks' doen.
Laatst bijgewerkt door patsur op 12-06-08 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:14

Even achter de hand hebben liggen is altijd handig, mocht de pony gaan flippen bij de smid. Het werkt inderdaad erg snel.
Wij hadden het met de eerste bekapbeurt van de enters vorige herfst niet nodig, ze waren eerst wat bangig voor de smid maar aan hun gedragingen te zien wisten ze al wat een hoefsmid was Haha! Het was zo gepiept.
Zes weken geleden zijn ze weer bekapt en daarna de wei opgegaan. Bij de laatste keer waren ze superbraaf.
Ik denk dat het bij deze haflinger ook geen probleem zal zijn, gezien het feit dat ze drie jaar is en de toestand van de hoeven is ze vast en zeker wel eerder bekapt, anders hadden de hoeven er niet zo uitgezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:15

dat denk ik ook Lachen bij de meeste opfokbedrijven komen ook smeden Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:15

Wat leuk dat ik de enige ben die het anders zou doen Clown
Meerdere wegen leiden naar de oplossing Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:16

Onze smid doet de veulens er gratis bij, als hij bij klanten komt voor merries. Hij heeft daar later erg veel profijt van, zegt hij!!! (slimme smid Lachen )

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:17

suleilitha schreef:
Onze smid doet de veulens er gratis bij, als hij bij klanten komt voor merries. Hij heeft daar later erg veel profijt van, zegt hij!!! (slimme smid Lachen )

Behalve als de veulens verkocht worden en de eigenaren een andere smid hebben. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:18

Het is wel zo dat ze gewoon bij hun bewustzijn blijven met Tranqigel, hoor Meissielief. Ondertussen kun je rustig je gang gaan en houden ze er geen akelige herinneringen aan over, omdat ze zaken zoals bekappen of traileren niet als angst hebben ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:19

meissielief schreef:
suleilitha schreef:

Behalve als de veulens verkocht worden en de eigenaren een andere smid hebben. Clown

Ik denk dat je wel snapt dat ik de veulens bedoel die nog gewoon bij de merrie lopen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:20

suleilitha schreef:
Het is wel zo dat ze gewoon bij hun bewustzijn blijven met Tranqigel, hoor Meissielief. Ondertussen kun je rustig je gang gaan en houden ze er geen akelige herinneringen aan over, omdat ze zaken zoals bekappen of traileren niet als angst hebben ervaren.

Ik weet hoe tranqigel werkt meerdere mensen hebben het op stal weleens gebruikt . Maar ik zou er niet als eerste voor kiezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:23

als je niet weet hoe het werkt hoe kan je het middel dan wel afschrijven?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:25

KiWiKo schreef:
als je niet weet hoe het werkt hoe kan je het middel dan wel afschrijven?

Ik zeg net dat ik weeet hoe het werkt , heb het bij meerdere paarden gezien Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:27

O sorrie ik las NIET tussen de woordjes Lachen Lachen

en elk paard reageert er anders op Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:28

Dat is weer afhankelijk per paard.
Maar als ze zegt dat ze eindelijk een halster om heeft en verder haar niet aan mag raken, zou ik het wel weten..

Sederen, vervoeren, laten bekappen, en daarna nog even overal aanraken..
Persoonlijk zou ik ook vooraf wat sederen, want als ze al stress heeft kan de spuit ook gewoon niet werken.. dus stress vermijden.

Tranquigel vertraagd het bewustzijn, maar legt het niet plat.. ze maken het dus wel mee, maar in een roes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:29

meissielief schreef:
IK hou er niet van om te verdoven als het de eerste keer is. Je kan beter wat tijd er voor uit trekken dat de eerste keer gelijk een goede ervaring is dan verdoven en dat het paard er niks meer vanaf weet.
Als dit paard al 3 jaar op deze voeten staat dan kunnen er ook nog een paar weken bij.
Als het na een tijd oefenen nog niet lukt bij de hoefsmid , kan je altijd je paard nog verdoven.

Nee, je weet niet hoe het werkt, want als je een paard voor een bekapping Tranqigel geeft, is hij niet buiten westen, alleen beter te hanteren. Ze weten het na afloop dus nog donders goed.

O ja, voor noodgevallen heb ik altijd een praam bij de hand, werkt ook prima.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:29

Tja waarom zou je een paard iets minder stress geven als een hoop stress ook kan Clown

Een tip heb ik wel, zorg als je gaat laden dat je een flinke hoeveelheid sterke mensen bijelkaar hebt zodat indien nodig je er een goede hoeveelheid gewicht in kan gooien.
Mijn vierjarige was het helemaal niet eens met laden, clubje sterke smeden bijeengeroepen en met verenigde kracht hebben we hem er opgezet.
Duurde wel even want toen hij erop ging was ik net met de DA (vriendin) verdoving aan het halen, bleek achteraf dus niet nodig.

Mijn andere paard laat ik altijd sederen als deze van achteren bekap wordt anders is ze echt niet te beschieten en waarom zou ik het de smid aandoen, hert paard stress geven ect.

Als het niet zo nodig hoefde zou ik zeggen ga maar lekker oefenen, benen afspuiten met koud water ect ect.
Maar als het echt moet dan maar even een shotje zodat het vertrouwen ook niet wordt gekwetst.