Schilverige hoefwand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Schilverige hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:30

Mijn paard heeft vorig jaar juli een kroonrandwond opgelopen (oud topic: [BEH] Kroonrand Wond - Ervaringen? ) . Ik heb dat in het begin redelijk intensief moeten behandelen met allerlei wondspulletjes, en later toen het dichtging met Severit hoefcreme, om het wat 'soepel' te houden, omdat ze toen een hard uitsteeksel had. Dat is later afgevijld, en ben ik doorgegaan met Severit creme. Ofwel, haar hoef is een aantal maanden intensief met smeerseltjes behandeld om de boel soepel te houden (overigens op DA advies, daar heb ik severit ook van gekregen).

Nu is het inmiddels bijna een jaar verder, de wond is bijna uitgegroeid, maar bovenaan is het nog echt een grote zooi. Ik ben inmiddels al meer dan een maand gestopt met smeersels en enkel zo nu en dan afspuiten of in het natte gras buiten.

Nu vroeg ik mij af of ik het gewoon zo moet laten, of dat ik er wat aan kan doen zodat de groei wat mooier gaat worden en het niet steeds blijft 'bladeren'. Het blijft maar doorgaan, bovenaan komt er zo nu en dan een bovenste stukje los, en het is ales behalve netjes. Ze krijgt overigens Kerabol door haar voer. Ik heb toendetijd op DA advies biotine poeder gekregen, maar Kerabol werkt beter.

Iemand ervaringen hier mee?

Afbeelding

Casarell

Re: Schilverige hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:36

Ik heb maar 1 advies: cornucrescine en biotine..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:26

Ze krijgt kerabol ipv biotine. Ik ben nu net een weekje gestopt met kerabol te geven, even een pauze. Maar heb het idee dat het de afgelopen paar dagen wat erger aan het worden is.... Ga het dus wel weer geven.

Wat is cornucrescine?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:34

Wat maakt het uit dat het wat rommelig oogt thv de kroonrand, het gaat erom dat de afgroei van de hoefwand naar beneden er goed uitziet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:37

Het is een hoefzalf wat ervoor zorgt dat de groei wordt gestimuleerd, en de kwaliteit van het hoorn verbeterd.

Ik gebruik het zelf haast nooit, mijn paard heeft zeer goeie voeten, maar heb er in t verleden zeer goeie ervaringen mee..!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:50

opala schreef:
Wat maakt het uit dat het wat rommelig oogt thv de kroonrand, het gaat erom dat de afgroei van de hoefwand naar beneden er goed uitziet.

Ik weet niet of het zo blijft, of dat het dus ook naar beneden gaat zakken dat zooitje. In heb begin van de kroonrandwond uitgroeiing was het nog niet zo ontzettend schilverig, dat is de laatste paar maanden zo gekomen en lijkt alleen maar erger te worden. Ik ben een beetje bang dat het te veel gaat schilveren, straks ook schilverig naar beneden gaat groeien en we dus niet alleen te maken hebben met een bovenste rand vol rommel, maar een hele hoef... Vandaar mijn vraag. Bovenaan is er nog steeds geen net randje gevormd helaas.

Is er eigenlijk een kans dat dit altijd zo blijft? Aangezien de kroonrand behoorlijk is beschadigd toen de tjid?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 21:50

femmefatale1 schreef:
Het is een hoefzalf wat ervoor zorgt dat de groei wordt gestimuleerd, en de kwaliteit van het hoorn verbeterd.

Ik gebruik het zelf haast nooit, mijn paard heeft zeer goeie voeten, maar heb er in t verleden zeer goeie ervaringen mee..!!

Bedankt, ik ga het eens bekijken!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:54

Ik zie dat schilverige vaker bij paarden en bij mijn weten wordt daar meestal niets aan gedaan.
Ik moest destijds de hoeven nat maken en dan de kroonrand dagelijks insmeren met gewone hoefvet aar om nu te zeggen dat het echt hielp, nee niet echt. Hij had overigens wel verder mooie hoeven.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:48

Volgens mij is dit heel normaal hoor. Ik zie dit bij de meeste paarden. Als het verder netjes groeit zou ik me geen zorgen maken.