Doffe plekken om de ogen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nilan

Doffe plekken om de ogen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 10:51

Ik hoop dat dit hier goed staat, heb ook gezocht, maar kon niets relevants vinden hier over, dus plaats ik toch maar 'n topic. Excuses als 't hier niet thuis hoort!

Sinds deze week heeft mijn paard (ruin, 6 jr) een soort rare doffe plekken rond zijn ogen. Hij is bruin van kleur en was normaal wat donkerder rond z'n ogen, maar 't lijkt nu een soort grijs en dof te worden en 'n echte kring er om heen van zo'n 5-10 cm. breed.
Ik heb geen idee wat dit zou kunnen zijn en hoe dit is ontstaan en vraag dan ook af of er hier mensen zijn die zoiets kennen.
Mijn paard staat zo'n 5-7 uur buiten, waarvan 5 uur op 't land en 2 uur in 'n paddock. Op stal staat hij op stro en van mij krijgt hij hooi en kuil (alleen als de kwaliteit van 't kuil goed is). Helaas staat mijn paard vrij dicht bij de plaats waar 't kuil ligt en wil de staleigenaar nog wel eens kuil van slechte kwaliteit geven terwijl ik dan bijv. hooi voor m'n paard heb klaargezet. M'n klaargezette hooi gooit hij dan terug op de berg en geeft daarvoor in de plaats het slechte kuil! Ik hoop (en ook zeker voor hem!) dat dat er niet mee te maken heeft en puzzel me suf wat 't toch kan zijn.
Verder qua voer krijgt hij muesli, biks, appels, kruidenmelange en wortels, maar er is niets aan z'n voer veranderd. Het enige wat anders is, is dat hij sinds kort 2 dagen per week door iemand anders vrij intensief bereden wordt, maar kan me niet voorstellen dat dat ermee te maken heeft.
Hij is niet sloom (of slomer) en ging gisteren nog helemaal uit z'n dak in de bak met z'n vriendje.
Oh ja, mocht 't er ook mee te maken kunnen hebben; sinds anderhalve week heeft hij ook opeens 'n soort mok in één van z'n kootholtes, iets wat hij in de 3 jaar dat ik 'm nu heb nog nooit heeft gehad en voor zover ik weet is hij gezond!

Ik hoop dat er iemand is die hier meer over weet.
(Ik kijk dit nog even aan en als 't me te lang duurt of als ik 't idee heb dat 't slechter wordt oid bel ik uiteraard de veearts!!)

Nilan

Re: Doffe plekken om de ogen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:33

Niemand enig idee?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:54

Ja, combinatie mok en verkleuring rond de ogen kan met elkaar te maken hebben;kán aan voeding liggen maar beter is je DA hierover in te lichten,die kan het zíen.

Nilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 18:57

madamX schreef:
Ja, combinatie mok en verkleuring rond de ogen kan met elkaar te maken hebben;kán aan voeding liggen maar beter is je DA hierover in te lichten,die kan het zíen.

Okee, dank je wel!