stip in oog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

stip in oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:02

Hallo,
Gisteren ontdekte ik bij mijn verzorgpaardje (14 jaar jong) dat ze een soort stip in haar oog heeft.
ze heeft het ook maar in 1 oog. Het oog is groen en de stip is zwart. Het lijkt een soort bol, maar het hele oog lijkt kilometers diep (beetje overdreven, maar je het lijkt wel diep).
Aangezien ik het paard pas een paar dagen ken, weet ik niet of ze het al lang had of nog maar net.
Is dit erg?

BabbieB

Re: stip in oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:04

Of het erg is, kan ik natuurlijk zo niet zeggen, maar ik zu het zéker na laten kijken want het zou het begin kunnen zijn van maanblindheid - en daar wil je snel bij zijn!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:29

kun je de eigenaar van je nieuwe verzorgpaard niet vragen of ze het altijd al had of dat het al bekent is?
Veel plezier trouwens van haar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:33

Meerder paarden hebben zo'n zwarte stip in de (diepte) van hun oog zitten.
Soms zie je het alleen bij bepaald licht val.

Edit: Maanblindheid begint met een ontstoken oog en dan komt er een blauw/witte waas op het oog.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:51

Citaat:
Edit: Maanblindheid begint met een ontstoken oog en dan komt er een blauw/witte waas op het oog.

Nope. Maanblindheid begint met een stofje in het glasachtig lichaam van het oog, waarop het afweersysteem reageert. Het resultaat is een ontsteking. Als die ontsteking niet op tijd of adequaat behandeld wordt, kan het oog beschadigd raken met alle gevolgen van dien Knipoog Een blauw waas kán een gevolg zijn, dit hoeft echter niet.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:06

Waarschijnlijk is het gewoon de iriskorrel. Dat hebben alle paarden. Maanblindheid is zeer pijnlijk! Dus als ze het oog open houdt en het traant niet, dan kan je dit uitsluiten.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 07:39

Er is helemaal noppes te zien wat jullie zeggen dat maandblindheid is, het is gewoon een soort stip (geen waas, en ook niet blauwig), en ze lijkt er helemaal geen last van te hebben. Aan de eigenaar vragen heeft ook niet veel zin, het paard is net overgekomen uit engeland. Maar misschien dat ik de oude eigenaar kan vinden...

Edit: Het oog is niet groen zoals ik zei maar lichtbruin

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:37

mijn vorige merrie heeft licht vorm van maanblindheid gehad, en die had wel eerst een ontstoken oog. toen dat na 3 dagen niet beter werd weer de veearts gebeld en die zei toen: maanblindheid, maar ik was er erg vroeg bij dus zou waarschijnlijk helemaal genezen. Ook hij verteld dat als je er te laat bij bent ( of er niets aan doet) je paard idd blind kan worden. Ik dacht dat ik flauw viel!
Maar na veel inspanning (lees om de 2 tot 3 uur oog druppelen voor 5 dagen, nachtwerk dus) en dat langzaam af bouwen wasmijn merrie toen helemaal genezen. En je zag er na een 3 weken ook helemaal niets meer van.

Dus mijn tip: neem het zeker voor het onzekere laat maanblindheid door een veearts uitsluiten, anders vergeef je het jezelf later nooit.

gr leonie

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:11

Dat is het hier nu net! Het oog is helemaal niet ontstoken en merrie heeft nergens last van. Dus geen maanblindheid. Ik denk dat het de iriskorrel is. Ieder paard heeft dat. ZIt het zo wat aan de rand van de pupil in het oog? Een soort druiventros?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 14:56

ja, het zit aan de rand van de pupil, maar het is gewoon een bolletje, geen druiventros (geloof ik)