Wie heeft er ervaring met scintigrafie? graag jullie mening

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Wie heeft er ervaring met scintigrafie? graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:53

Hallo,

Ik zit er erg over te twijfelen om dit bij mijn paard te gaan doen. Ik zal jullie een korte toelichting geven.
Mijn merrie is 8 jaar. Ik heb haar sinds zij 3 jaar is.
Na het inrijden viel het mij op dat zij voor een jong paard erg kort liep, ze liep stijf met beide voorbenen. Ik heb daar in het begin niet erg veel aandacht aan geschonken, omdat ze niet kreupel was.
Linksachter heeft ze een litteken, deze heeft ze een paar keer gemeen opengetrapt. Hierdoor is ze erg voorzichtig gaan lopen, soort van geforceerd. Ze liep dan ook erg stijf en kort, met beide achterbenen.
Ze heeft ook rugproblemen gehad, hierdoor ging ze ook kort lopen. Hier is ze meerdere keren voor behandeld, de rug gaat nu goed, maar ze blijft stijf lopen.
Nu heeft ze vorig jaar een peesblessure gehad, nu een jaar later is ze hiervan volledig hersteld.
Ze loopt nu sinds een week met 1 achterbeen korter. Ik heb haar een week rust gegeven en alleen op de wei gezet en gestapt op het harde.
Gisteren heb ik weer gereden, ze liep 'goed', geen korte pas aanwezig.

Vandaag haal ik haar van stal en ze liep weer kort. De da kwam toevallig langs, ik heb hem laten kijken. Hij vond haar niet echt kreupel, maar wel erg kort lopen met haar achterbenen.
Hij heeft mij geadviseert om foto's van haar spronggewrichten te maken en eventueel een scan van het bekken + SI-gewricht. Dat hier iets uitkomt, is dus niet gegarandeerd omdat ze niet kreupel loopt.
Hij zei alleen: hier kan je dingen in ieder geval mee uitsluiten.

Nu dacht ik zelf na over een scintigrafie van haar hele lichaam. Ik ben dus erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn en hoe dit allemaal in zijn werk gaat.
Ik geef mijn paard niet graag uit handen, alleen ik hoorde dat ze dan een paar dagen op de kliniek moet blijven. Ik ben erg benieuwd hoe jullie ervaring is, so tell me! Lachen

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop op jullie ervaringen!

Groetjes Ilona

Onassa

Re: Wie heeft er ervaring met scintigrafie? graag jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:15

Ik kan er kort over zijn, ik heb het bij mijn merrie laten doen vanwege kissing spines en kan niet zeggen dat het geholpen heeft.
maar goed, misschien voor andere aandoeningen dat het wel helpt.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:17

Ik zou eerst eens "gewoon" kreupelheidsonderzoek laten doen over alle benen voor je dure grappen uit gaat halen. Wie weet komt er uit een simpele buigproef al dusdanig veel aan aanwijzingen dat je bij wijze van spreken met 3 foto's klaar kan zijn..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 21:26

Dat is al meerdere keren gedaan. Hier komt niks uit omdat ze niet kreupel is. Ze is alleen stijf. Verdoven heeft dus ook geen zin.
De da heeft vandaag nogmaals twee buigproeven gedaan aan beide achterbenen, hier liep ze wel iets gevoelig op, maar kreupel kon je het niet noemen (volgens de da)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:29

Welke DA heb je?
Maar dat van de meerdere onderzoeken heb ik niet duidelijk.. In dat geval kan je het overwegen... Zou je evt ook aan thermografie kunnen denken

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:33

Het is inderdaad een erg duur onderzoek en wordt ook meestal alleen gedaan als men er door middel van de standaard onderzoeken niet achter komt waar de problemen zitten. Bij mijn paard was ik ook al lange tijd bezig om erachter te komen wat hem mankeerde. Na veel onderzoeken heb ik uiteindelijk op advies van de DA een scintigrafie laten doen en toen was het wel vrij snel duidelijk waar de problemen zaten. Mijn paard moest 1 nacht op de kliniek blijven, dit heeft er ook mee te maken dat ze er radioactieve stof inspuiten.
Je geeft aan dat kreupelheidsonderzoeken al een paar keer zijn gedaan, als daar niks uitkomt maar de problemen houden wel aan dan zou een scintigrafie inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:36

Onassa schreef:
Ik kan er kort over zijn, ik heb het bij mijn merrie laten doen vanwege kissing spines en kan niet zeggen dat het geholpen heeft.
maar goed, misschien voor andere aandoeningen dat het wel helpt.

Het is ook een diagnose middel en "geneest" dus helemaal niets.
Het enige wat je te weten komt is waar het zit en meer niet....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:53

Ik schrijf het ook iets te kort.
Door de scinti kwam de KS aan het licht.

Daarna heb ik training gehad van Jarco Dun.
Helaas kon ook toen niets verbetert worden mede omdat mijn paard ook een headshaker is en daarom steeds haar rug wegtrekt als ze d'r kop weer in de lucht gooide.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:19

Bij mijn paard is ook een scintografie gedaan. Hij was al langere tijd ernstig kreupel en met verdoving konden ze precies vaststellen waar de pijn zat. Ze konden alleen geen oorzaak vinden. Ik moest toen met mijn paard naar België omdat het hier in Nederland nog niet mocht. Ik moest hem toen 's zondags brengen en kreeg meteen te horen dat ik niet langs mocht komen omdat mijn paard een tijdje radioactief besmet zou zijn.
Maandagmiddaag werd ik gebeld dat hij een flinke ontsteking in het hoefgewricht had. En omdat ze meteen het hele lichaam menemen kwamen ze er achter dat hij ook een overbelaste schouder had.
De ontsteking hebben ze toen weggespoten en ik moest voordat mijn paard weer aan het werk mocht de physiotherapeut naar zijn schouder laten kijken.
Ik ben er blij mee dat ik het toen gedaan heb. De ontsteking kon op geen enkele andere manier aan het licht worden gebracht en er werden meteen ergere problemen met zijn schouder voorkomen.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:44

Hoe staan jullie tegenover thermografie? Ik ben erg benieuwd. Ik heb het één en ander erover opgezocht, maar wat is nu precies het verschil tussen scintigrafie en thermografie?

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:49

scintigrafie vind ik duidelijker en is meer van zijn beendergestel
thermografie is meer van spieren en pezen en is veel gevoeliger voor druk van buiten .
als je je paard b .v. hard gepoetst hebt geeft theromgrafie al geen goed beeld en scinti is daar niet gevoelig voor