dilema te magere fries met veulen aan de voet .

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

dilema te magere fries met veulen aan de voet .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:04

momenteel zorg ik voor de fries van mijn vriendin .
Ze heeft haar bijna een jaar .
Toen ze haar kocht was het beestje vel over been en ook nog eens dragend .
Ze zijn gelijk begonnen met proberen de merrie aan te laten komen dit ging moeizaam.
1 april is het veulen geboren en dat was een lekker dik propje dus waar het eten was gebleven was duidelijk .
Maar helaas dus niks aan de merrie .
Nu is het veulen 2,5 mnd oud en in die 2,5 mnd staat die fries echt op een rantsoen van een olifant maar helaas weinig kilos komen erbij en het veulen word maar dikker .

op het moment staan ze 24 7 in een wei krijgt sochtends en savonds 2 kilo merriebrok en volle kruiwagen kuilvoer .
smiddags krijgt ze nog een volle emmer bietenpulp .
tandarts is geweest en komt op korte termijn een andere kijken voor nader onderzoek aangezien tandarts zei dat er niks mis is maar paard in mijn ogen niet normaal eet .
brokken worden slobber en zit van top tot teen vol na het eten .
wormenkuur word 1 x in de 8 weken gegeven en verder blinkt de fries als een spiegeltje .
het veulen doet het verder super en krijgt voldoende .
ook gaan we deze week beginnen met veulenbrokjes zodat ze minder bij de fries drinkt zodat deze een keer zelf iets kan houden .

herkend iemand dit verhaal en zijn er evt medische factoren die hier nog kunnen spelen .
da is er bij geweest maar kon verder niks afwijkends vinden .

Deaglán

Re: dilema te magere fries met veulen aan de voet .

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:58

Ik heb hier verder "gelukkig" geen ervaring mee maar zou het niet kunnen helpen als je het veulen een paar flesvoedingen per dag erbij zou geven?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:42

Sommige merries vallen veel af als het veulen zoogt. Je kunt proberen het veulen zo snel mogelijk zelfstandig te laten eten. Ook kun je, als je er de tijd voor hebt, de merrie vaker kleine hoeveelheden geven, dit geeft een betere voedselverwerking. En dat knoeien met eten, dat doen enkele van mij ook!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:47

laat een bloedonderzoek doen bij de merrie,wie weet heeft ze een maagzweer of weet ik wat.een bloedtest kunnen ze veel aan zien.
zoals frisiangirl al zegt,je kunt beter 6 keer per dag een halve kilo voeren,dan in 1 keer. telkens een klein beetje,daar groeien ze beter van.als de merrie al heel mager was en nu met een veulen aan de voet helpt natuurlijk ook niet echt,maar daar kun je nu weinig aan veranderen.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:49

Niet specifiek bij een Fries, maar een merrie die ik heb gekend, had een zelfde soort probleem. Ondanks dat ze volgegooid werd met brok en kuil en weidegang en dan heb ik het echt over onbeperkt kuil en gras en zelfs 8 tot 10 kg brok!?!! Bleef het dier gestadig afvallen. Had toen nog geen veulen aan de voet maar was wel drachtig een maand of 7 à 8

In 1e instantie wees simpel bloedonderzoek niet veel aparts uit. Echter toen er op verzoek van de eigenaar toch nog een keer uitgebreid bloed- en mestonderzoek werd gedaan bleken schildklier, lever en milt niet goed te werken. Zoals het werd uitgelegd maakte het niets uit hoeveel voer je erin gooide, doordat diverse organen in wisselwerking met elkaar helemaal niet of niet goed functioneerden, was haar lichaam niet in staat om de benodigde voedingsstoffen er ook daadwerkelijk uit te halen. Maw wat je er voor in gooide kwam er letterlijk achter vanzelf weer uit.

Nu hoeft dit absoluut niet het geval te zijn hoor, maar een goed bloedonderzoek wijst wel uit of er iets aan de hand is. Daarnaast zijn Friezen zoals gezegd hele goede moeders (lees: melkkoeien Haha! ) en geven ze inderdaad veel aan hun veulen. Het veulen op deze leeftijd bij gaan voeren is dan ook zeker aan te raden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:54

2 keer per dag twee kilo merriebrok is niet veel voor een zogende merrie.

Lijkt me verstandig om een bloedonderzoek te laten doen en de merrie toch nog wat meer merriebrok te geven. Zoals al gezegd is het veulen zo snel mogelijk wat gaan bijvoeren en niet onnodig lang bij de moeder houden (natuurlijk wel lang genoeg)