paard loopt gevoelig op kiezelsteentjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

paard loopt gevoelig op kiezelsteentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:42

Op de oprit van mijn wei liggen allemaal kleine kiezelsteentjes. Mijn paard loopt op de harde weg en op de wei/piste gewoon normaal. Vanaf dat ze echter op kiezeltjes komt te lopen loopt ze heel voorzichtig alsof het precies wat pijn doet.

Is dit echter gewoon voorzichtigheid of zal ik beter iets anders achter zoeken?

suffie

Re: paard loopt gevoelig op kiezelsteentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:39

De straal is erg gevoeling en die steentjes drukken onder haar straal. Het is dus idd voorzichtigheid door de gevoeligheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:10

Als een paard gevoelig loopt op grind heeft dat niets te maken met een dunne zool, maar wel met een verzwakte witte lijn. Doordat deze niet stevig genoeg is gaat het hoefbeen namelijk op de zool drukken. Dat heeft niks te maken met een te dunne zool, maar wel met een zwakke witte lijn, waardoor het hoefbeen niet stevig in de hoef hangt. Een hoefbeen hoort namelijk niet op de zool te drukken, want door het gewicht van het paard zou de zool anders geplet worden (200 kg op een stukje vlees en een klein stukje hoorn).

Regelmatig bekappen waarbij de hoefwand regelmatig tot zoollengte wordt teruggeraspt en veel beweging en natuurlijke voeding zijn de manier om het op lange termijn op te lossen.

Op korte termijn kan je voor lastige ondergrond hoefschoenen overwegen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:27

Mijn paard heeft precies hetzelfde dus bedankt voor je antwoord arabesk.
Kan je me ook nog uitleggen hoe een witte lijn verzwakt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:13

@ Ara: niet helemaal... paarden kunnen van nature een iets dikkere, of een dunnere zool hebben. Orlanda (nu 30 jaar) heeft bijna altijd zonder ijzers gelopen, en wordt sinds 4 jaar natuurlijk bekapt. Ze is en blijft gevoelig op steentje, terwijl de kwaliteit van haar hoeven uitstekend is. De witte lijn is ook nergens breeder..

Door goed te bekappen is het zeker te verbeteren, maar niet altijd op te lossen. (het is bij Orlanda ook verbetert ten opzichte van een aantal jaar geleden, maar ze komt er niet helemaal vanaf)

Een ijzer heeft dan trouwens ook totaal geen zin, de grotere stenen drukken nog steeds in de zool, en doordat het ijzer de kwaliteit van de hoef slechter maakt, wordt de zool alleen maar dunner en het probleem groter.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:35

Dunne of dikke zool spelen wel degelijk een rol. Maak maar eens een rontgenfoto van zon paard. En van een paard dat met gemak over kiezels loopt. dat schilt een flink stuk zool op de foto Ja

Ijzertje met zooltje en kit eronder. Probleem opgelost Ja

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:38

CarpeDiem schreef:
Ijzertje met zooltje en kit eronder. Probleem opgelost Ja

dat lijkt me iets overdreven voor alleen de oprit, mijn paard is ook gevoelig op kiezels, ik probeer ze te ontwijken maar wil hem graag zonder ijzers houden!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:41

Hoe doe je het dan als je een bosrit maakt en daar liggen steentjes op het pad?! Waarschijnlijk loopt ie daar ook gevoelig op dan..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:45

ja , ik probeer dat soort paden te mijden maar af en toe kom je natuurlijk wel eens wat tegen. dat is dan even niet anders. ik vind het geen reden om er meteen ijzers onder te doen (ik rij dagelijks buiten trouwens)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:50

Tja dat is jouw keuze dan.

Paard dat ik nu heb heeft voldoende zool, en hoeft dus niet per se op ijzers daarvoor. Mijn vorige paarden hadden allebei dunne zolen, en was blij dat ze ijzers hadden, beter dan een flinke zoolkneusing na een buitenrit Ja

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:07

maar van 1 keer op een steentje staan krijgen ze geen zoolkneuzing lijkt mij?? mijn hoefsmid heeft me verteld dat ik uit moest kijken met kiezels maar dat hij verder prima hoeven heeft en goed zonder ijzers kan. dan ben ik toch gek als ik m op ijzers ga zetten voor die ene keer dat je over kiezels moet lopen? in mn paddock ligt ook weleens een steentje, daar ga ik me echt niet druk om maken hoor.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:51

Als dat steentje op de verkeerde plek komt wel.
Maar goed, ieder zn keuze. Mijne bleek een dunne zool te hebben, idd op een steentje gaan staan in de bak, daarna pracht van een zoolkneusing...
1x ijzers met zooltje eronder laten slaan. Daarna gewoon voor op de ijzers gehouden, en smid laten opletten met de zool bekappen.

Wat jij doet moet je zelf weten.. Het is jouw paard, en als je tegen ijzers bent is dat jouw keuze.
Voor de TS zou dit een oplossing kunnen zijn, en dat was waar ze naar vroeg. Wat jij doet met je paard moet je helemaal zelf weten!!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:02

als ik met mijn paard loop over een kiezel pad dan doet dat bij hem ook wel eens zeer en ik denk echt niet dat dat iets met de witte lijn te maken heeft het kan verschillende dingen zijn en iedereen weet dat een paard nou eenmaal niet ideaal loopt op kiezels of grind vind het een beetje onzin om daar dan gelijk een zool en ijzer voor onder te doen ( even voor alle duidelijkheid mijn paard heeft dit alleen als ik over een kiezel pad ga en dan verstapt hij zich daar wel eens op, de meeste paarden bij ons op stal doen dat, op grind of stenen op het pad loopt hij eigenlijk altijd goed)

het kan ook van de straal afkomen maar dat hangt er een beetje van af hoe de bouw van de hoef is en hoe er druk op de straal komt en waar, maar goed denk maar na loop zelf eens op blote voeten over grind of over asfalt heel verschil toch?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:16

Mjay schreef:
het kan ook van de straal afkomen maar dat hangt er een beetje van af hoe de bouw van de hoef is en hoe er druk op de straal komt en waar, maar goed denk maar na loop zelf eens op blote voeten over grind of over asfalt heel verschil toch?

Ik heb geleerd dat ik altijd mn schoenen aan moet Knipoog Of ik nu over grind of asfalt loop..

* hij is flauw dat weet ik, maar een heerlijke inkopper*

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:33

ja maar, mijn paard heeft zn veter diploma niet snap je? dus dan moet ie maar voorzichtig doen Haha!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:54

Mijn paard heeft schoenen met een sluiting als op een skischoen Knipoog
Het is wel een ideale oplossing voor gevoelige hoeven trouwens! Hoewel ik hoop dat zijn hoeven wel weer zodanig aansterken dat ik op langere termijn weer op blote voeten kan!

Kims22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:07

Als mijn paard pas is beslagen loopt ze altijd gevoelig over kiezels, maar na een paar dagen is dat ook weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:19

Ik zou me er geen zorgen over maken. Het is helemaal niet zo vreemd dat een paard gevoelig is op kleine kiezelsteentjes.

Als een paard helemaal geen gevoel in z'n hoeven zou hebben, zou ik me pas zorgen maken. Knipoog
Maar niet als het alleen om kiezel (of puin-) steentjes gaat.