Vraagje over lange hoeven.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shego

Vraagje over lange hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:17

Heey ik heb een vraag,

Iemand die ik ken verzorgt een pony waarvan de eigenaar de hoefsmid niet wil laten komen,het beestje heeft echt ellelange hoeven,heel zielig.
Hij kan er op lopen,maar nog net.Over het asfalt lopen gaat niet goed volgens diegene.
Nou vroeg ze aan mij of ik nog tips had voor lange hoeven als de hoefsmid niet kan komen en de pony niet op asfalt kan lopen.
Ik denk niet dat de hoef zelf schaven een goed idee is.
Hebben jullie nog tips voor lange hoeven?! Lachen

piewie

Re: Vraagje over lange hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:23

zelf de hoefsmit bellen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:24

Wij knippen de hoeven altijd zelf. Maar die zijn ook niet abnormaal lang. Meestal moet er een paar mm vanaf.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:25

Laat ze zelf de hoefsmid bellen en desnoods de kosten delen (of zelf betalen.
Bekappen is niet zo heel duur. Verschilt natuurlijk per smid maar je zit rond de €25-30. Ga liever niet zelf klungelen. Bloos

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:15

Oke,maar we weten niet welke hoefsmid we moeten bellen,enzo...maar hebben jullie nog tips die niks met hoefsmid bellen of op asfalt lopen OF hoef schaven te maken hebben?
Gewoon ouderwetse(of nieuwe *LOL*huismiddeltjes?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:58

Kijk eens op deze site en zoek dan maar een smid bij je in de buurt op.
De kans is groot dat je een goede treft en in iedergeval eentje die opgeleid is en zijn best doet om bij te blijven.
http://www.hoefsmedenvereniging.nl/

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:46

Ik denk niet (weet ook niet ) dat er smeerseltjes bestaan of middeltjes die en hoef korter maken. En inderdaad je beter een smid bellen dan er zelf iets van proberen te maken. Weet je ook niet waarom de eigenaar de hoefsmid niet wilt bellen?

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 12:32

suus_romy schreef:
Weet je ook niet waarom de eigenaar de hoefsmid niet wilt bellen?

De eigenaar komt NOOIT.Heel soms rijdt hij langs,werpt hij een blik op de pony's en rijdt verder.Mijn kennis die de dieren nu probeert te verzorgen doet zo veel mogelijk om ze bij te voeren,maakt al haar geld op aan voer voor de dieren en heeft zelfs een soort van beschut stalletje gebouwd.En de eigenaar voert ze niet en kijkt niet naar de dieren om.
Maar nu ging ik offtopic.Ik wil zelf de hoefsmid wel voor die paardjes bellen,maar heb je dan geen grote kans dat de hoefsmid flink pissig op mijn kennis wordt omdat de hoefsmid denkt dat het haar pony's zijn?Die kans wil ik niet lopen,wij zijn ook nog maar 13.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:36

Je kunt het toch gewoon uitleggen. Dat begrijpt hij heus wel. Het is toch juist heel goed dat je dit ziet en dat je er wat aan wilt doen.
Ik zou echt maar snel een hoefsmid bellen hoor.
succes!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:36

de smid zal heus niet boos worden als je het verhaal uitlegt (mischien op de eigenaar maar niet op julie)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:59

De smid zal helemaal niet boos worden, die zla het heel goed vinden van jullie. Leg maar gewoon uit wat er is en dan komt het vast goed.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:38

Hmm, dat is inderdaad lastig dan als hij geen interresse heeft in de pony's. Dan kan je inderdaad weinig interresse opwekken bij hem om de hoefsmid op te bellen. De hoefsmid snapt het inderdaad wel. Maar ik vind het echt fout van de eigenaar, nu komt het op jullie aan om de pony te verzorgen. Plus de kosten, en eigenlijk de hele verantwoordelijkheid van een paard/pony. En dan ook nog zo'n situatie. Kunnen jullie je ouders er niet bij halen? Het is maar een idee. Knipoog