wond verzorgpaard * update 24-6

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

wond verzorgpaard * update 24-6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:15

hallo,

zoals een aantal van jullie het topic hebben gelezen over verzorgpaardje tijd uit de running,
nu een topic in medisch met een foto van de wond.

er is nu zo'n 3keer een veearts bijgeweest, die vrijdag dat het gebeurd is (nu 1 week terug)
heeft toen een antibiotica prik gehad, deze zei dat de wond al te oud was om te hechten. ( het is toen vroeg in de ochtend gebeurd)
die zaterdag of zondag er na is er weer een DA bijgeweest, ook toen heeft hij weer een antiobiotica prik gehad...
deze zei echter dat het vooral goed koelen is en smeren met uierzalf.

hij liep in het begin wel iets mank, dit kwam door de pijn, toen is de hoefsmid nog geweest (die andere moest bekapt worden) en deze zei dat hij toen niet onregelmatig liep.
hij is verder wel levendig, eet graag door, maar in draf liep hij laast wel mank (logisch) maar daarna in stap ook weer iets mank.
maar hij gebruikt het been verder wel, hij staat er wel gewoon op en hij schraapt ook met dat been.

dus wat zouden jullie verder nog doen? behalve koelen en zalven met uierzalf?

deze foto is niet voor de zwakke maag,
hij staat in de link bijgevoegd.

http://img137.imageshack.us/img137/5074/01hl2.jpg

hoor graag tips van jullie

Kijk hier voor een update: tamara16 @ [MD] wond verzorgpaard
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 24-06-08 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Update vermeld

giotto

Re: wond verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:51

Ik kan die wond helemaal niet thiusbrengen.Waar op zijn been is dit precies.
Ik heb wel m'n bedenkingen bij die uierzalf.Ik zou persoonlijk eerder vulketan of zoiets smeren,kwestie van wildvleesvorming tegen te gaan...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:53

is dat niet op zn hak ofzo? dit ziet er in ieder geval niet goed uit...

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:53

heb je geen duidelijker foto awar op de been precies, ziet er wel naar uit

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:56

De wond zit op de kogel Lachen
(ben haar nichtje, vandaar dat ik het weet Knipoog )

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:56

Lijkt me inderdaad niet goed! Maar ik denk dat je het beste naar de dierenarts kunt luisteren, hij heeft er tenslotte voor gestudeert. Volg zijn tips op en laat de dierenarts het wekelijks controleren, stel dat het gaat ontsteken / erger word ben je er nog optijd bij, succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:58

Niet zelf gaan doktoren, en gewoon doen wat de dierenarts zegt Lachen

Ik had bij de apotheek een icepack gekocht en dat deed ik er een tijd op om de zwelling te minderen Lachen

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:59

jah dat gaan we zeker doen, idd even wachten hoe het allemaal gaat lopen, maar wanneer we het niet vertrouwen wordt gelijk gebeld, want op het voorste stukje wat je ziet, zit wel een bult in, (weet niet precies wat voor bult) maar das niet duidelijk te zien.
succes kunnen we zeker gebruiken Knipoog

Welshcobfan: we doen ook wat de dierenarts zegt, we koelen zo wie zo 5 keer daags en smeren het dan in, dit ook om te voorkomen dat er vliegen in gaan zitten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:01

Je hebt (in mijn ogen) een vreemd advies van de veearts gehad.
Dit is geen wond waar ik uierzalf op zou smeren.
Maar ja ik ben maar bokker en heb geen geneeskunde gestudeerd Cool
Ik zou de wond wel heel goed in de gaten houden.
Beterschap.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:01

Pas inderdaad op voor de vliegen! Wij hebben een paard gehad die we hebben moeten laten afmaken door de maden (die door vliegen in het been werden gelegt) die door de wondjes krioelden. Het was trouwens een trekpaard, die vooral in de wei stond, door de sokken konden we het niet echt in de gaten houden. Zijn we helaas te laat achter gekomen, dus hou dat goed in de gaten!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:03

Aukelizzy, dat vind ik nu ook. Dit lijkt me geen wondje voor uierzalf wat even moet genezen, dit is wel het grotere werk...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:04

Ik mocht inderdaad ook niets op de wond smeren van de dierenarts, maar goed die operatiewond was ook gehecht (en de troep kon er maar beperkt uitlopen dus...),
Die vliegen hebben wel voor veel ellende gezorgd Boos! Wond wou moeizaam dicht en ontsteekte vaak Boos!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:08

ik ben het wel met je eens Aukelizzy, ik vond het ook wat vreemd advies, maar ja hij zal het wel beter weten denk je dan,maar of dat echt zo is???
Kim14: we houden het zeker goed in de gaten, ik ben er zelf ook doodsbang voor dat er straks maden in gaat zitten (liever niet), maar ik kan ook niet elke dag heen, zit ook met werk enz..
waar we houden het zeker in de gaten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:10

Op deze wond zou ik persoonlijk geen uierzalf smeren, ookal is het tegen de vliegen..

Ik zou er eerder groene leem op smeren, dit voorkomt wild vlees, dood bacteriën, bevordert het herstel van binnen uit.
Bovendien kunnen er ook geen vliegen bij met groene leem.

Je kan natuurlijk luisteren naar je DA en dat zouden ook veel mensen doen, maar ik vind deze behandeling een beetje vreemd voor zo'n wond. Zo'n DA hoeft voor mij nooit meer te komen...

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:11

Wij hadden een groot bad waar het paard via een trappetje in kon, die lieten we vollopen met water en deden er zout door, dan weekten de maden los, maar helaas waren we daar dus te laat mee. Ik snap ook wel dat er niet altijd tijd voor kan zijn, maar inderdaad dus goed in de gaten houden. Ik begrijp dat het jouwn verzorgpony is, kunnen de eigenaren het dan niet in de gaten houden als jij er niet bent, of staat ze achteraf in een weiland?

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:22

Kim14: de eigenaren houden het goed in de gaten hoor, als zij zelf niet kan dan doet haar man of schoonzoon het spoelen en zalven, het paardje staat niet achteraf, maar gewoon bij hun thuis.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:24

Oké, dan wens ik je veel succes en hoop dat het (snel) geneest

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:31

Mijn paard heeft ook zo'n wond gehad.. alleen kleiner.. bij mij hebben ze het verbonden en een week boxrust en daarna heb ik elke dag 2 x het been in zoutwater moeten zetten en dan 10 minuten erin laten dat een week lang..
daarna heb ik van de vee-arts wildvleesspray gekregen die er ook 2 x per dag op gespoten moest worden totdat de wond dicht was.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:34

dankje, kan ik zeker gebruiken, ik hoop ook dat het snel geneest,maar vooral dat het goed geneest, al staat hij tot aan het einde van dit jaar stil, maakt mij niet uit.. als het maar weer goed komt.

Niekj_Jente: ik vond het ook vrij vreemd, maar goed, het hoefde niet verbonden te worden, want dan sloot je de wond weer af
en het moet op natuurlijke wijze genezen, ook geen boxrust verder. hij mag gewoon op het land blijven staan (is nu mooi droog)
hmmm... daarom vraag ik me zelf ook af, wat voor DA dit precies is, maar heb er niet veel over te zeggen.
maar ik hoop gewoon dat het goed komt.
Hoe lang heeft het bij jou geduurt voor dat het helemaal genezen was?

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:31

het lijkt net dat het paard met zijn been tussen tralies van de box heeft vast gezeten, dat wil wel dit soort verwondingen geven.
wij hebben het ook bij een draver gehad die bij ons op stal stond die had het aan zijn achterbeen,maar die hebben we helaas af moeten maken want alle pezen waren kapot.

ik zou zeker een veearts er bij halen, persoonlijk zou ik Jan Glas uit diever bellen.
ik zou voor de zekerheid de het been ook laten scannen.
maar ja dat is mijn mening.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 18:54

er is een veearts bij geweest, maar ik twijfel zelf ook aan hem, ik heb helaas niet alles te zeggen over dt paardje, het scannen zou ik wel graag willen maar het paardje heeft een trauma trailer, maar ik kan deze man wel ff mailen en de foto mee sturen
kijken wat ie zegt

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:10

het scannen van de pees kan gewoon thuis gebeuren want het is een draagbare mobiele scan

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 19:23

okey, ik heb al even een mail gestuurd naar de paardenkliniek in wolvega, heb de foto mee gestuurd.
wil even kijken wat hun er van zeggen, anders zal ik even met de eigenaresse overleggen over die scan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:08

Vind het een vies kleurtje hebben de wond.... Wel fijn dat er antibiotica is gegeven, dat is wel nodig met zo'n wond vaak. Uierzalf vind ik ook wat vreemd advies, ook ik advieseer je om groene leem te gebruiken of Equida wondspul (http://www.hippocure.nl/)

Succes ermee Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:19

absolute boxrust en onder verband laten genezen,er komt gewoon wildvlees op nu.
Schoonhouden met jodium,steriel gaas erop waar een vettig laagje opzit anders plakt het op de wond,en daarover een stalbandage,wel met onderlap.2x daags verschonen.
Geen uierzalf ,dat is niet steriel,brengt allerlei bacterien in de wond,de kogel is een gedeelte wat veel beweegt,als de wond niet steriel is,is de kans op wildvleesvorming heel groot.
Vroeger heb ik geleerd het altijd onder verband te laten genezen,als de wond tenminste op een plek zit waar het kan natuurlijk...ik begrijp de da afentoe niet..misschien ligt het wel aan mij hoor..