Viper03 schreef:Zo!! Dat is erg duur ja. Mijn DA had het ook over een masker die vrij duur was. Misschien dat hij die equineb ook bedoelde.
Als je zo'n allergie laat lopen gaat dat over in een stofallergie heb ik al begrepen. Heb jij daar ook ervaring mee?
Ik heb gehoord dat een allergietest doen ook niet betrouwbaar is bij een paard.
Een paard met een pollenallergie zal ook gevoeligere luchtwegen krijgen of hebben dan een gezond paard. Die van ons heeft er vorig jaar een fikse infectie bijgekregen.
Dus eerst moesten we zorgen dat zijn luchtwegen weer schoon en gezond waren, voordat we hiermee konden beginnen.
Hij bleef maar hoesten, terwijl talloze bronchoscopieen en longspoeling onderzoeken hadden uitgewezen dat er geen infecties meer waren.
Het kwam er toen op neer dat hij een astma type III heeft. Dat is een allergie. Je hebt ook bijvoorbeeld type II (dachten ze eerst aan) en dan heb je het over een stofovergevoeligheid. (of precies andersom met II en III, dat weet ik niet meer zeker, wil ik even vanaf zijn)
Dat wordt ook vaak allergie genoemd, maar is het eigenlijk niet.
Voor die paarden (type II dus) is een allergietest niet zinvol.
Voor type III wel. Heeft te maken met Ige of Igg antigenen, hoe het precies zat weet ik niet meer helemaal.
Wij hebben voor ons paard bloed laten afnemen en laten opsturen door DA naar Immunopharm in Brussel. Dit hadden we ook al eens gedaan voor een paard met zomereczeem.
Zij kunnen wel degelijk bepalen welke dingen je paard allergisch voor is.
(insekten, pollen, bepaalde schimmels die in de lucht zweven etc)
Op basis van de uitslag kun je besluiten je paard te desensibiliseren. Zij maken dan vloeistof aan met daarin de zaken waarvoor je paard allergisch is. Je geeft dan injecties subcutaan (mag je zelf doen) en maakt je paard geleidelijk minder gevoelig.
Dat staat echter nog in de kinderschoenen en is lang niet altijd succesvol.
Ons andere paard lijkt baat te hebben met de zomereczeem, dus voor het 'pollenpaard' hebben we dit traject ook gestart.
Nogmaals dit is alleen zinvol wanneer het om een 'echte' allergie gaat, dus een overdreven reactie van het immuunsysteem.
Als een paard gewoon gevoelig is voor stof moet je hem gewoon zoveel mogelijk buiten zetten, zorgen voor een schone stal en goed ruwvoer, liefst voordroogkuil.
En dan heb je niets aan een allergie test.
Die paarden moet je ook niet behandelen met corticosteroiden. Hiermee onderdruk je nl de hoestprikkel.