Hooikoorts/pollenallergie heeft iemand een goed medicijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viper03

Hooikoorts/pollenallergie heeft iemand een goed medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:23

Mijn paard heeft sinds dit jaar heel erg last van hooikoorts/pollenallergie. Hij schut zijn hoofd de hele tijd, heeft vocht uit zijn neus, schuurt zijn lip voortdurend en proest de hele tijd. Alleen als ik hem op stal zet, is het over.

Ik heb al een aantal topics hierover gezien maar ik kreeg geen duidelijk antwoord op het medicijngebruik. Weet iemand wat goed helpt? Ik heb een neusspray van de dierenarts gehad maar die werkt niet. Hij had het over prednison. Dit vind ik wel weer erg heftig, maar hij heeft er heel erg last van dus misschien dat ik dat maar moet doen.....iemand tips?

Bedankt alvast!

ellepel

Re: Hooikoorts/pollenallergie heeft iemand een goed medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:38

rijd je al met een pollennetje ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:21

Idd, rijd je al met een pollennetje? Maak je het hooi/ kuil al nat? Staat hij op vlas i.p.v stro?

Verder moet je wel oppassen met prednison, het kan namelijk nare bijwerkingen hebben.
Mijn paard heeft ook een pollenallergie en staat nu in een schutstal, sinds dien is het wel beter geworden, maar hij was er dan ook zo slecht aan toe dat het echt noodzakkelijk was. Verder kreeg hij ook wel eens prednison maar hier moet je heel erg mee oppassen vooral als je paard snel last heeft van zijn spieren ( spierpijn) of al een keer hoefbevangen is geweest. Mijn paard werd namelijk ieder keer dat hij prednison kreeg heel stijf, en was bijna spierbevangen, dus hij mag het niet meer hebben. Ik zou daarom idd. eerst wat anderre dingen proberen als je dat nog niet gedaan hebt.

Succes in ieder geval.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 07:47

Ik heb alleen voor in de wei een masker met neusnetje, maar dat vindt hij echt ontzettend irritant en probeert het er elke keer af te halen. Rijden doe ik nog niet met neusnetje, want in de bak heeft ie er een stuk minder last van.

Op stal heeft hij er sowieso geen last van, maar wel in de wei. Hij staat wel op vlas maar ik maak het hooi nog niet nat. Dat zou ik ook nog wel kunnen doen, maar ik denk dat het niets bijdraagt in de wei.

Hmmm als ik jouw verhaal zo hoor Aukelizzy dan word ik er inderdaad niet enthousiast van.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:26

Pollen allergie is idd. iets om goed in de gaten te houden.
Als je paard daar last van heeft betekent het dat hij gevoelige luchtwegen heeft.
Dit kan dan verergeren in en doorzetten tot een stof allergie.
Als je gewoon al goed nadenkt bij de huisvesting van je paard
kun je die irritatie onder controle houden.
Iets wat eenmaal geactiveerd is is nu eenmaal lastiger rustig te houden.
Veel succes ermee!

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 10:02

Oke, ik wist niet dat het kan doorzetten in een stofallergie. Dat zou helemaal vervelend zijn! Hij kan principe de hele dag naar buiten, maar ik haal hem meestal eerder naar binnen. Ik vind het ook zielig om hem de hele dag op stal te laten staan.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:14

Verder nog iemand tips?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:30

Ik ben nu 3 weken geleden begonnen met homeopathie in combinatie met afgebouwde prednison. En tot nu toe lijkt het langzaam al ietsje te verbeteren. Het is eengecombineerde behandeling van de reguliere dierenarts en een klassiek homeopaat. Alleen heeft onze tinker last van hoesten en benauwdheid als gevolg van hooikoorts.

We hebben 80 % kans dat het verbetert. helemaal over zal het niet gaan maar een verbetering ben ik al erg blij mee.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:57

mijn merrie krijgt luffeel van heel.
Ben ik zeer tevreden over.
2x daags 4 tabletten door het voer en als ze erg piept dan spray ik 3x daags 2 pufjes in beide neusgaten.
Ze reageert daar heel goed op.

quintane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:45

Informeer eens even bij je dierenarts of je paard anders niet met flixotide inhalatie behandeld kan worden. Is een humaan inhalatie-corticosteroide waarbij je dus alleen de cortico's in de luchtwegen brengt zonder dat je je paard algemeen gaat belasten met prednison. Je kan het toedienen met behulp van een baby-inhaler op 1 neusgat te zetten en het andere neusgat dicht te drukken. Misschien dat dat voor jouw paard een oplossing kan bieden.
Succes

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 07:56

Oke bedankt! Ik heb nu ook een humane neuspray maar weet eigenlijk niet precies hoe die heet of wat erin zit. Het helpt een klein beetje maar niet genoeg.

@briallen: wat is precies dat luffeel van heel? Wat zit daar in?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:33

quintane schreef:
Informeer eens even bij je dierenarts of je paard anders niet met flixotide inhalatie behandeld kan worden. Is een humaan inhalatie-corticosteroide waarbij je dus alleen de cortico's in de luchtwegen brengt zonder dat je je paard algemeen gaat belasten met prednison. Je kan het toedienen met behulp van een baby-inhaler op 1 neusgat te zetten en het andere neusgat dicht te drukken. Misschien dat dat voor jouw paard een oplossing kan bieden.
Succes

Deze behandeling doe ik bij een van onze paardjes.
Hij heeft zeker een pollenallergie. Het werkt goed. Het zorgt ervoor de dat de overdreven reactie van het immuunsysteem (wat een allergie feitelijk is) wordt onderdrukt. Maar alleen daar waar het nodig is. Dat is het voordeel.
Dus geen kans op bijwerkingen etc.
Ik weet niet wat een baby inhaler is, maar de ampullen moeten wel verneveld worden. We hebben daarvoor een equineb moeten aanschaffen, waarbij met een compressor de vloeistof wordt verneveld. En door een halster met een slang voor 1 neusgat krijgt hij het dan binnen. Hij verdraagt het heel goed.

http://www.romedic.nl/Folders/Equineb.pdf

http://www.romedic.nl/Handleidingen/Equ ... versie.pdf

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 10:24

Bedankt Franka_Vosje! Wat kost zo'n equineb? Wel duur zeker?

Ik spuit dat medicijn nu gewoon in zijn neusgaten zonder een neusgat dicht te houden, maar dan wordt het dus minder goed opgenomen begrijp ik....
Maar jij gebruikt ook die flixotide?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:51

Ja.
En idd, zo'n Equineb is niet goedkoop. Ik geloof ongeveer 600 euri, en dat is exclusief btw.
Je kunt bij een aantal DA zo'n ding ook huren. Dat kost rond de 100 euri per week.
Omdat wij zeker zijn dat ons paard pollenallergie heeft, en alle mogelijk denkbare behandelingen niet bleken te werken, hebben we zelf zo'n ding aangeschaft.

We zullen hem regelmatig nodig hebben en dan is het goedkoper om er een te hebben.

Dat in een neusgat spuiten lijkt me wel minder effectief ja. Als het zo makkelijk was....
Ons paard staat ca 15 minuten 'aangekoppeld' aan dat ding. Je hoort dan echt zo'n puffend en zuchtend geluid. De verneveling van dit apparaat is ook als enige fijn genoeg om echt door te dringen tot in het diepst van de longen.
We dachten eerst ook klaar te zijn met een goedkoper aparaat (te kust en te keur te koop via internet voor 'weinig', maar op advies van de DA uit Wolvega toch een 'echte' gekocht.
Maar dan ben je wel de helft van je vakantiegeld kwijt.
Maar ach, beter dat dan een paard kwijt. Want laat je het gaan dan krijgt hij op langere termijn echt probemen mee.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:22

Zo!! Dat is erg duur ja. Mijn DA had het ook over een masker die vrij duur was. Misschien dat hij die equineb ook bedoelde.

Als je zo'n allergie laat lopen gaat dat over in een stofallergie heb ik al begrepen. Heb jij daar ook ervaring mee?

Ik heb gehoord dat een allergietest doen ook niet betrouwbaar is bij een paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:01

Verhip dat medicijn gebruik ik zelf. Nooi tgeweten dat je dat ook voro paaren kunt gebruiken. ik heb een vernevelspray voor mezef die met kracht in de neus wordt gespoten anders werkt ie niet. Zou dat ook voor paarden werken?

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:50

Waarschijnlijk wel. Die van mij is ook voor humaan gebruik. De DA heeft hem gewoon bij de apotheek gehaald zag ik Pling

Ik ga vanavond gelijk even kijken wat er nu precies in zit en hoe het heet....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:26

Lees nu pas de babyinhaler. Dat is een soort mondkapje dat ruimer om de neus/mond van een kind heenpast waarin je de medicijnen kunt verstuiven. Dan hoeft het kind niet op het juiste moment in te ademen en kracht te zetten.

Wordt ook wel gebruikt bij mensen die moeite hebben met diep ademhalen ed. Kost niet veel en is te koop bij de apotheek ook.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:28

Viper03 schreef:
Zo!! Dat is erg duur ja. Mijn DA had het ook over een masker die vrij duur was. Misschien dat hij die equineb ook bedoelde.

Als je zo'n allergie laat lopen gaat dat over in een stofallergie heb ik al begrepen. Heb jij daar ook ervaring mee?

Ik heb gehoord dat een allergietest doen ook niet betrouwbaar is bij een paard.

Een paard met een pollenallergie zal ook gevoeligere luchtwegen krijgen of hebben dan een gezond paard. Die van ons heeft er vorig jaar een fikse infectie bijgekregen.
Dus eerst moesten we zorgen dat zijn luchtwegen weer schoon en gezond waren, voordat we hiermee konden beginnen.
Hij bleef maar hoesten, terwijl talloze bronchoscopieen en longspoeling onderzoeken hadden uitgewezen dat er geen infecties meer waren.

Het kwam er toen op neer dat hij een astma type III heeft. Dat is een allergie. Je hebt ook bijvoorbeeld type II (dachten ze eerst aan) en dan heb je het over een stofovergevoeligheid. (of precies andersom met II en III, dat weet ik niet meer zeker, wil ik even vanaf zijn)
Dat wordt ook vaak allergie genoemd, maar is het eigenlijk niet.
Voor die paarden (type II dus) is een allergietest niet zinvol.

Voor type III wel. Heeft te maken met Ige of Igg antigenen, hoe het precies zat weet ik niet meer helemaal.
Wij hebben voor ons paard bloed laten afnemen en laten opsturen door DA naar Immunopharm in Brussel. Dit hadden we ook al eens gedaan voor een paard met zomereczeem.
Zij kunnen wel degelijk bepalen welke dingen je paard allergisch voor is.
(insekten, pollen, bepaalde schimmels die in de lucht zweven etc)

Op basis van de uitslag kun je besluiten je paard te desensibiliseren. Zij maken dan vloeistof aan met daarin de zaken waarvoor je paard allergisch is. Je geeft dan injecties subcutaan (mag je zelf doen) en maakt je paard geleidelijk minder gevoelig.
Dat staat echter nog in de kinderschoenen en is lang niet altijd succesvol.

Ons andere paard lijkt baat te hebben met de zomereczeem, dus voor het 'pollenpaard' hebben we dit traject ook gestart.
Nogmaals dit is alleen zinvol wanneer het om een 'echte' allergie gaat, dus een overdreven reactie van het immuunsysteem.
Als een paard gewoon gevoelig is voor stof moet je hem gewoon zoveel mogelijk buiten zetten, zorgen voor een schone stal en goed ruwvoer, liefst voordroogkuil.
En dan heb je niets aan een allergie test.
Die paarden moet je ook niet behandelen met corticosteroiden. Hiermee onderdruk je nl de hoestprikkel.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:21

Oke duidelijk verhaal. Wel interessant want wij hebben ook een paard met zomereczeem (toevallig de volle zus van mijn paard, het zit blijkbaar in de familie die gevoeligheid)
Mijn paard hoest niet, dus zou dat dan betekenen dat die corticosteroiden niet helpen?

Ik heb nog even naar mijn medicijn gekeken en dat heet Fluticasonpropionaat (jaahaa je moet er maar opkomen Knipoog ) Dit mag je na 3 maanden na het eerste gebruik ook niet meer toedienen. Het is een humaan medicijn.
Ik heb het idee dat het een klein beetje helpt. Het is moeilijk te zeggen want het kan ook zijn dat zijn allergie minder is door het weer (bij regen, vocht wordt het uiteraard minder).

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:23

[quote="Franka_Vosje]
Als een paard gewoon gevoelig is voor stof moet je hem gewoon zoveel mogelijk buiten zetten, zorgen voor een schone stal en goed ruwvoer, liefst voordroogkuil.
En dan heb je niets aan een allergie test.
Die paarden moet je ook niet behandelen met corticosteroiden. Hiermee onderdruk je nl de hoestprikkel.[/quote]

Oh ja, hij is overigens niet gevoelig voor stof maar waarschijnlijk voor pollen....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:53

Hallo allemaal,
Ik ben ook het traject ingegaan met Harlie.. Hij leek bronchitis te hebben en heeft een tijd geleden Ventipulmin met Antibiotica gehad. Maar het hoesten ging niet over. Nu ben ik naar een kliniek geweest en bleek er nog steeds een (lichte)bronchitis te zitten. Na 3 weken Prednisolon en Ventipulmin is het wat beter, maar de DA is nog niet tevreden. Over een maand terug komen.

Harlie staat al bijna 2 jaar 24/7 buiten en krijgt kuil ipv hooi.

De DA constateerde ook een afgeplatte trachea (luchtpijp), dat kan de oorzaak zijn van terugkerende bronchititis/ geïrriteerde luchtwegen.

Hij had het over als het niet over gaat, dan Harlie dan aan de pufjes moet, dus met de zoekfunctie kwam ik in dit topic terecht.

Hij weet niet of de luchtpijp de oorzaak is of samen gaat met een allergie..

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:46

Oh wat vervelend zeg e_horse. Heb je ooit gemerkt dat hij een symptoom van een allergie vertoonde?

Ik zit echt heel erg te twijfelen wat ik met mijn paard zal doen. Zoals van het weekend was het mooi weer. Dan staat hij de hele tijd voor het hek in de schaduw en eet niet. Heel typisch was dat hij, toen het ineens heel hard ging regenen, hij de wei weer inging en staan eten....vind het echt super zielig maar prednison vind ik wel weer een hele grote stap....

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:50

Er is een centraal topic over headshakers. Stel je vraag daar eens. Hier volgt een slotje.