Ervaring met ontstekingen na castratie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Ervaring met ontstekingen na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:46

Inmiddels ben ik ruim 4 weken onderweg met mijn gecastreerde ruin. De eerste 2 weken verliepen volgens boekje, daarna zat hij niet zo lekker in zijn vel, en de wond bleef nadruppen. Toen er verhoging op kwam zetten heb ik de DA weer laten komen, deze heeft hem een week extra op AB-poeder gezet en verder moest ik veel bewegen met hem, en afspuiten.

Dit allemaal gedaan, de temperatuur zakte en alles leek beter te gaan. Totdat hij een paar dagen van de antibiotica af was, zijn zaakje werd dikker, en zijn temperatuur werd weer koorts. Afgelopen maandag is 1 kant opnieuw opengemaakt, er kwam niet heel veel pus oid uit, wel veel wondvocht, bloed etc. Nu moest ik 2x per dag de boel schoonspuiten met biotex en zijn temperatuur moest zakken. Helaas bleef dit schommelen en hij had veel pijn, afgelopen vrijdag stond ik op het punt hem naar Utrecht te brengen, maar hier kunnen ze nog niks voor hem doen, eerst moet de ontsteking meer gaan liggen.

Dus nu krijgt hij elke dag een wat sterkere AB kuur in zijn spier gespoten van de DA, en incombinatie met het openhouden van de wond moet dit nu toch wel gaan verbeteren. AB moet zeker nog tot vrijdag, dus we zijn nog even onderweg. Inmiddels wordt zijn pijn wel minder, en gaat de zwelling ook wat beter. Maar echt vertrouwen heb ik pas als alles achter de rug is....

Was wel benieuwd wie er soort gelijke ervaringen heeft?

Arabian_Girl

Re: Ervaring met ontstekingen na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:50

Bij mij was het ook geen ontsteken. Werd ook erg dik en hij voelde zich duidelijk niet goed. kwam ook vuil uit. allemaal geel spul. niet dat t er echt uit drupte maar gewoon die randen helemaal onder etc.
de DA is toen weer geweest en heeft hem verdoofd en de wond open gemaakt en ook een paar spuiten AB in zijn hals gegeven.
Ook had hij nog medicijnen en moest het veel afspoelen en ermee lopen. Zodat de wond open bleef.Het kan bij ons door de vliegen miss ook geweest zijn want het was eigenlijk al wel warm met veel vliegen mei/juni

bij de andere heb ik niet af hoeven spuiten etc en is allemaal goed gegaan gelukkig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:52

is hij op een kliniek gecastreerd of elders?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:59

Hij is half bedekt op de weide gecastreerd, 8 mei.

@ Arabiangirl, hoelang heeft het nog bij die van jou geduurt voordat hij de oude was?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:05

Bij mij zijn ze beide op de kliniek gedaan. Dus dat wil ook niet altijd iets zeggen dus.

Het heeft wel een week of 6 geduurd. hij at ook erg slecht etc.
Ik had hem wel homeopatische druppels en poeder bij gevoerd. had die via eric laarakker gekregen. had daarnaar toe gebeld.
Bij die van mij heeft dat toen erg geholpen. Eigenlijk beter dan de kuurtjes van de DA.

(al moet ik wel zeggen dat hij op veel dingen van de DA niet goed reageerd en voor spuiten meestal alergisch is en dan allerlei bijwerkingen etc krijgt)

(voordat je helemaal nix meer zag van de wond etc wel iets langer) maar toen had hij geen last meer van ontstekingen en koorts etc.

Staat je paardje op stal ? of in de wei ? of op zand?
Zitten er veel vliegen?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 22:10

Die van mij eet gelukkig goed, voer hem ook veel bij want de kilos vliegen eraf. Hij krijgt van mij homeopatische druppels van VSM.

Hij staat op de weide, 24/7 (behalve als ik er ben Knipoog ) Vliegen, zo in het land niet heel erg veel maar er zitten er wel wat ja.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:13

Bij mij hebben ze ook op de wie gestaan. was wel goed volgens de DA zolang er geen zand in komt.

Ik kreeg als tip om rondom de wond met zo'n rollertje voor de muggen en vliegen te smeren..
aan de binnenkant van de achterbenen deed ik dat en onder de buik.
maar misschien is dat niet nodig als er niet veel zitten.
bij mij was dat toen wel t geval

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:20

Arabian_Girl schreef:
Bij mij hebben ze ook op de wie gestaan. was wel goed volgens de DA zolang er geen zand in komt.

Ik kreeg als tip om rondom de wond met zo'n rollertje voor de muggen en vliegen te smeren..
aan de binnenkant van de achterbenen deed ik dat en onder de buik.
maar misschien is dat niet nodig als er niet veel zitten.
bij mij was dat toen wel t geval

Pas daar mee op met lichaamsvreemd spul om een al ontstoken wond te smeren als het er op een of andere manier in komt ben je verder van huis.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:00

Op die manier kan er toch nix inkomen ? Dan komt er eerder zand en vuil in dan dat lijkt mij.
Die vliegen erop zijn toch ook niet goed.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:06

Mijn paard heeft dat ook twee keer gehad.
Eerste keer was een half jaar (!) na de castratie en een jaar nadien nog een keer.
Iedere keer heb ik na overleg met de DA de ontsteking "onder begeleiding" laten rijpen.
2 dagen voordat het abces barstte, had mijn paard koorts en was hij vanzelfsprekend loom en had hij weinig puf.
Daarvoor was er eigenlijk weinig aan hem te merken Lachen

Op het moment dat hij koorts kreeg, hield ik hem goed in de gaten en de laatste keer heeft hij Cubarmix bijgekregen. De temp was toen wel erg hoog..
Abces barstte toen, hoop troep eruit, koorts was meteen weg gelukkig. Heb toen nog een week cubarmix doorgegeven en de "wond" de eerste paar dagen uitgespoten met zoutoplossing.

Het is gelukkig bij 2 keer gebleven.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:16

Die van mij had dat ook, heb toen veel afgespoeld en met hem gaan stappen. Hij kon toen nog niet het land op.
Maar volgens mij zeggen ze ook dat je zoveel mogelijk je paard dan op de wei moet zetten.(niet altijd!!!!)
Maar denk dat afspoelen geen kwaad kan, zou de DA toch eerst vragen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:24

Weidegang is inderdaad het beste Ja