Vreemd plekje op de neus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Vreemd plekje op de neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:44

Hoi,
ik stelde zonet een vreemd plekje vast op de neus van mijn pony. Het is rood/paars-achtig van kleur.
Het lijkt erop zoals wij een geschaafd plekje hebben, en het net niet bloedt, dan ziet het ook zo rood-paars achtig.
Dat plekje is op de rand van het neusgat, kijk maar eens op de foto:
Afbeelding
Afbeelding

Weten jullie misschien wat dit kan zijn? Zou ik me zorgen moeten maken?

PS: De foto's zijn niet zo heel duidelijk, maar het meeste zie je wel. Ik vind dat het op de foto lijkt alsof er een geelachtig blaasje op zit, maar dit is dus niet zo.

Groetjes
Lotte

Breghje

Re: Vreemd plekje op de neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:45

Waarschijnlijk heeft ie zijn neus in zaken gestoken die terugstaken Knipoog ... kan een takje zijn geweest, een doorn of een insectenbeet, maar ook een scherpe distel ofzo.

Houd het in de gaten of het niet gaat ontsteken, anders kijk het even aan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 20:47

Breghje schreef:
Waarschijnlijk heeft ie zijn neus in zaken gestoken die terugstaken Knipoog

Haha Haha! ok bedankt Knipoog
Mij leek het op een verbrand plekje, maar dat lijkt me vrij onlogisch omdat er de laatste dagen alleen maar regen en onweer is geweest, alleen vandaag heeft de zon geschenen, maar niet echt om te verbranden vind ik...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:03

Ik vind het ook op een vreemde plek zitten voor zonnebrand, dat verwacht je meer bovenop de neus eigenlijk. Jammer dat de foto niet scherper is, anders kon iemand er misschien nog iets van maken uit ervaring ofzo.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:06

Ik kan morgen misschien proberen om een iets duidelijkere foto te maken. Het was zojuist al donkerder aan het worden en hij stond al op de stal. Morgennamiddag als hij op de wei staat kan ik nog eens proberen een foto te maken.

Je zei dat hij misschien in netels heeft gezeten, maar ik heb eens nagedacht en rondgekeken in de wei, het enige dat ik kon vinden waren brandnetels. Maar die staan er al sinds dat hij hier woont...
Kan een neus zo geïrriteerd geraken door een brandnetel?

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:11

ik ken paarden die de hele neus van de zon open hebben ook op die plek!
zou dus best kunnen zijn van de zon

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:17

Ik denk van de zon, juist de zijkanten van de neusgaten zijn supergevoelig. De zon heeft nu volop kracht en hoeft echt maar even flink te schijnen, of ze verbranden hun neus. Lekker insmeren met zonnebrand voor ie de wei op gaat.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:25

Ik had gisteren gezegd dat ik vandaag een duidelijkere foto ging trekken, hier is ie:
Afbeelding
Er is een beetje vuil aan, maar je ziet het wel duidelijk.

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:54

Zo van de eerste foto's dacht ik ook aan zonnebrand (maar daar is het inderdaad niet echt het weer voor geweest de laatste dagen).
Aan de hand van de laatste foto denk ik dat het gewoon een schaafwondje is. Lijkt me niet echt iets om je zorgen over te maken ...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:56

Idd, het is een al bijna geheeld schaafwondje zo te zien. Niets aan doen, heelt zichzelf. Geef er maar een dikke kus op Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:15

Breghje schreef:
Idd, het is een al bijna geheeld schaafwondje zo te zien. Niets aan doen, heelt zichzelf. Geef er maar een dikke kus op Knipoog

Ja het lijkt inderdaad een bijna geheeld schaafwondje, maar hij had het gisteren ochtend nog niet... Ik heb foto's van gisteren waar duidelijk op te zien is dat hij niets heeft. 's avonds toen ik hem van de wei ging halen zag ik het pas.
En een schaafwondje kan niet op 2 uurtjes al bijna genezen zijn hé...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:18

Frieke84 schreef:
Zo van de eerste foto's dacht ik ook aan zonnebrand (maar daar is het inderdaad niet echt het weer voor geweest de laatste dagen).
Aan de hand van de laatste foto denk ik dat het gewoon een schaafwondje is. Lijkt me niet echt iets om je zorgen over te maken ...

?? Het is hier al 3 dagen lang ruim 25 graden en de zon schijnt heel de dag, bloedje heet dus.

Maar ben het verder met je eens, deed mij ook denken aan zonnebrand maar lijkt op de laatste foto idd gewoon een schaafplekje.
Je zou er wat vette vaseline of aloe vera creme op kunnen smeren zodat het soepel blijft en het wondje niet steeds weer los gaat door het bewegen van zijn neus.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:23

Ik ben het echt met jullie eens, ik vind ook dat het lijkt op een schaafplekje.
Het vreemde is dat ik NIETS voel als ik erover wrijf, het is helemaal geen wondje, er is niets hard ofzo,...
Het ziet alleen raar uit, niet zoals zijn neus er zou moeten uitzien...

Hier nog bijgevoegd dat er gisteren nog niets te zien was aan zijn neus. Moest dit een schaafplekje zijn, zou het al bijna genezen zijn, dus hij zou het al langer moeten hebben. Dit is niet het geval.

Edit:
Hier is nog een foto, deze is een paar seconden voor die andere foto getrokken, en dit ziet er weer anders uit vind ik...
Afbeelding

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:54

Ik blijf bij 'verbrand' dooor de zon. Zeer herkenbaar nl. mbt onze 2 schimmels als we vergeten te zijn on ze in te smeren in deze tijd van het jaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:59

sander_lotte schreef:
Breghje schreef:

Ja het lijkt inderdaad een bijna geheeld schaafwondje, maar hij had het gisteren ochtend nog niet... Ik heb foto's van gisteren waar duidelijk op te zien is dat hij niets heeft. 's avonds toen ik hem van de wei ging halen zag ik het pas.
En een schaafwondje kan niet op 2 uurtjes al bijna genezen zijn hé...

Als het een heel erg oppervlakkig wondje is en je paard is gezond verder, dan helen die dingen heel snel. vergelijkbaar met alleen de opperhuid die afgeschaafd is. Verbrand kan idd ook heel erg goed, vooral die laatste foto maakt me aan het twijfelen. Maar goed, of het verbrand is of een klein ex wondje, het ziet er niet ernstig uit zo op het eerste gezicht.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:01

Breghje schreef:
Maar goed, of het verbrand is of een klein ex wondje, het ziet er niet ernstig uit zo op het eerste gezicht.

Het ziet er voor mij ook niet ernstig uit, maar het zou wel ernstig kunnen worden, daarmee dat ik graag weet wat het is. Als het verbrand is, kan ik het in het vervolg misschien voorkomen, want hier heb ik nog nooit iets aan gedaan. Ik heb nog nooit een paard met een verbrande neus gehad...
Met wat wordt dit ingesmeerd? Gewone zonnebrand voor mensen? Of speciaal voor paarden?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:12

Bij de haffen die ik bijreed, nam ik altijd een sunblocker zo hoog mogelijk, idd voor mensen. Een waterproof uiteraard.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:22

Breghje schreef:
Bij de haffen die ik bijreed, nam ik altijd een sunblocker zo hoog mogelijk, idd voor mensen. Een waterproof uiteraard.

Bedankt Knipoog Heb er alvast wat op gesmeerd, factor 26 en waterproof. Nu kan het toch niet meer erger worden als het verbrand is.