Mijn pony had vandaag dikke aderen bij zijn achterbenen.. Tenminste.. Ik denk dat het aderen zijn.. Het is even dik als een ader zegmaar en je kan het gewoon induwen.. Het ene achterbeen was iets erger als het andere maar beide waren ze dik. (het zit aan de binnenkant van de achterbenen) Mijn pony loopt niet kreupel, heb ze net voor de zekerheid maar even afgespoten..
Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe het ontstaan zou kunnen zijn?
volgens mij hebben alle paarden als ze het warm hebben dikke aderen in hun achterbenen.. vooral bij volbloedjes of arabieren zie je het wat beter. Maar volgens mij hoef je je eigen geen zorgen te maken.
Dat komt inderdaad door de warmte. Afspuiten of koelen met een spons met veel water is goed, zo kan je paard de warmte sneller kwijt. Ook veel water over de hals heen gooien helpt goed.
Dat is heel normaal hoor, daar lopen nu eenmaal dikke aderen die bovendien dicht onder de (daar ook nog eens dunne) huid lopen. Zomers vallen ze meer op omdat ze dan nog iets dikker zijn en de vacht dun is.
Koelen heeft geen zin en is ook totaal niet nodig, die aderen horen daar te zitten.
Nee je paard raakt dan niet oververhit, wie zegt dat hier in het topic dan? Met koelen zorg je er gewoon voor dat het weer dunner word en je helpt je paard, omdat hij het minder warm heeft dan. Verder maakt niet uit, maar het kan geen kwaad of je nou koelt of niet. Jij doet het niet, een ander wel. Prima toch...