bekappen en ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

bekappen en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 12:13

Hee,

Een jaar of 2 geleden heeft iemand van stal mijn 'verzorg'pony bekapt, maar dat was helemaal misgegaan.
Van vrij lange hoeven naar vrij korte hoeven heeft Donder geen goed gedaan.
Dr pezen waren wat opgerekt en ben uiteindelijk op advies van de hoefsmid met Donder onbelastend over de weg gaan stappen en draven.

Nu komt het 'probleem':
Ze moet wel bekapt worden, maar als mn hoefsmid ze dan op 'maat' maakt loopt ze wel weer gevoelig.

Bij mijn andere pony heb ik er ijzertjes onder laten zetten, mede van wege haar hoefstand, omdat ze wat gevoelig liep.

Nu zit ik er over te denken om Donder ook op ijzertjes te laten zetten..
Ze is nu 11 jaar en heeft nog nooit op ijzers gestaan.. Omdat ze altijd goede hoeven had, nergens last van..

Wat zou jij doen??
Ik kan haar niet altijd maar in het weiland laten staan.. Ze loopt al gevoelig als ze naar de bak moet (staantjes) en als ze op het asfalt loopt. Als het veulen van mn andere pony is geboren wil ik gaan tweespannen.. Binnenkort moeten we verhuizen en waar is heen ga is geen bak, dus moeten we wel op 'buitenlandse rit'

arno8

Re: bekappen en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:23

je kunt ook hoefschoenen gebruiken zodat je paard makkelijker loopt over stenige ondergrond

Je smid bekapt niet goed, een paard mag na de bekapping niet slechter gaan lopen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:26

Kan je hoefsmid haar niet in gedeeltes goed zetten?

Dus bv elke 4 weken een beetje eraf?
Totdat ze goed staat.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:55

Als ze in principe goede en gezonde hoeven heeft, zou ik er absoluut geen ijzers onder slaan.

Regelmatiger laten bekappen en ga ook eens op zoek naar een andere bekapper Ja .

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:34

ik zou proberen eerst eens alleen voren ijzerz eronder te laten doen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:36

arno8 schreef:
je kunt ook hoefschoenen gebruiken zodat je paard makkelijker loopt over stenige ondergrond

Je smid bekapt niet goed, een paard mag na de bekapping niet slechter gaan lopen!

Dat is erg kort door de bocht om vanaf hier te zeggen dat de hoefsmid niet goed bekapt Bloos

Ben het er wel mee eens dat na een bekapping je paard niet slechter mag gaan lopen. Heeft ze misschien een ander probleem aan haar voeten of is het iets wat nog speelt doordat ze enige tijd geleden slecht bekapt is?

Ik zou het probleem aan je hoefsmid of DA voorleggen en kijken wat er aan te doen valt. In dit geval zou ik niet zomaar voor ijzers kiezen. Als ze altijd door dezelfde bekapt is en altijd goed heeft gelopen, dan is er vast wat anders aan de hand.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 13:51

hee, bedankt voor de reacties..
ik vind het inderdaad heel kort door de bocht om mede te delen dat mn hoefsmid niet goed bekapt.

Heb het met hem erover gehad en hij zei: ik heb er een klein stukje vanaf gehaald, en liep ze meteen al gevoelig??
(dat deed ze dus niet)
Mijn hoefsmid gaat ervanuit dat het te maken heeft met zn benen,schouder ipv de hoeven.

Heb gevraagd of hij er voor niet een ijzer onder wil slaan. Mocht het geen verschil maken gaan ze er weer af..

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 22:37

Ze staat nu op een ijzer, met een zooltje en schokdempende siliconen..
Ze loopt al een stuk beter!!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:31

Super toch, maar weet je de exacte oorzaak al?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 07:51

Nee die weet ik niet, maar volgens de smid moest ik foto's laten maken van het been en schouder als ze niet goed bleef lopen. Dan zal het daar in zitten, maar dat is nu iig niet nodig